گروه خودرو- شاید خیلی‌ها با شنیدن نام سوزوکی ذهنشان به سمت موتورسیکلت‌های این شرکت در کوچه پس کوچه‌های تهران پرواز کند. این در حالی است که هم‌اکنون خیابان‌های کشور خودرویی SUV را به این نام به خود می‌بینند.

گراند ویتارا محصول شاسی بلند شرکت سوزوکی ژاپن دو سالی می‌شود که در سایت خراسان ایران خودرو به مونتاژ می‌رسد و امروز قصد داریم به مقایسه نوع اتوماتیک آن با شاسی بلند دیگری به نام هیوندای توسان اتوماتیک که البته وارداتی به حساب می‌آید بپردازیم.

ویتارا از موتوری دو هزار سی‌سی بهره می‌برد و به واسطه آن ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند در حالی که توسان دارای موتوری دو هزار و ۷۰۰ سی‌سی است و با این حجم موتور توانایی تولید ۱۷۵ اسب بخار را دارد.

با نماینده هیوندای ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا به شتاب ۱۰۰ کیلومتر برسید اما ویتارا ۶/۳ ثانیه بیشتر وقتتان را برای رسیدن به این شتاب می‌گیرد. توسان حدود ۱۱۰ کیلوگرم از نماینده سوزوکی سنگین‌تر است. این محصول با حجم باکی ۶۵ لیتری در هر صد کیلومتر ترکیبی، ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزاند در حالی که ویتارا حجم باکی ۶۶ لیتری دارد و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۴/۹ لیتر است.

با هیوندای توسان که حضورش در خیابان‌های کشور کمرنگ‌تر از سوزوکی گراند ویتارا به نظر می‌رسد می‌توان تا ۱۸۵ کیلومتر در ساعت گاز داد اما پشت فرمان ویتارا نمی‌توان بیش از ۱۷۰ کیلومتر در ساعت پدال گاز را فشرد. این دو شاسی بلند از امکانات و تجهیزاتی ایمنی نظیر ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ بهره می‌برند و همچنین استاندارد آلایندگی یورو چهار را نیز پاس می‌کنند. این در حالی است که نباید یک فرق مهم این دو محصول را با یکدیگر فراموش کرد. توسان با توجه به وارداتی بودن و حجم موتور بالایش از دریافت بنزین یارانه‌ای محروم است اما ویتارا با توجه به آنکه مونتاژ داخل به حساب می‌آید همچنان کارت سوختش شارژ می‌شود. هم‌اکنون ویتارا اتوماتیک با قیمت ۴۰ میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد اما توسان به لحاظ آنکه تعرفه ۱۱۰ درصدی روی قیمت کارخانه‌ای‌اش در هیوندای تاثیرگذار است هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار دارد.