ایسنا - در سالی که بهای بنزین به بیش از ۴‌دلار به ازای هر گالن رسید و خودروسازان برای دریافت وام ۲۵‌میلیارد‌دلاری دست به دامن کنگره شدند، برای همگان مسلم شد که حاشیه سود پایین خودروهای کوچک بر سودآوری خودروهای بزرگ بیشتر خواهد شد. هفت مدل از ۱۰ مدل پرفروش خودرو در بازار آمریکا طی سال جاری تاکنون جزو خودروهای کوچک و یا سدان هستند که مصرف بنزین پایینی دارند.

اما زمانی که بهای بنزین به اوج رسید، اقتصاد رو به تنزل نهاد و خریداران از آن‌چه که آنها می‌خواستند، به آن‌چه که آنها نیاز داشتند، تغییر رویه دادند و آن‌چه هنوز بسیاری از خریداران به آن نیاز دارند، بارکش‌های پیکاپ بزرگ از جمله فورد F-۱۵۰ و شورولت سیلورادو است که این دو خودرو در سال جاری تاکنون جزو پرفروش‌ترین مدل‌ها در بازار آمریکا محسوب شده‌اند، مدل F-۱۵۰ حدود ۴۷۳‌هزار و ۹۳۳ خریدار را امسال به سمت خود جلب کرد که به این ترتیب این خودرو رده اول فروش را در سال ۲۰۰۸ در بازار آمریکا به‌دست آورد. این خودرو طی ۲۷ سال گذشته همواره در بازار آمریکا جزو خودروهای پرفروش بوده است.

فروش شورولت سیلورادو نیز امسال به ۴۳۱‌هزار و ۷۲۵ دستگاه رسید. از سوی دیگر مدل نیسان آرماندا در رده پنجم بدترین فروش در سال جاری قرار گرفت. فروش این خودرو امسال ۱/۴۹درصد نسبت به سال قبل افت کرده و به تنها ۱۴‌هزار و ۷۵۳ دستگاه رسید. مصرف سوخت این خودرو حدود ۱۴ mpg است. این خودرو دودیفرانسیلی است.

خریدارانی که بین انتخاب دودیفرانسیلی و خودرو کوچک مانده‌اند، معمولا مصرف بهینه سوخت به ملاک اصلی آنها تبدیل می‌شود. در لیست پرفروش‌ترین خودروها در بازار آمریکا از آمار فروش خودروسازان از ژانویه تا پایان نوامبر بهره‌ گرفته شده است. در لیست بدترین فروش مینی‌ون انتوریج هیوندای که امسال تنها ۵‌هزار و ۴۰۵ دستگاه فروش داشت در صدر قرار دارد. در رده چهارم پاسیفیک کرایسلر قرار دارد که تنها ۶‌هزار و ۶۷۱ دستگاه از آن امسال فروخته شد که کاهش ۸۷‌درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. همچنین علاوه بر سه خودروی یادشده اینداور میتسوبیشی تنها ۵‌هزار و ۶۸۷ دستگاه تا پایان ماه نوامبر فروخت و‌هامر H۲ نیز فقط ۵‌هزار و ۷۲۱ دستگاه فروش داشت. هیچ برند دودیفرانسیلی امسال از کاهش فروش در امان نمانده است. از سویی دیگر در نیمه دوم لیست بدترین‌های فروش، همه پنج مدل FJ تویوتا، جیپ کامندر، جی‌ام‌سی اینوی، دوج دورانگو و‌هامر H۳ دودیفرانسیلی هستند. هر ۵ خودرو نیز کاهش فروش ۵۰‌درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده‌اند. اما در شرایطی که بسیاری از خریداران از دودیفرانسیلی روی گردان شده‌اند، فروش خودروهای بهینه‌سوز در سال جاری رشد پیدا کرده است. خریداران امسال ۳۵۲‌هزار و ۲۴۸ دستگاه هوندا سیویک و ۱۸۴‌هزار و ۱۵۲ دستگاه فورد فوکوس خریدند که به ترتیب این مدل‌ها رتبه‌های ۶ و ۱۰ لیست پرفروش‌ترین‌ها را کسب کردند. مصرف سوخت سیویک با وجودی که ۲۹ mpg است، اما افزایش فروش این خودرو عمدتا روی ورژن هیبریدی آن بوده است. مدل‌های تویوتا کمری با فروش ۴۱۱‌هزار و ۳۴۲ دستگاه و هوندا آکورد نیز با فروش ۳۵۰‌هزار و ۶۳۸ دستگاه دیگر خودروی پرفروش امسال هستند. اما در حالی که بهای بنزین تاثیر زیادی روی فروش خودروهای کوچک و هبیریدی داشت، اما تاثیر آن به اندازه تاثیر بحران‌ مالی اقتصادی نبود. به معنای دیگر فروش مدل‌های پرفروش باید از میزان فعلی بیشتر می‌بود. طی چند ماه اخیر مشوق‌ها و تخفیفات زیادی به خریداران خودرو در آمریکا عرضه شد، اما جالب این جا است که افزایش فروشی مشاهده نشد. در واقع بحران اقتصادی مردم را از خرید خودرو منصرف کرده است.