دنیای اقتصاد - روز گذشته مسوولان شرکت پارس‌خودرو در حالی تندر-90 فیس لیفت شده خود را رونمایی کردند که هنوز مشکلات خودروسازان با دولت بر سر قیمت این خودرو برطرف نشده و از سوی دیگر شرکت رنو نیز هم‌اکنون استراتژی مشخصی برای ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی ندارد. اما روز گذشته صحنه دیگری نیز باعث تعجب خبرنگاران شد و آن آرم سایپا روی خودروی فیس لیفت شده تندر-90 بود، در حالی‌که این خودرو هم‌اکنون با آرم رنو به بازار عرضه می‌شود.

رونمایی از فیس‌لیفت تندر۹۰ پارس‌خودرو
تندر-90 تغییر چهره داد
مژگان میرزایی
آغاز تولید خودروی فیس لیفت شده تندر-90 در شرایطی که از سویی وزارت صنایع و برخی از نمایندگان مجلس بر عدم افزایش قیمت آن پافشاری می‌کنند و شرکت‌های خودروساز نیز از سوی دیگر تهدید به توقف خط تولید این خودرو کرده‌اند، کمی سوال‌برانگیز بود.
با این حال روز گذشته مسوولان شرکت پارس‌خودرو در حالی تندر-۹۰ فیس لیفت شده خود را رونمایی کردند که هنوز مشکلات خودروسازان با وزارت صنایع و معادن بر سر قیمت این خودرو برطرف نشده و از سوی دیگر شرکت رنو نیز هم‌اکنون استراتژی مشخصی برای ادامه همکاری با خودروسازان ایرانی ندارد.
از سوی دیگر و بر اساس گفته مسوولان شرکت رنوپارس (نماینده شرکت رنو)
یس‌لیفت طراحی شده بدون هماهنگی شرکت رنو صورت گرفته و شرکت سایپا برای طراحی و تولید این خودرو مجوزی از سوی این شرکت اخذ نکرده است.اما روز گذشته صحنه دیگری نیز باعث تعجب خبرنگاران شد و آن آرم سایپا روی خودروی فیس لیفت شده
تندر-90 بود. ظاهرا هر شرکتی پس از گذشت 6 سال می‌تواند خودروی تولیدی تحت برند را با آرم شرکت تولید‌کننده عرضه‌ کند، اما سایپا پس از گذشت دو سال خودروی فیس‌لیفت شده تندر-90 را آن هم با آرم خود روز گذشته در معرض دید خبرنگاران قرار داد. اقدام شتاب‌زده پارس‌خودرو برای نمایش خودروی فیس لیفت‌شده تندر-90 که پیش از آن در شرکت داچیا به تولید رسیده است، جای تعجب بود.
طراحی توسط سایپا صورت گرفته
عباس زارعی،‌ مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع سایپا در این مراسم با اشاره به برنامه «سمت 90» شرکت سایپا اظهار داشت: بر اساس استراتژی سایپا مرکز تحقیقات موظف است هر سه سال یک فیس لیفت برای محصولات سایپا طراحی کند.
وی در ادامه می‌گوید: درخصوص ال-۹۰ نیز این خودرو از لحاظ فنی و تکنیکی در حد قابل قبول بود و با گذشت دو سال شرکت سایپا ایجاد تغییرات ظاهری روی آن و تولید فیس لیفت این خودرو را آغاز کرد.
زارعی در ادامه با اشاره به اینکه تمام مراحل طراحی فیس لیفت تندر-90 توسط مرکز تحقیقات سایپا صورت گرفته، عنوان کرد: بعد از ورود خودرو به بازار کلینیکی در نظر گرفته شد تا نظر مردم درخصوص این خودرو مورد بررسی قرار گیرد. پس از نظرسنجی‌های صورت گرفته مشخص شد که این خودرو نتوانسته از لحاظ ظاهری نظر مردم را جلب کند به همین دلیل مرکز تحقیقات سایپا ایجاد تغییرات روی این خودرو را برای جلب نظر متقاضیان و تولید خودرویی که بتواند نظر متقاضیانی ایران را جلب کند، در برنامه کاری خود قرار داد.
به گفته زارعی، فیس لیفت تندر-۹۰، فیس لیفت سبک محسوب می‌شود که این تغییرات روی سپر جلو، سپر عقب، درب صندوق، چراغ عقب و زه روی درب خودرو اعمال شده است. زارعی همچنین در حاشیه این مراسم در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که پرسیدند آیا شرکت رنو در جریان تغییرات صورت گرفته قرار دارد یا خیر گفت: تمام تغییرات به اطلاع‌ رنو رسیده و طی دو ماه گذشته نیز تیمی با رنو تشکیل شده که نماینده این تیم به تمام مراحل کار نظارت داشته است.گفته زارعی در حالی است که علی مدد کلالی، مدیر روابط‌عمومی شرکت رنوپارس، (نماینده رنو در ایران) در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: مذاکراتی در این خصوص صورت گرفته اما هنوز مجوزی از سوی شرکت رنو صادر نشده و قراردادی نیز در این خصوص به امضا نرسیده است.
به گفته کلالی، در صورتیکه مجوزی صادر شده باشد، شرکت رنو پارس به عنوان نماینده شرکت رنو باید در جریان آن قرار می‌گرفت.
اما زارعی در این خصوص معتقد است که نیازی به هماهنگی و اخذ مجوز از سوی شرکت رنو پارس نیست بلکه شرکت رنو باید در جریان قرار گیرد که این شرکت هم اکنون در جریان تمام مراحل قرار دارد و مجوز اولیه نیز از سوی شرکت رنو صادر شده است.
