کاهش قیمت تندر در بازار خودرو

گروه خودرو- این روزها رکود بازار بیش از هر خودرو دیگری گریبانگر زانتیا شده و هفته به هفته قیمت این محصول مونتاژی سایپا کاهش می‌یابد به نحوی که نرخ زانتیا در بازار طی هفته جاری و در مقایسه با یک ماه پیش نزدیک به ۳میلیون تومان نزول کرده است. این در شرایطی است که به گفته برخی نمایشگاهداران خودرو پایتخت ادامه روند ارزانی این محصول فرانسوی‌الاصل دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. هم‌اکنون زانتیا قیمتی برابر با ۲۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار دارد که این موضوع از کاهش یک‌میلیون تومانی نرخ آن در مقایسه با هفته گذشته حکایت می‌کند. افت قیمت این خودرو در حالی است که زانتیا طی بهار امسال نرخ ۳۲میلیون تومان را نیز در بازار تجربه کرد. آن طور که از شنیده‌ها برمی‌آید، زانتیا طی سال ۸۹ از خط تولید سایپا خارج و احتمالا محصول دیگری از شرکت سیتروئن فرانسه جایگزین آن خواهد شد. زانتیا در حال حاضر نرخی برابر با ۲۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان در نمایندگی‌های سایپا دارد و اگر روند نزولی قیمت آن ادامه یابد هیچ بعید نیست نرخ بازار و کارخانه زانتیا در سطحی یکسان قرار گیرد. هرچند که مدیر فروش سایپا، عنوان کرده که این اتفاق هیچ‌گاه رخ نخواهد داد. وی همچنین گفته بود که زانتیا در حال نزدیک‌شدن به قیمت واقعی خود است.

سقوط قیمت تندر E۱

پیش فروش مرحله جدید تندر- ۹۰ هر چند حرف و حدیث‌های بسیاری را در پی داشت اما بازار این محصول را به شکلی چشمگیر تحت تاثیر قرار داد به نحوی که مدل E۱ فول تندر طی هفته جاری یک میلیون ارزان و هم اکنون با قیمت ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. E۱ فول از امکانات ایمنی نظیر سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ (کیسه هوا) بهره می‌برد. این در حالی است که تندر E۲ به دلیل عدم حضور در پیش فروش اخیر، با تغییرات قیمتی خاصی رو به رو نشد و هم اکنون با نرخ ۱۴میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. E۲ فول‌ترین مدل تندر به حساب می‌‌آید. از سوی دیگر تندر E۰ که ساده‌ترین مدل این خودرو محسوب می‌شود نیز تحت تاثیر پیش فروش اخیر حدود ۶۰۰هزار تومان ارزان و هم اکنون با نرخ ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که E۰ از امکانات رفاهی و ایمنی خاصی بهره نبرده و به گفته برخی فعالان بازار کم‌تقاضاترین مدل تندر به حساب می‌آید.

بازار سرد ماکسیما

ماکسیما هنوز هم دوران سرد و بی‌رمقی را در بازار سپری می‌کند و مشتریان، چندان روی خوش به آن نشان نمی‌دهند. این محصول مونتاژی پارس خودرو در حال حاضر با قیمتی هم‌سطح کارخانه، یعنی ۳۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که به گفته برخی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت قیمت واقعی ماکسیما در صورت موجود بودن در بازار، ۳۸میلیون تومان خواهد بود اما به دلیل عرضه اندک این محصول توسط پارس خودرو، نباید انتظار خرید ماکسیمای ۳۸میلیون تومانی را داشت. فعالان بازار، محرومیت ماکسیما از بنزین یارانه‌ای و پرداخت جریمه به ستاد تبصره ۱۳ را در قبال خرید این خودرو، از علل اصلی رکود بازار ماکسیما عنوان می‌کنند.

۲۰۶بدون تغییر

طی هفته جاری اعضای خانواده پژو در بازار داخل با تغییرات قیمتی خاصی روبه‌رو نشده و ثبات را تجربه کرد. به نحوی که هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با نرخ ۱۴میلیون تومان به فروش رسیده و ۴۰۵بنزین‌سوز نیز قیمتی برابر با ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان را دارا است این در حالی است که پژو پارس معمولی بنزین‌سوز با قیمت ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود مدل ELX این محصول نیز ۲۴میلیون تومان در بازار قیمت دارد. از سوی دیگر ۲۰۶ صندوق‌دار V۹ نیز با قیمت ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان خرید و فروش شده و V۸ هم قیمتی معادل ۱۸میلیون تومان را دارا است.

ثبات قیمت سمند

خانواده سمند نیز مانند پژو ۲۰۶ طی هفته جاری، ثبات قیمت را تجربه کرد. به نحوی که هم‌اکنون سمند معمولی ۱۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان در بازار قیمت دارد و LX نیز که تا هفته گذشته با روند نزولی قیمت روبه‌رو بود، در حال حاضر با نرخ ۱۵میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، سورن نیز که بیشترین کاهش قیمت را طی دوماه اخیر بین اعضا خانواده سمند داشت هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۷میلیون تومان را در بازار دارا است.

بازار ارزان‌ها

روند ارزانی پراید نیز طی هفته جاری متوقف شد این محصول پرتیراژ سایپا هم‌اکنون در مدل‌ معمولی بنزین‌سوز با قیمت ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوز آن نیز قیمتی برابر با ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان را دارا است. این در حالی است که پژو روآ دیگر خودرو زیر ۱۰میلیون تومان بازار داخل هم، مانند پراید تغییرات قیمتی خاصی را طی هفته جاری تجربه نکرد و هم‌اکنون مدل بنزین‌سوز آن با قیمت ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. روآ دوگانه‌سوز هم قیمتی برابر با ۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان را در بازار دارا است.