ایسنا- از میان حدود ۶۰ خودرو داخلی که طی سه ماه دوم سال ۱۳۸۷ مورد ارزیابی قرار گرفتند، در گروه وانت، وانت نیسان پیکاپ دو کابین در صدر و وانت باردو ایران خودرو در رتبه آخر کیفیت در این گروه قرار گرفتند.

در این گروه، وانت نیسان پیکاپ دو کابین با نمره منفی ۶/۱۰۹ با کیفیت‌ترین خودرو تولیدی کشور در گروه وانت بوده و خودروی وانت باردو با نمره منفی ۶/۳۷۷ پایین‌ترین رتبه کیفیت را به خود اختصاص داده است. وانت نیسان پیکاپ دوکابین تنها خودرو سطح کیفی خیلی خوب بوده، ولی در بخش‌های بدنه، تجهیزات الکتریکی، رنگ و صداهای غیر عادی دارای ایراداتی است، وانت نیسان پیکاپ تک کابین نیز با نمره منفی ۱۳۰ تنها خودرو سطح خوب محسوب می‌شود. وانت نیسان پیکاپ دوکابین و نیسان پیکاپ تک کابین به لحاظ تقسیم‌بندی ایرادات در بخش‌های ۹گانه شبیه هم هستند، با این تفاوت که وانت نیسان پیکاپ تک کابین در بخش صداهای غیر عادی فاقد ایراد بوده و تنها به دلیل بیشتر بودن امتیازات منفی کسب شده، در رده بعدی قرار گرفته است.

بر اساس ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سه ماه دوم امسال، خودروهای جیپ سفیر فتح با دو مورد ارزشیابی و همچنین وانت مزدا تک کابین در سطح کیفی قابل قبول قرار دارند که جیپ سفیر فتح در مقابل نفوذ آب مقاوم بوده و صداهای غیر عادی نیز نداشته است. بیشترین ایرادهای وانت مزدا تک کابین در بخش‌های بدنه و رنگ بوده و کمترین ایرادهای آن نیز در سیستم موتور و انتقال قدرت مشاهده شده است؛ ضمن این‌که هر دو خودرو دارای عیوب مهم و اساسی بوده‌اند. چهار مدل خودرو وانت دییر، وانت مزدا دوکابین، وانت نیسان CNG و وانت باردو در سطح حداقل قابل قبول قرار گرفته‌اند که مانند سطح کیفی حداقل قابل قبول گروه سواری، ایرادات متفاوتی در تمامی بخش‌های مختلف آنها دیده می‌شود که در این میان وانت دییر، فاقد صدای غیرعادی است. دراین گروه وانت باردو ایران خودرو در تست دوام با اکتساب یک ایراد ایمنی، سه ایراد اساسی و پنج ایراد قابل توجه در سطح حداقل قابل قرار گرفت. ایرادهای موجود در کلیه خودروهای مورد ارزیابی اعم از ظاهری وعملکردی، به ۹ بخش جداگانه تفکیک شده‌اند. به طور تقریبی نیز می‌توان گفت که با افزایش ساخت داخل وانت‌های داخلی، سطح کیفی خودروها نیز به موازات آن تنزل یافته است.