گروه خودرو- طبق آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی، طی هفت ماهه سال جاری،‌ واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰درصد رشد یافته است.

رشد یافتگی واردات خودرو در هفت ماهه گذشته درشرایطی است که شورای سیاستگذاری خودرو همچون دیگر دستگاه‌های دولتی مشغول بررسی و ارزیابی تعرفه واردات این محصول صنعتی، برای سال آینده است. ظاهرا انجمن خودروسازان، پیشنهاد مکتوب خود برای تعرفه واردات خودرو طی پنج سال آینده را به شورای سیاستگذاری خودرو ارائه کرده و خواستار برنامه‌ریزی تعرفه‌ای برای پنج سال آینده است.

شنیده می‌شود که با توجه به تعرفه ۹۰درصدی واردات از سویی و رشد ۹۰درصدی واردات خودرو از سویی دیگر، وزارت صنایع علاقه‌ای به کاهش تعرفه ندارد، مگر اینکه با توجه به کاهش قیمت نفت دولت بخواهد از طریق واردات خودرو کسب درآمد کند. هر چند هیات دولت سال گذشته نیز پیشنهاد کاهش تعرفه را داد اما این پیشنهاد به رغم نظر مساعد اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در نهایت مورد قبول واقع نشد.

حال باید دید که آِیا دولت به رشد روزافزون واردات خودرو که به طور قطع به بیش از صد در صد صعود خواهد کرد، رضایت می‌دهد و یا با کاهش تعرفه، زمینه واردات بیشتری را فراهم می‌کند.

در هر حال از فروردین تا مهر امسال ۳۸هزار و ۲۶۹ دستگاه خودرو به ارزش ۶۷۴میلیارد و ۲۴۴میلیون تومان به کشور وارد شد که در مقایسه با هفت ماهه سال گذشته از نظر وزنی ۷۹/۸۷درصد و از نظر ارزشی ۶۱/۷۹درصد رشد داشت.

واردات خودرو طی هفت ماهه امسال از نظر ارزی ۷۲۸میلیون و ۷۶۷هزار و ۸۷۷دلار و ۴۷۴میلیون و ۶۴هزار و ۳۳۶یورو ارزش داشته است.

این در حالی است که واردات خودرو از فاصله فروردین تا مهر سال ۸۶ حدود ۲۰هزار و ۲۸۰ دستگاه خودرو به ارزش ۳۷۶میلیارد و ۵۴۷میلیون تومان از مرزهای رسمی به کشور وارد شده که ارزش ارزی این واردات ۴۰۵میلیون و ۷۴۳هزار دلار و ۲۹۸میلیون و ