دنیای اقتصاد- هر چند طی هفته جاری ترمز ارزانی در بازار خودرو کشیده شد و سقوط آزاد قیمت‌ها تعدیل یافت، اما به گفته برخی نمایشگاه‌داران پایتخت، هنوز هم سایه رکود بر بازار خودنمایی کرده و خبری از غوغای مشتریان برای خرید خودرو نیست. البته تجربه سال‌های اخیر نشان داده با آغاز زمستان سردی و رکود از بازار رخت بربسته و گرما بدان باز می‌گردد که اگر این تجربه طی سال جاری نیز تکرار شود، باید منتظر آغاز داغی بازار طی یک ماه آینده باشیم. بازار خودرو در مسیر برگشت

ترمز ارزانی کشیده شد

گروه خودرو- هر چند طی هفته جاری ترمز ارزانی در بازار خودرو کشیده شد و سقوط آزاد قیمت‌ها تعدیل یافت، اما به گفته برخی نمایشگاه‌داران پایتخت، هنوز هم سایه رکود بر بازار خودنمایی کرده و خبری از غوغای مشتریان برای خرید خودرو نیست.

البته تجربه سال‌های اخیر نشان داده با آغاز زمستان سردی و رکود از بازار رخت بربسته و گرما بدان باز می‌گردد که اگر این تجربه طی سال جاری نیز تکرار شود، باید منتظر آغاز داغی بازار طی یک ماه آینده باشیم.

این در حالی است که بنا به اخبار رسیده، هم اکنون روند نزولی قیمت محصولات ایران‌خودرو که با سرعت عجیبی بازار را در نوردیده طی این هفته تقریبا متوقف و ثبات قیمت خودروهای سایپا نیز ادامه یافته است. البته در این بین تغییراتی نسبتا جزئی هم در بازار پدیدار شد که از جمله آنها می‌توان به ارزانی ۱۰۰هزار تومانی پژو پارس معمولی و افزایش قیمت ۲۰۰هزار تومانی سورن اشاره کرد.

ثبات ارزان‌ها

شاید بتوان لقب با ثبات‌ترین خودرو در بازار داخل را به پژو روآ اختصاص داد. محصولی که هنوز هم استقبال گرمی از آن صورت نمی‌گیرد و مدت‌ها است قیمتی ثابت در بازار دارد روآ هم اکنون درمدل بنزین سوز با قیمت ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و نوع دوگانه سوزش نیز قیمتی برابر با ۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان را دارا است. روآ جزو محدود خودروهایی به حساب می‌آید که نرخ بازار آن از قیمت کارخانه‌ای‌اش پایین‌تر است. از سوی دیگر پراید دیگر محصول ارزان قیمت داخل نیز مانند روآ ثبات قیمت چند ماه اخیر خود را حفظ کرده و در‌حال‌حاضر با قیمتی برابر با ۸میلیون و ۱۵۰هزار تومان در مدل معمولی بنزینی خرید و فروش می‌شود.

همچنین MVM نیز که از آن به عنوان کم مصرف‌ترین خودرو تولید داخل یاد می‌شود هم اکنون با قیمتی حدودا ۹میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.این محصول چینی توسط یکی از خودروسازان خصوصی کشور مونتاژ و در تیراژ پایین روانه بازار می‌شود MVM به خاطر مصرف سوخت پایین، پس از سهمیه‌بندی بنزین مورد استقبال مشتریان داخلی قرار گرفت.

باز هم کاهش قیمت پژو پارس

گویا هنوز هم پس‌لرزه‌های عرضه پژو پارس‌های ارزان‌ به بازار ادامه دارد، چرا که این محصول طی هفته جاری نیز حدود ۱۰۰هزار تومان ارزان شد و هم‌اکنون با قیمت ۱۷میلیون و ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان روند ارزانی پژو پارس نیز طی روزهای آتی متوقف و گرانی باز هم به بازار این خودرو محبوب و پرفروش بازخواهد گشت. پژو پارس طی یک ماه اخیر بیش از یک‌میلیون تومان ارزان شد. البته مدل سفارشی آن یعنی ELX همچنان به دلیل کمبودش در بازار با قیمت ۲۴میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر خانواده پژو ۲۰۶ هم طی هفته جاری ثبات را تجربه کرده و نمودار قیمتی‌ آن دستخوش تغییر نشد به نحوی که هم‌اکنون تیپ ۲ این خودرو قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان را دارا است و تیپ ۶ آن نیز که مدلی سفارشی و با آپشن به حساب می‌آید، با قیمت ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین V۹ مدل صندوق‌دار پژو ۲۰۶ با نرخ ۱۸میلیون و ۹۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و V۸ نیز قیمتی معادل ۱۸میلیون تومان دارد. این درحالی است که تیپ‌های ۳ و ۵، خودرو ۲۰۶ هاچ‌بک نایاب است.

البته ایران‌خودرو چندی پیش دو مدل دوگانه‌سوز ۲۰۶ صندوق‌دار را نیز با نام‌های V۱ و V۱۰ روانه بازار کرد که به لحاظ جدید‌الورود بودن، اطلاعات چندانی از قیمت آنها در بازار آزاد در دست نیست. این دو از موتورهای دوگانه‌سوز شرکت پژو بهره می‌برند.

گرانی پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز

هر چه مدل بنزین‌سوز پژو ۴۰۵ طی مدت اخیر با کاهش قیمت مواجه شد، نوع دوگانه‌سوز این خودرو،‌ ثبات و در برخی موارد نیز گرانی را تجربه کرد. به نحوی که هم‌اکنون ۴۰۵ دوگانه‌سوز با قیمت ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. اما مدل بنزین‌سوز آن قیمتی برابر ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان را دارا است. ۴۰۵ جزو سودآورترین محصولات ایران‌ خودرو به حساب می‌آید و ظاهرا قرار است در آینده نه چندان دور با خط تولید این شرکت خداحافظی کرده و محصول جدیدی از پژو جای آن را پر کند. ۴۰۵ مدلی فیس‌لیفت شده نیز با نام SLX دارد که به دلیل عرضه اندک به بازار قیمتی مشخص از آن در دست نیست.

سورن در مسیر گرانی

در حالی که طی دو سه هفته اخیر وعده ایران‌خودرو مبنی بر کاهش قیمت سورن بالاخره تحقق یافت و این محصول کاهش نرخی یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومانی را تجربه کرد، اخبار رسیده از آغاز روند گرانی نسل پیشرفته سمند حکایت می‌کند. به نحوی که طی هفته جاری سورن با افزایش قیمت مواجه و هم‌‌اکنون با نرخ ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. این در حالی است که سایر مدل‌های سمند طی این هفته چندان دچار تغییر قیمت نشدند.

هم‌اکنون مدل معمولی بنزین‌سوز این خودرو با نرخ ۱۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و سمند LX نیز قیمتی برابر با ۱۵میلیون و ۸۰۰هزار تومان را دارا است. سریر دیگر مدل سمند نیز که به لیموزین ایران‌خودرو شهرت دارد، هم‌اکنون با قیمت ۲۴میلیون تومان در نمایندگی‌های این شرکت به فروش می‌رسد. سریر تیراژ چندان بالایی ندارد و خودرویی سفارشی و تشریفاتی به حساب می‌آید.