گروه خودرو- «همان پیکان است» خیلی از مالکان پژو «روآ» این جمله را در وصف خودرو خود به کار می‌برند. روآیی‌ که ایران‌خودرویی‌ها آن را با کشیدن دستی به سر و روی پیکان، ابتدا با نام RD به بازار عرضه کردند و پس از حذف پیکان به واسطه بهینه‌سازی مصرف سوخت و آلایندگی‌اش، عرضه آن را استارت زدند تا شاید جایگزینی خلف باشد برای گاو شیرده ایران‌خودرو. هرچند که این تیر هیچ گاه به هدف ننشست و روآ نتوانست با وجود پراید جای خالی پیکان را برای بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه پر کند. این را که روآ همان پیکان است یا خیر به شمایی که بیننده ستون «حق انتخاب» امروز هستید، می‌سپاریم. پژو روآ همانند پیکان دارای موتوری ۱۶۰۰ سی‌سی است که به واسطه آن ۸۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند در حالی که پیکان انژکتوری با همین حجم موتور توانایی تولید ۷۵ اسب بخار قدرت را دارد.

آن طور که در کیلومترشمار پیکان قید شده با این محصول اخراجی می‌توان نهایتا تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت گاز داد اما با استناد به کاتالوگ روآ به این نکته پی می‌بریم که حداکثر سرعت درنظر گرفته شده برای آن، ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است. روآ شما را طی ۱۴ ثانیه به شتاب ۱۰۰ کیلومتر می‌رساند در حالی که با پیکان سه‌دهم ثانیه بیشتر طول می‌کشد تا به این شتاب برسید. پیکان خودرویی بسیار آلاینده به حساب می‌آید اما روآ با پاس کردن استاندارد یورو ۲ شرایط بهتری را در این زمینه داراست.

این در حالی است که روآ از لحاظ میزان مصرف سوخت نیز نسبت به پیکان برتری محسوسی دارد. این خودرو در هر صد کیلومتر شهری ۵/۱۱ لیتر بنزین می‌سوزاند اما پیکان در این سیکل حدود ۱۶ لیتر بنزین را می‌بلعد. در هر صدکیلومتر سیکل برون‌شهری و ترکیبی نیز روآ برای حرکت به ترتیب ۷ و ۶/۸ لیتر بنزین می‌خواهد در حالی که پیکان در خارج از شهر ۹ و در سیکل‌ ترکیبی ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند. روآ در کل به واسطه اتاقش سنگین‌تر از پیکان است و فضای داخل آن حجیم‌تر و جادارتر به نظر می‌رسد.

در هیچ کدام از این دو محصول خبری از تجهیزات ایمنی نظیر ترمز ضدقفل (ABS) و ابربگ نیست البته روآ از کولر بهره‌ می‌برد اما برای خنک شدن در پیکان، تنها راهی که وجود دارد پایین کشیدن شیشه‌ها است. در حال حاضر روآ در دو مدل بنزینی و دوگانه سوز به بازار عرضه می‌شود که مدل بنزینی آن ۸ میلیون‌و ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوزش نیز قیمتی برابر با ۸‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان را در بازار داراست.

این در حالی است که با توجه به توقف تولید پیکان و وجود مدل‌های مختلف آن (البته بر حسب سال تولید) نمی‌توان قیمت مشخصی برای این محصول در نظر گرفت. هر چند آن طور که در آگهی روزنامه‌ها به چشم می‌آید باید از دو تا شش میلیون تومان برای خرید پیکان دسته دوم و یا در حد نو کنار گذاشت.