گروه خودرو- با گذشت تنها یک روز از آغاز پیش‌فروش مرحله دوم تندر-۹۰ ایران خودرو، وزارت صنایع و معادن حکم توقف آن را صادر کرد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: یکشنبه گذشته در حالی که استقبال زیادی از مرحله دوم پیش‌فروش تندر-۹۰ ایران خودرو به عمل آمده بود، بنا به حکم وزارت صنایع، این پیش‌فروش به حالت تعلیق در آمد.

بنا به گفته وی ظاهرا وزارت در اعتراض به اینکه ایران خودرو، تندر را در شرایطی که هنوز جنجال بر سر قیمت کارخانه‌ای آن پا برجاست و نرخ نهایی آن مصوب نشده، پیش‌فروش کرده، حکم به توقف این پیش‌فروش داده است. اظهارات این منبع آگاه در حالی است که هنوز بحث میان وزارت صنایع و خودروسازها بر سر قیمت تمام شده تندر-۹۰ در جریان بوده و مشخص نیست دست آخر خودروسازها که درخواست افزایش یک‌ونیم میلیون تومانی نرخ این محصول را دارند، کوتاه می‌آیند یا وزارت صنایع که مدافع سرسخت تثبیت

قیمت تندر است.

همچنین آن‌طور که از شنیده‌ها بر می‌آید، مشتریانی هم که در پیش فروش مرحله دوم تندر-۹۰ ایران خودرو شرکت کرده‌اند نسبت به مشخص نبودن قیمت نهایی این محصول دچار سردرگمی شده و معترضند و گویا حکم وزارت صنایع نیز ریشه در همین اعتراض دارد، این در شرایطی است که ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به عنوان دو تولیدکننده تندر- ۹۰ در پیش‌فروش جدید این خودرو نرخ ودیعه را در مقایسه با مرحله اول بالا برده‌اند که البته بنا به گفته دبیرانجمن خودروسازان این موضوع به معنای موافقت نهایی وزارت صنایع با درخواست خودروسازها مبنی بر افزایش یک و نیم میلیون تومانی قیمت کارخانه‌ای تندر نیست.

نکته عجیب اینکه به‌رغم افزایش قیمت ودیعه‌ای و پیش‌فروش مرحله دوم و سوم تندر از سوی پارس‌خودرو، وزارت در مقابل این خودروساز واکنشی نشان نداد اما حکم تعلیق پیش فروش مرحله دوم تندر ایران‌خودرو را یک روز پس از آغاز آن صادر کرد.

ظاهرا قرار است تا پایان هفته جاری این جنجال تندری نیز به پایان رسیده و قیمت نهایی تندر - ۹۰ به تصویب شورای سیاستگذاری خودرو و وزارت صنایع برسد.