گروه خودرو - درحالی که قرار بود، خودرو S۲۳۱ سایپا بهمن‌ماه امسال رونمایی شود، شنیده‌ها از رونمایی زودتر از موعد این خودرو طی ماه جاری حکایت دارد.

این در شرایطی است که علت عجله سایپا برای این رونمایی مشخص نیست، چرا که طبق روال هر سال بسیاری از طرح‌های صنعتی، در ایام سالگرد پیروزی انقلاب، افتتاح می‌شود و سایپا نیز وعده این ایام را برای پرده‌برداری از S۲۳۱ داده بود.

هرچند آن‌طور که از گمانه‌زنی‌ها بر می‌آید، تقابل رونمایی S۲۳۱ که سایپا نام ملی را برای آن برگزیده با پرده‌برداری از دومین محصول ملی ایران‌خودرو یعنی X۱۲ یکی از دلایل البته کمرنگ تعجیل سایپا‌یی‌ها در این زمینه به شمار می‌رود. این در شرایطی است که نام قبلی محصول ملی سایپا، S۸۱ نام داشت که برگرفته از سال طراحی آن یعنی ۱۳۸۰ بود. این خودرو نیز مانند تندر -۹۰ شعار محصول ارزان‌قیمت را یدک می‌کشد و سایپا قصد دارد با نرخی زیر ۱۰میلیون تومان آن‌را به بازار عرضه کند.

به ادعای مسوولان سایپا S۲۳۱ خودرویی صد‌در‌صد ایرانی محسوب می‌شود و در ساخت آن از هیچ پلت‌فرم دیگری استفاده نشده است. این گفته سایپایی‌ها در شرایطی است که برخی مسوولان این شرکت شباهت قطعات S۲۳۱ و ریو را انکار نمی‌کنند.

S۲۳۱ با هزینه‌ای حدود ۱۵۰میلیارد تومان در مرکز تحقیقات سایپا و با کمک مشاوران خارجی به طراحی رسیده و از حجم موتوری ۱۵۰۰ سی‌سی بهره می‌برد. این محصول که در کلاس B قرار دارد به احتمال فراوان پس از رسیدن به تولید انبوه جایگزین پراید طی یکی دو سال آینده خواهد شد.