گروه خودرو - در حالی که احتمالا طی هفته جاری قیمت نهایی تندر-۹۰ توسط وزارت صنایع و معادن اعلام خواهد شد روز گذشته برخی اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس نسبت به افزایش نرخ تندر هشدار دادند.

حمیدرضا فولادگر و حسین گروسی این طور اظهارنظر کرده‌اند که با توجه به کاهش قیمت مواد اولیه‌ای چون فولاد و مواد پلاستیکی و پلیمری، دیگر توجیهی برای صعود قیمت کارخانه‌ای این محصول وجود نداشته و در صورت رای مثبت وزارت صنایع به گرانی تندر-۹۰، وزیر بازخواست خواهد شد.

افزایش قیمت تندر-۹۰ توجیه ندارد

حمیدرضا فولادگر گفت: با توجه به کاهش قیمت فولاد و مواد پلاستیکی و پلمیری، افزایش قیمت تندر-۹۰ در شرایط فعلی توجیه‌پذیر نیست.

وی اظهار داشت: آنچه شرکت‌های خودروسازی در خصوص افزایش قیمت تندر-۹۰ مطرح کرده‌اند مربوط به قبل از شرایط و رکود فعلی بود.

وی افزود: افزایش قیمت ورق فولاد، افزایش حقوق کارگران و بحث تورم سبب شده بود تا شرکت‌های خودرو‌سازی به این نتیجه برسند که بعد از سال‌ها تلاش برای ثابت نگهداشتن قیمت‌ها، نیاز به افزایش قیمت‌ها برای مقرون به صرفه کردن تولید است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اضافه کرد: با توجه به ارزان شدن شمش و ورق فولاد و همچنین کاهش قیمت مواد پلاستیکی و پلیمری، این توقع و کشش از سوی عموم نیست که در شرایطی که قیمت‌ها در سطح جهانی کاهش یافته، اقدام به افزایش قیمت

تندر-۹۰ شود.

وی با بیان اینکه باید به بحث افزایش قیمت تندر-۹۰ و میزان این افزایش نگاه دوباره شود، افزود: شرکت‌های خودرو‌سازی باید آنالیز جدیدی از قیمت‌های جدید ارائه کنند و تا حدامکان قیمت پیشنهادی برای افزایش را از یک میلیون و پانصد هزار تومان به کمتر از این حد برسانند.

فولادگر با بیان اینکه بحث افزایش قیمت

تندر-۹۰ را طی جلسه‌ای با خودروسازان و وزیر صنایع مورد بررسی قرار خواهیم داد، افزود: تا پیش از این ما منتظر تاییدیه ستاد خودرو و وزیر در بحث این افزایش بودیم، حال با توجه به شرایط موجود، افزایش در شرایط فعلی توجیه‌پذیر به نظر نمی‌رسد. وی از طرح بحث افزایش قیمت تندر-۹۰ در هفته آینده در کمیسیون صنایع و معادن خبر داد.

همچنین دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: در صورتی که قیمت تندر-۹۰ افزایش یابد، کمیسیون صنایع از وزارت صنایع دلایل و توضیح خواهد خواست.

حسین گروسی اظهار داشت: افزایش قیمت خودروهای داخلی، اولین لطمه‌ای که در بلندمدت وارد می‌سازد، باز کردن راه واردات برای خودروهای خارجی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز قیمت فعلی تندر-۹۰ در مقایسه با سایر خودروهای خارجی گران است، گفت: هرگونه افزایش قیمت در خصوص این خودرو، به صنعت داخلی لطمه می‌زند. عضو کمیسیون صنایع‌ومعدن مجلس ادامه داد: بنابر سازوکارهایی که داشتیم، بنابر این بود تا حد امکان قیمت‌ها افزایش نیافته بلکه قیمت تمام شده آن کاهش هم یابد.

وی افزود: به‌رغم اصرار شرکت رنو، باید تصمیم گیری در خصوص هرگونه کاهش یا افزایشی بنابر وضعیت بازار داخلی و در تطبیق با قیمت‌های جهانی خودرو صورت گیرد.

گروسی با بیان اینکه هنوز گزارش رسمی در خصوص افزایش قیمت تندر-۹۰ دریافت نکرده‌ایم، گفت: بازار خودرو ایران با توجه به قراردادهای منعقده با برخی کشورها و توسعه فعالیت‌ها، در حال رقابتی‌تر شدن است و شرط بقا در چنین بازاری افزایش کیفیت و کاهش قیمت است.

وی افزود: در شرایط رقابتی، افزایش قیمت یک خودرو بدون افزایش کیفیت، در مقایسه با محصولات مشابه آن، نتیجه‌ای جز لطمه به آن خودرو و حذف آن از دور رقابت نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه ضروری است تا مقدمات پیوستن به سازمان تجارت جهانی را فراهم کرده و این مهم را مورد پیگیری قرار دهیم، گفت: در راستای پیوستن به این سازمان نیاز است تا قیمت خودرو با قیمت‌های جهانی مطابقت یابد. وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع علاقه‌مند به رونق صنعت به ویژه حوزه خودروسازی است، گفت: آنچه سبب لطمه به صنایع داخلی شود از دید کمیسیون صنایع توجیه‌پذیر نیست و باید وزارت صنایع در این خصوص پاسخگو باشد.