ایران خودرو در راه امتیازگیری از پژو و رنو

حمیدرضا بهداد

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و دو خودروساز مطرح کشور روز گذشته در حالی به میزبانی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که یکی از طرفین اصلی این قرارداد، یعنی مدیرعامل سایپا در آن حضور نیافت. در این مراسم که علیرضا علی احمدی، وزیر آموزش و پرورش و همچنین منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو جزو حضار سرشناس آن بودند دو طرف تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر همکاری برای تجهیز قطعات آموزشی ۳۰۰هنرستان و آموزشگاه‌ فنی به امضا رساندند. در حاشیه این مراسم نیزمنوچهر منطقی به برخی از سوالات خبرنگاران پاسخ داد که در ذیل می‌آید.

انعکاس آتش‌سوزی‌ها ناپسند است

این روزها باز هم از گوشه‌و‌کنار اخباری مبنی‌بر بروز آتش‌سوزی در برخی محصولات ایران‌خودرو به گوش می‌رسد. خبرهایی که مسوولان این شرکت را به خشم آورده و هرزگاهی نیز به‌واسطه آن صداوسیما و رسانه‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهند. این در حالی است که داستان حریق در محصولات ایران‌خودرو به ۴سال پیش برمی‌گردد. در آن سال بروز آتش‌سوزی در پژو ۴۰۵های تولیدی سروصدای زیادی به پا کرد و تا سال ۸۴ نیز ادامه داشت به‌نحوی که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه مجبور شد به رسم خودروسازان بزرگ دنیا برای اصلاح سیستم سوخت‌رسانی این محصول دست به فراخوانی بزرگ بزند و تمام ۴۰۵های تولیدی سال‌های ۸۳ و ۸۴ را برای اصلاح سیستم مذکور به صورت رایگان به نمایندگی‌های مجاز خود دعوت کند. فراخوان ایران‌خودرو هر چند در سطحی وسیع انجام و بیشتر مالکان ۴۰۵های تحت ریسک در آن شرکت کردند اما این پایان ماجراهای «ایران‌خودرو و حریق» نبود و بروز آتش‌سوزی در محصولات این شرکت همچنان اذهان عام و خاص را به دلیل دامن زدن برخی رسانه‌ها به این موضوع همچنان به خود مشغول کرده است. مدیرعامل این شرکت نیز که جزو شاکیان از انعکاس اخبار آتش‌سوزی محصولات ایران‌خودرو به حساب می‌آید در حاشیه مراسم روز گذشته با انتقاد از صداوسیما و برخی رسانه‌ها گفت: همه حق دارند در مورد هر مطلبی اظهارنظر کنند اما این حق با داشتن اطلاعات جامع و کامل قابل‌احقاق است نه اینکه هر کسی بدون اطلاعات اولیه و تحقیق و بررسی هرچه خواست بگوید.منطقی با بیان اینکه اقدام صداوسیما در به تصویر کشیدن آتش‌سوزی محصولات ایران‌خودرو کاری ناپسند به شمار می‌رود تاکید کرد: برخی فقط منتظرند خودرویی از ایران‌خودرو آتش بگیرد و به سرعت فیلم آن را تهیه کنند مثلا همین دو سه‌ شب پیش در یکی از بخش‌های خبری گزارشی از آتش‌سوزی یک دستگاه پژو LPGسوز مدل ۷۹ پخش شد که اصلا ربطی به ماجرای سال‌های ۸۳ و ۸۴ نداشت.

ایران‌خودرو مال من نیست

منطقی در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه ایران‌خودرو متعلق به هیچ کس نیست گفت: ایران‌خودرو شرکتی ملی است و باید به آن کمک کرد. در‌حال‌حاضر با بروز بحران اقتصادی در دنیا دولت‌ها به کمک خودروسازان خود آمده و حتی برخی با توجه به اهمیت این صنعت قصد دولتی کردن آن‌را دارند. وی افزود: به عنوان مثال دولت روسیه می‌خواهد با بالا بردن تعرفه‌ها صنعت خودرو این کشور را تقویت کند. مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به اینکه در صورت اثبات، بروز هرگونه نقص فنی را در محصولات شرکت داوطلبانه می‌پذیرد گفت: حداقل انتظاری که از رسانه‌ها دارم این است که قبل از انعکاس بدون تحقیق اخباری از قبیل آتش‌سوزی، ابتدا آن را با ایران‌خودرو در میان گذاشته و هماهنگ کنند تا با بررسی بیشتر عیب‌ها را برطرف کنیم. کما اینکه در جریان حریق ۴۰۵ نیز ایران‌خودرو داوطلبانه مشکل را پذیرفت و علاوه بر رفع آن، سیستم سوخت‌رسانی ۴۰۵ها را هم ارتقا تکنولوژی داد. منطقی همچنین اظهار داشت: واکنش‌های فعلی رسانه‌ها، علاوه بر آنکه مشتریان داخلی را حساس می‌کند روی بازار‌های صادراتی ایران‌خودرو نیز تاثیر می‌گذارد این درحالی است که وقتی ما به بازارهای جهانی راه یافته‌ایم فرض بر آن قرار گرفته که اولا خطایی نداشته باشیم و در صورت خطا نیز آن‌را برطرف کنیم.

ممکن است پژو بدل بزند

بحران اقتصادی دنیا به شکلی بسیار عجیب دنیا را فرا گرفته و در این بین خودروسازان بزرگ و جهانی نیز شدیدا تحت تاثیر این بحران قرار گرفته‌اند این درحالی است که کارشناسان معتقدند هم‌اکنون بهترین فرصت برای امتیاز‌گیری خودروسازان داخلی از شرکت‌هایی مانند پژو و رنو به دست آمده و نباید آن‌را به راحتی از دست داد.مدیرعامل ایران‌خودرو در این زمینه گفت: این درست که بحران فعلی فرصت مناسبی برای امتیازگیری از طرف‌های خارجی است اما آنها نیز به یکباره موقعیت خودشان را در برابر ما از دست نمی‌دهند. منطقی با بیان اینکه ایران‌خودرو اقداماتی را برای امتیازگیری از دو شرکت فرانسوی رنو و پژو آغاز کرده اظهار داشت: نمی‌توانم اشاره‌ای به این اقدامات کنم چون اگر رو شود ممکن است پژو، به ما بدل زده و به نقطه مورد نظر نرسیم.

شکایت از پژو؟

حدود دو ماه پیش مدیرعامل ایران‌خودرو در گفت‌و‌گویی با تلویزیون فرانسه از نفوذ سیاست‌های دولت این کشور در روابط پژو و رنو با خودروسازان ایرانی انتقاد کرد و چندی بعد نیز طی سفری به پاریس مذاکراتی با پژو شریک استراتژی ایران‌خودرو انجام داد. وی درباره نتایج این سفر گفت: عرضه مدل‌های جدید برای سه سال آینده، داخلی‌سازی قطعات و ایجاد اشتغال بیشتر و همچنین مباحث مربوط به روابط مالی دو شرکت، جزو محور مذاکرات بود. منطقی با بیان اینکه هم‌اکنون تیمی تخصصی از ایران‌خودرو برای به نتیجه رساندن بحث‌های تخصصی فی‌ما‌بین، در پاریس حضور دارد تاکید کرد: چون مذاکرات ما در سطح بالایی صورت گرفته طبیعتا باید نتایج مثبتی دربر داشته باشد. مدیرعامل ایران‌‌خودرو همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر شکایت وزارت صنایع و معادن از پژو، به خاطر آتش‌سوزی در محصولات تحت برند این شرکت گفت: کدام شکایت از پژو؟