ایسنا- مدیرعامل ایران‌خودرو پس از رونمایی محصول ساخت داخل سایپا (مینیاتور) درباره این‌که آیا پلت‌فرم محصول x۱۲ ایران خودرو که قرار است بهمن‌ماه رونمایی شود کاملا داخلی است؟ گفت: محصول ما داخلی‌تر از محصول سایپا است.

منوچهر منطقی در پاسخ به اینکه عنوان می‌شود پلت فرم x۱۲ (محصول داخلی ایران‌خودرو) همان پلت فرم توسعه‌یافته پژو ۲۰۶ است؟ گفت: مگر محصولی که از سایپا رونمایی شد به روی چه پلت فرمی است؟ محصول ما داخلی‌تر از پلت فرم محصول جدید سایپا (مینیاتور) است.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که با توجه به قیمت عرضه خودروهای داخلی دو شرکت که حدود ۱۰ میلیون تومان اعلام شده، آیا این دو محصول داخلی (S۲۳۱ و X۱۲ ) برای رقابت با یکدیگر عرضه خواهند شد؟ گفت: این دو محصول با طیف‌های مختلفی عرضه خواهند شد و رقابت آن‌ها بیشتر در بازارهای صادراتی است.

وی درباره سهمی که ایران‌خودرو در نظر دارد با X۱۲ از بازار خودروهای ارزان قیمت داخلی در دست گیرد، تصریح کرد: البته ابتدا باید محصول عرضه شود تا به یک تقریب درست دسترسی پیدا کنیم. ولی پیش‌بینی ما در دست داشتن ۳۰ تا ۴۰ درصد از حوزه داخلی کلاسی است که خودرو در آن عرضه می‌شود.

منطقی با اشاره به این‌که در بازارهای خارجی سعی می‌کنیم که این محصول را در کنار سمند تولید کنیم، اظهار کرد: تولید انبوه X۱۲ نیمه دوم سال ۸۸ خواهد بود ولی باید خودرو در شرایط تولید انبوه به کیفیت لازم دست یابد.

منطقی درباره تفاوت یک خودرو ملی با خودرو تماما داخلی نیز گفت: در اینجا دو بحث مطرح است؛ یا این‌که یک شرکت خودروساز آن را به طور کامل طراحی می‌کند یا اینکه مالکیت معنوی خودرو از آن اوست. اینکه ۱۰۰ درصد یا ۹۰ درصد خودرو تماما ساخت داخل شود به صرفه اقتصادی و قیمت هدف محصول بستگی دارد ولی در دنیا بیشتر بحث تامین جهانی مطرح است ولی معمولا منابع داخلی جواب بهتری می‌دهند که این مساله نیز به صورت عام نیست.

وی درباره افتتاح کارخانه ایران‌خودرو در سنگال و اینکه این مساله درحالی صورت می‌گیرد که خودروسازان جهانی کارخانه‌های خود را تعطیل کرده‌اند، اظهار کرد: این مساله به این نکته بستگی دارد که چه بازاری توسط شما انتخاب شده باشد. ما روی بازارهایی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که خودروسازان بزرگ خیلی روی آن برنامه‌ریزی نکرده‌اند و زمانی هم که وارد آن شدیم با استقبال مواجه شدیم.

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به سوالی دیگر ، مبنی بر اینکه دلیل روی آوردن خودروسازان داخلی به سمت بازار خودروهای ارزان قیمت چیست و آیا این امر به بحران جهانی خودروسازان ارتباطی دارد؟ اظهار کرد: اتفاقا در شرایط بحران جهانی خودروهای دارای طیف قیمت ارزان مشمول افزایش قیمت شده‌اند و این مساله یک روند جهانی است که همه تمرکز خود را در این قسمت متمرکز کرده‌اند.