ایسنا - در ارزیابی صورت گرفته از حدود ۶۰ مدل خودرو سبک و سنگین تولید داخل در سه ماهه دوم امسال توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در گروه سواری خودروهای سواری مرسدس بنزE۲۰۰، نیسان ماکسیما و گرند ویتارا رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در گروه سواری ۱۰ مدل خودرو در سطح کیفی خیلی خوب، ۱۰ مدل در سطح خوب، یک مدل در سطح قابل قبول و ۷ مدل در سطح کیفی حداقل قابل قبول قرار گرفتند.

در گروه اول، مرسدس بنز E۲۰۰ با تنها یک مورد ارزشیابی و نمره منفی ۴۵ باکیفیت‌ترین بوده و خودروهای نیسان ماکسیما و گرند ویتارا به ترتیب با نمرات منفی ۷۴ و ۸/۸۰ در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. این در حالی است که پراید نسیم و ون نارون با امتیاز منفی ۹/۴۰۷ بدترین رتبه کیفی را به دست آورده‌اند.

خودروهای سطح کیفی خیلی خوب از لحاظ رنگ، بدنه، تزئینات داخلی و خارجی دارای ایراداتی بوده و به جز خودروهای مزدا ۳ و ریو، بقیه در مقابل آب نفوذناپذیرند. همچنین سیستم ترمز تمامی آنها به جز خودروهای گروه پژو ۲۰۶ بدون ایراد بوده‌اند. در بین معدود خودروهای دارای ایراد از لحاظ تجهیزات الکتریکی نیز ریو به همراه نیسان رونیز بیشترین امتیاز منفی را کسب کرده‌اند. لازم به ذکر است که فقط گروه پژو ۲۰۶ و ریو در این سطح کیفی دارای عیوب مهم و اساسی بوده‌اند.

در سطح خوب نیز هیوندایی ورنا بهترین کیفیت و MVM۱۱۰ پایین‌ترین رتبه کیفی را کسب کردند. در این سطح کیفی نیز همانند سطح کیفی خیلی خوب بیشترین ایرادات در بخش‌های بدنه، رنگ و تزئینات داخلی و خارجی دیده می‌شود. خودروهای پژو پارس خراسان از لحاظ رنگ، تندر۹۰ ایران خودرو از نظر ایرادات بدنه و سمند در بخش تزئینات داخلی و خارجی پایین‌ترین رتبه را کسب کرده‌اند. هیوندایی ورنا، تندر۹۰ ایران خودرو، پژو ۴۰۵ و فولکس گل در این سطح در برابر آب نفوذناپذیر هستند. همچنین تمامی آنها به جز خودروهای هیوندایی ورنا، MVM۱۱۰ و فولکس گل عیوب مهم و اساسی داشته‌اند. تنها خودرو سطح قابل قبول گروه سواری در فصل تابستان نیز پروتون ویرا با تعداد ۷ مورد ارزشیابی و نمره منفی ۲۲۲.۱ است که بیشترین ایرادات آن در تزئینات داخلی و خارجی و کمترین آن در صداهای غیرعادی مشاهده شده است.

سطح حداقل قابل قبول هم شامل ۷ مدل خودرو بوده است که با پژو روآ آغاز و به ون نارون منتهی می‌شود. در بخش‌های سیستم ترمز، موتور، انتقال قدرت، تجهیزات الکتریکی و تزئینات ون نارون، در بخش صداهای غیرعادی سایپا ۱۴۱ و از لحاظ ایرادات بدنه، پراید پارس خودرو دارای بیشترین نمره منفی بوده‌اند. همچنین مدل خودرو این گروه تحت آزمون دوام قرار گرفته‌اند که چهار مدل آنها در سطح خیلی خوب، یک مدل در سطح خوب و دومدل نیز در سطح حداقل قابل قبول گرفته‌اند.