خواب دنباله‌دار بازار خودرو

عکس:حمید جانی پور

گروه خودرو-در حالی که روزهای آغازین زمستان را پشت سر می‌گذاریم بازار خودرو کشور هنوز هم از خواب بر نخاسته و رکود، کماکان گریبانگیر صنعت خوروسازی شده است.

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند به‌رغم پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر بازگشت رونق به بازار همزمان با آغاز فصل سرد، فعلا خبری از هیاهوی مشتریان برای خرید و فروش خودرو نبوده و خواب بازار همچنان ادامه دارد. به نحوی که طی هفته جاری ثبات قیمت در بازار حاکم بود.

البته تعداد معدودی از محصولات ایران‌خودرو به میزان اندکی، جابه‌جایی قیمت داشته‌ و نرخ آنها در حد نسبتا کمی تغییر کرد. محصولات گروه سایپا نیز ثبات نسبی چند هفته اخیر را حفظ کرد این در حالی است که از بازار خودروهای وارداتی نیز بوی ثبات و کمی ارزانی نیز به مشام می‌رسد.

همچنین طبق اخبار رسیده از بازار خودروهای وارداتی محصولات گروه هیوندایی در مقایسه با دو سه ماه گذشته اندکی با کاهش قیمت مواجه شده و خودروهای گروه کیا نیز ثباتی نسبی را تجربه کردند. مگان محصول روز شرکت رنو هم که بخشی از نیاز بازار آن از طریق واردات این خودرو تامین می‌شود در مقایسه با روزهای گرم تابستان کمی ارزان شده است.

آن طور که برخی کارشناسان و فعالان بازار اظهار نظر می‌کنند ظاهرا مشتریان ایرانی به انتظار تاثیر بحران اقتصادی دنیا در قیمت خودروهای وارداتی نشسته و به همین دلیل استقبال از این نوع محصولات اندکی پایین آمده و ثبات و حتی ارزانی آنها را در پی داشته است.

این در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند بحران مذکور، تاثیر چشمگیری روی بازار خودرو کشور نخواهد گذاشت و نهایت امر این است که مدل‌های ۲۰۰۹ خودروهای خارجی با قیمت نسبتا نزدیک به مدل‌های ۲۰۰۸ آنها به بازار ایران عرضه شوند.

۴۰۵ ارزان شد

پژو ۴۰۵ جزو یکی دو خودرویی است که طی هفته جاری روند ارزانی را ادامه داد و کاهش قیمتی ۱۰۰هزار تومانی را تجربه کرد. این محصول قدیمی و محبوب در حال حاضر با قیمت ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان در مدل بنزینی به فروش می‌رسد.

۴۰۵ پرتیراژترین محصول ایران خودرو به حساب می‌آید و ظاهرا قرار است سال آینده به همراه پژوپارس، از خط تولید این شرکت خارج شود؛ پژوپارس که طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی نداشته و هم‌اکنون با نرخ ۱۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان در مدل معمولی بنزینی به فروش می‌رسد.

این محصول تا یک ماه‌ونیم گذشته قیمتی بالای ۱۸میلیون تومان داشت البته مدل سفارشی پژوپارس با نام ELX به دلیل عرضه کمی که در بازار دارد معمولا با ثبات قیمت روبه‌رو بوده و در حال حاضر نیز با نرخ ۲۴میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در میان سایر مدل‌های گروه پژو نیز تغییر و تحول قیمتی خاصی طی هفته جاری مشاهده نشد. به نحوی که هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ ۲ با همان نرخ ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان یکی دو هفته اخیر به فروش می‌رسد و تیپ ۶ آن نیز قیمتی برابر با ۱۸ میلیون و ۸۰۰هزار تومان دارد. بین مدل‌های صندوق‌دار ۲۰۶ هم مدل V۹ آن هم‌اکنون با قیمت ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش رسید و V۸ نیز با نرخ ۱۸میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

روند ارزانی سورن

در حالی که سورن در دوسه هفته اخیر کمی ثبات و کمی گرانی را تجربه کرد طی این هفته باز هم ارزانی دامان آن را گرفت به نحوی که این محصول در حال حاضر با قیمت ۱۷ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. آن طور که برخی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند سورن این روزها دوران سرد و کم‌مشتری را تجربه می‌کند.

این در شرایطی است که سمند معمولی با حفظ قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون با نرخ ۱۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و LX دیگر مدل سمند نیز قیمتی برابر با ۱۵ میلیون و ۸۰۰هزار تومان دارد.

ثبات قیمت در محصولات سایپا

محصولات گروه سایپا، به‌رغم ارزانی که نصیب بازار خودرو طی یکی‌دو ماه اخیر شد چندان تحت تاثیر قرار نگرفت. هم‌اکنون زانتیا قیمتی برابر با ۳۰میلیون و ۲۰۰هزارتومان را دارا است و ریو نیز با نرخ ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین پراید پرتیراژ‌ترین محصول سایپا در مدل‌ بنزینی متالیک با قیمت ۸میلیون و ۱۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر ماکسیما محصول مونتاژی پارس خودرو، در حال حاضر با قیمت کارخانه‌ای یعنی ۳۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

رکود خودروهای وارداتی در بازار

محصولات گروه هیوندایی کره در حال حاضر به طور گسترده‌ای در بازار خودروهای وارداتی کشورمان حضور دارند.

این در حالی است که قیمت این خودروها در مقایسه با چند ماه اخیر کاهشی نسبتا قابل توجه داشته است. هم اکنون آزرا اتوماتیک که یکی از محبوب‌ترین مدل‌های هیوندا در ایران به حساب می‌آید با قیمت ۴۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین سوناتا نیز در مدل فول ۲۰۰۹ خود قیمتی برابر ۴۲میلیون تومان را دارا است.

سانتافه محصول شاسی‌بلند هیوندا هم در مدل فول ۲۰۰۹ با قیمت ۵۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نوع معمولی ۲۰۰۸ این محصول نیز نرخی معادل ۴۷میلیون تومان را در بازار دارد.

از سوی دیگر محصولات گروه کیاموتورز در حال حاضر دوران باثباتی را در بازار ایران سپری می‌کنند.

هم اکنون اپیروس مدل الگانس مانند کیا، قیمتی برابر با ۵۳میلیون تومان دارد و سراتو هم که به محصول مینیاتور سایپا شبیه است در حال حاضر با نرخ ۲۸میلیون و ۷۰۰هزارتومان خرید و فروش می‌شود.

مگان زیر قیمت کارخانه

مگان در روزهای ابتدایی حضور در بازار ایران با استقبال گرم مشتریان ایرانی مواجه و زود هم در این بازار شناخته شد.

این در حالی است که مشتریان ایرانی این روزها از خرید و فروش آن دست نگه داشته و به همین دلیل نمودار قیمتی مگان روندی نزولی به خود گرفته است.

مگان در حال حاضر هم در پارس خودرو به مونتاژ می‌رسد و هم وارد می‌شود که مدل داخلی‌‌اش با قیمتی زیرکارخانه یعنی ۲۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. نوع ۲۰۰۰سی‌سی دنده اتوماتیک مگان نیز که وارداتی به حساب می‌آید قیمتی برابر با ۳۱میلیون تومان را در بازار دارا است.