خبرگزاری فارس - عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه موضوع ارتقای سطح کیفی پراید توسط مجلس مورد بررسی قرار می‌‌‌‌گیرد گفت: از شرکت سایپا می‌خواهیم به صورت کتبی تغییرات اعمال شده در جهت افزایش کیفیت پراید را به کمیسیون صنایع اعلام کند.

مهدی صادق با اشاره به بحث‌های مطرح شده مبنی بر سهم بالای پراید در تصادفات کشور اظهار داشت: نمایندگان مجلس ششم تاکید زیادی بر لزوم ارتقای سطح کیفی پراید داشتند و خواستار اعمال تغییرات لازم بر روی این خودرو بودند که این موضوع در مجلس هشتم نیز پیگیری خواهد شد. وی ادامه داد: باید بررسی کنیم تا مشخص شود شرکت سایپا تا چه اندازه به نظرات مجلس در جهت افزایش سطح کیفی پراید عمل کرده و گزارش این موضوع را به صورت کتبی از شرکت سایپا خواهیم خواست. وی همچنین درمورد احتمال تولید مجدد پیکان درکشور گفت: بازگشت به گذشته مفهومی‌‌‌‌ندارد و تولید یک خودرو با تکنولوژی ۴۰ سال پیش کار درستی نیست.

صادق ادامه داد: حتی اگر تکنولوژی تولید پیکان نیز ارتقا یابد تنها نامش ممکن است پیکان باشد و این خودرو، دیگر پیکان نخواهد بود. وی در عین حال اظهار داشت: تولید پیکان با حفظ شرایط روز صنعت خودروسازی ایرادی ندارد ولی تاکنون بحثی در این مورد در کمیسیون صنایع مجلس مطرح نشده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با اشاره به اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان مبنی بر لزوم کاهش قیمت محصولاتی که مشمول کاهش قیمت جهانی مواد اولیه خود می‌شوند گفت: برخی از صنایع داخلی مواد اولیه موردنیازشان را برای مدت یک سال خریداری و انبار می‌کنند که در چنین شرایطی تاثیر اتفاقات جهانی بر قیمت مواد اولیه آنها با تاخیر زمانی صورت می‌گیرد. وی تاکید کرد: در شرایط فعلی تولیدکنندگان باید در فروش محصولات خود حالت میانه‌ای را در نظر داشته باشند، قیمت فروش خود را کاهش دهند و مقداری از سود خود صرف نظر کنند. صادق با بیان اینکه خرید یک ساله مواد اولیه از نظر علم اقتصاد قابل قبول نیست گفت: اکثر شرکت‌های دنیا مواد اولیه مورد نیازشان را به قیمت روز و برای مدت کوتاهی خریداری می‌کنند و به این ترتیب شرایط روز دنیا بر تولید آنها تاثیرگذار است. رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع در ادامه در واکنش به درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت تندر ۹۰ اظهار داشت: براساس قرارداد تولید تندر، قیمت این خودرو شش هزار و ۷۵۰ یورو تعیین شده و به همین دلیل شرکت رنو نیز باید به تعهدات خود پایبند باشد.

وی تاکید کرد: پذیرش افزایش قیمت تندر ۹۰ قابل توجیه نیست و این موضوع با وزیر صنایع نیز مطرح شده که محرابیان نیز مخالفت خود را با افزایش قیمت تندر اعلام کرده است.