زارعی در ادامه می‌گوید: براساس قرارداد شرکت می‌تواند تغییرات روی خودرو صورت دهد و هیچ مشکلی نیز در این خصوص وجود ندارد.
مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری شرکت سایپا در واکنش به گفته مدیر بازرگانی شرکت رنو پارس که عنوان کرده بود، تولید فیس‌لیفت تندر- ۹۰
نیازمند گذشت پنج سال از زمان تولید اولیه و رسیدن به سوددهی است عنوان کرد: هیچ قاعده و زمانی برای آغاز و عرضه فیس لیفت یک خودرو وجود ندارد بلکه پس از گذشت دو تا سه سال و حداکثر پنج سال از زمان آغاز تولید، فیس لیفت خودرو انجام می‌شود و در ابتدا می‌توان فیس لیفت سبک انجام داد و با گذشت پنج سال باید طراحی و فیس لیفت عمیق صورت گیرد و خودرو از لحاظ ظاهری و تا حدودی فنی تغییر اساسی کند.
وی در خصوص زمان آغاز تولید انبوه فیس لیفت تندر - ۹۰ نیز اظهار داشت: قالب‌سازی‌ها شروع شده و طرح استاندارد‌سازی‌ها با رنو نیز در حال پیشروی است و امیدواریم که این خودرو اوایل سال آینده وارد بازار شود.
زارعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این تغییرات، قیمت تندر -90 فیس لیفت شده به چه میزان افزوده خواهد شد گفت: قرار نیست این خودرو افزایش قیمت داشته باشد و افزایش قیمت قطعات تغییر کرده نیز باید به تایید وزارت صنایع و معادن برسد.
ما به دنبال تغییر تندر -۹۰ بودیم
بیژن گرمچی، قائم مقام اجرایی پارس خودرو نیز در این مراسم اظهار داشت: شرکت پارس خودرو مدت‌ها به دنبال آن بود که بتواند با ایجاد تغییراتی در این خودرو تندر -90 پارس خودرو را از ایران‌خودرو متمایز کند که در‌حال‌حاضر و با وجود این تغییرات این هدف محقق شده است.
گرمچی در ادامه با اشاره به آنکه تولید تندر-۹۰
گاز سوز نیز به زودی آغاز می‌شود، گفت: برای CNG سوز کردن تندر -90 نیز هم اکنون مجوزهای لازم از سوی شرکت رنو را کسب کرده‌ایم و در انتظار رسیدن قطعات برای تبدیل این خودرو هستیم که به محض رسیدن قطعات تولید گازسوز این خودرو آغاز خواهد شد.
مشکلات رنو شاید به ما هم برسد به گفته مدیر بازرگانی شرکت رنوپارس بحران مالی به وجود آمده موجب شده که رنو تا حدودی برای سرمایه‌گذاری در ایران محتاط عمل کند که این امر به طور طبیعی بر اجرای پروژه تندر-۹۰ تاثیر خواهد گذاشت. گرمچی در خصوص اظهارات مدیر بازرگانی شرکت رنوپارس گفت: هم اکنون دنیا با مشکل اقتصادی مواجه شده و شرکت رنو نیز از این امر مستثنی نیست به طوری که هم اکنون رنو در کارخانه‌های تولید خود در فرانسه و رومانی و سایر کشورها با مشکل مواجه شده، اما به دلیل این که تندر-۹۰ در کشور همچنان متقاضی دارد تولید آن با مشکل مواجه نخواهد شد.
به گفته وی با تمام این شرایط ممکن است این بحران در سرمایه‌گذاری این شرکت در کشور تاثیرگذارد و ما سعی داریم با بالا بردن تولید تندر در کشور این مشکلات را برطرف کنیم.
به دنبال محصولات جایگزین هستیم
در ادامه این مراسم گرمچی به برخی از سوالات پراکنده خبرنگاران نیز پاسخ داد. وی در حاشیه این مراسم در خصوص فسخ قرارداد مورانو گفت: قرارداد فسخ نشده بلکه مشکلاتی که در فروش این خودرو به وجود آمد موجب شد که واردات این خودرو در حال حاضر متوقف شود، اما در صورتی که مردم متقاضی این خودرو باشند واردات باز هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر چندی پیش خبر توقف تولید ماکسیما و جایگزینی محصول جدید برای این خودرو اعلام شد که ظاهرا شرکت پارس‌خودرو سعی دارد جایگزین این خودرو را از شرکت نیسان انتخاب کرده و در این خصوص نیز برای ورود تیونایکی از محصولات شرکت نیسان توافقاتی حاصل شده است. گرمچی در خصوص ورود این محصول به بازار داخل نیز گفت: نمی‌توانم اسم محصول را بگویم، اما ما همیشه مذاکراتی را با دو شرکت رنو و نیسان برای عرضه محصول جدید داشته‌ایم از سوی دیگر باید جایگزینی برای محصولات قدیمی خود نیز پیدا کنیم.
وی در ادامه عنوان کرد: عمر مفید محصولاتی مانند ماکسیما و رونیز تمام شده و ما به دنبال محصولات جایگزین برای آن‌ها هستیم. و در این خصوص نیز مذاکراتی را با نیسان صورت داده‌ایم، اما این مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده است.
به گفته گرمچی، محصول جدید در کشور تولید شود، اما ممکن است در ابتدا تعدادی از این خودرو همانند مگان وارد کشور شده و پس از بازار سنجی تولید آن آغاز خواهد شد. قائم مقام اجرایی پارس‌خودرو در خصوص محصولات جایگزینی این شرکت نیز گفت: هم اکنون ما به دنبال سواری کوچک هستیم تا بتوانیم آن را جایگزین P.K کنیم همچنین به دنبال یک خودروی شاسی بلند و یک جایگزین برای ماکسیما هم هستیم.