گروه خودرو- نهمین همایش ملی لاستیک خودرو روز گذشته در حالی برگزار شد که صنعتگران و تولیدکنندگان تایر، در این همایش از واردات ۵۰درصدی لاستیک‌های چینی به بازار ایران ابراز نگرانی کردند.

هم‌اکنون ۶۵درصد واردات تایر از کشورهای چین، تایوان و هند صورت می‌گیرد که به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک، بسیاری از تایرهای مذکور از برندهای گمنام بوده که از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند.

بی‌کیفیتی تایرهای وارداتی، حتی از سوی مدیرکل استاندارد استان تهران که یکی از مدعوین این همایش بود نیز مورد تایید قرار گرفت. مهدی پورهاشم طی سخنانی کوتاه با تمجید از استانداردسازی تایرهای داخلی، به این نکته اشاره کرد که میانگین عدم انطباق تایرهای چینی وارداتی به کشور با استانداردهای موجود در سه سال گذشته حدود ۶۱درصد بوده که این رقم در تایرهای هندی طی این مدت به ۳/۶۷درصد رسیده است.اما مدیرکل استاندارد استان تهران به فاجعه دیگری نیز در زمینه واردات تایرهای چینی و هندی اشاره و عنوان کرد که نگرانی موسسه استاندارد از تایرهای مرجوعی در گمرکات کشور است که پس از مدتی بار دیگر وارد بازار می‌شود. هر چند به جلسه‌ای که اخیرا در این زمینه با رییس کل گمرکات محل برگزار شده، اشاره کرد اما هر لاستیک مرجوعی که هم‌اکنون وارد بازار می‌شود، مستعد بروز حوادثی است که تا پیدا شدن علل آن، خودروسازها به عنوان مقصر اصلی شناخته خواهند شد. در این همایش همچنین به میزان عرضه و تقاضای لاستیک خودرو از سوی ناصر امامی، عضو کمیته اجرایی انجمن صنعت تایر تشریح شد.وی در این زمینه اظهار داشت که از سال ۷۳ تا ۸۶ میانگین رشد تقاضا برای تایر در کشور ۰۷/۹درصد بود. این در حالی است که میانگین رشد سالانه تولید داخل ۳/۷درصد پیش‌بینی می‌شود.وی همچنین تاکید کرد که رشد میانگین سالانه تولید داخل نیز ۳/۷درصد برآورد می‌شود که در عوض آن رشد میانگین واردات تایر ۱۴/۱۶درصد بوده است.

عضو کمیته اجرایی انجمن تایر همچنین در این همایش مهم‌ترین برنامه‌های جاری این انجمن را حرکت در جهت زنجیره ارزش تایر، پیگیری برای تخصیص ۵۰۰میلیون یورو به این صنعت، طرح مسائل و مشکلات صنعت تایر با مسوولان کشور، پیگیری مستمر برای مساله کم‌اظهاری، و در نهایت پیگیری تخصیص ۵۰میلیون دلار ارز برای واردات مواد اولیه صنعت تایر کشور دانست.

همچنین مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن نیز در این همایش از تخصیص ۵۰میلیون دلار ارز به تولیدکنندگان تایر خبر داد و اظهار داشت که برخی از متقاضیان برای گشایش اعتبار اقدام کرده‌اند.