خودروسازان آمریکا 34میلیارد وام می‌خواهند

مونا مشهدی رجبی

سه شرکت خودروسازی آمریکا که از دولت آمریکا تقاضای دریافت ۲۵میلیارد دلار وام کرده بودند و این تقاضای آنها نیز از طرف دولت این کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته، در خواست خود را به همراه مدارکی که نشان دهنده نیاز آنها به کمک مالی دولت است، به کنگره ارائه کردند. اما هم اکنون درخواست آنها تغییر کرده است.

بر طبق گزارش‌های موجود سه شرکت خودروسازی آمریکا درخواست کردند که دولت آمریکا ۳۵ میلیارد دلار به آنها وام دهد تا با کمک آن ضمن تکمیل برنامه‌های تحقیق و توسعه خود اقدام به تولید خودروهای دوستدار محیط زیست نیز بکنند. فورد در گزارش ۳۶صفحه‌ای خود که به کنگره آمریکا ارائه داد نوشته است: «شرکت فورد به عنوان یکی از شرکت‌های خودروسازی آمریکا و به عنوان نماینده‌ای از صنعت خودروسازی این کشور، قبول دارد که در مشکلات مالی ایجاد شده سهمی‌دارد با این حال تمام مشکلی که در صنعت خودرو وجود دارد، نتیجه سیاست‌های اقتصادی و ناکارامدی آن نیست.»

در ادامه این گزارش آمده است: «این بحران درسی قابل توجه به ما داد و ما متوجه شدیم که باید مدل تجاری و تولیدی خود را اصلاح کنیم. این طرح در حال اجرا است و مطمئنا می‌تواند ما را به هدف غایی و نهایی خود که باقی ماندن در بازار و ارائه مدل‌های جدید و پر طرفدار است برساند.»

از طرف دیگر روسای دو شرکت کرایسلر و جنرال موتورز که برای حضور در کنگره و ارائه مدارک خود با جت شخصی به واشنگتن سفر کرده بودند، روز گذشته اعلام کردند که برای حل بخشی از بحران مالی خود این جت‌ها را فروخته‌اند. هفته گذشته بسیاری از کارشناسان اقتصادی به این دو شرکت اعتراض کردند در صورتی‌که بحران مالی آنها جدی است باید این جت‌ها را بفروشند تا سهمی‌از مشکلات مالی آنها را حل کند.از طرفی این جت‌های شخصی نشان دهنده اقتدار اقتصادی شرکت است که در شرایط کنونی و بر طبق امارها و اطلاعات ارائه شده در حال فروپاشی است.

ریک واگونر، مدیر عامل شرکت جنرال موتورز و الن مولالی مدیر عامل شرکت فورد و باب ناردلی، مدیر عامل شرکت کرایسلر اعلام کردند برای حضور در جلسه کنگره با خودروهای هیبریدی تولیدی خود به واشنگتن سفر می‌کنند که نشان دهند تولیدات آنها هم از ایمنی بالا برخوردار است و هم توان عرضه به بازار مصرف را دارد. قرار بر این است در جلسه کنگره که فردا (جمعه) برای بررسی درخواست خودروسازان برگزار می‌شود، جنرال موتورز تقاضای وام ۱۲ میلیارددلاری، فورد تقاضای ۹ میلیارد و کرایسلر تقاضای وام ۷ میلیارد دلاری خواهند کرد. آنها تقاضا دارند ۱۱ میلیارد دلاردیگر نیزبرای تامین نقدینگی برای هر سه شرکت در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

خودروسازان آمریکا ارائه این وام را برای بقای آنها ضروری می‌دانند. به خصوص که آمارهای اخیر از کاهش ۳۰‌درصدی فروش خودرو در ماه نوامبر سال جاری خبر می‌دهد و این به معنای از دست رفتن درآمدی است که می‌توانست بخشی از آنها برای ادامه کار شرکت‌ها استفاده شود.

در ماه نوامبر سال جاری میلادی فروش خودرو در آمریکا برای سیزدهمین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و هم اکنون فروش خودرو در این کشور به کمترین سطح طی سی سال اخیر رسیده است. گفته می‌شود در یازده ماه امسال خودروسازان آمریکایی شاهد کاهش ۷/۳۶درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل هستند. شرکت جنرال موتورز اعلام کرد در ماه نوامبر با کاهش ۴۱‌درصدی فروش مواجه شده است و در صورتی‌که این روند برای چهار ماه ادامه پیدا کند چاره‌ای جز اعلام ورشکستگی برای آنها باقی نمی‌ماند. فورد نیز اعلام کرد حتی اگر توان کار در بازار را داشته باشد تا سال ۲۰۱۱ میلادی نخواهد توانست به سودآوری برسد.

همچنین این سه شرکت خودروسازی آمریکا در مورد طرح تولید خودروهای هیبریدی می‌گویند: «شرکت فورد در نظر دارد تا سال ۲۰۱۰ میلادی ون (van) الکتریکی تولید کند و در سال ۲۰۱۱ میلادی خودروهای سالون الکتریکی را به بازار عرضه کند. جنرال موتورز هم تا سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۵ مدل خودروی هیبریدی به بازار عرضه می‌کند.»

قانون‌گذاران دموکرات بر این باورند که خودروسازان آمریکا باید سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی را بیشتر کنند و از وابستگی به نفت و فرآورده‌های نفتی بکاهند. شرکت فورد در این مورد می‌گوید: «ایجاد چنین تغییر بزرگی در تولید خودرو مستلزم از دست دادن بسیاری از سهامداران بزرگ و عمده است. بنابراین برای چنین تصمیمی‌باید با تمامی‌کارکنان، دلالان و نمایندگی‌های فروش شرکت فورد در سراسر دنیا مذاکره شود.»

به هر حال در انتهای هفته جاری نتیجه درخواست وام ۳۴ میلیارد دلاری خودروسازان آمریکا از دولت این کشور مشخص می‌شود. این در حالی است که درخواست آنها مبنی بر دریافت وام ۲۵ میلیارد دلاری که در وهله اول ارائه شده بود، تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.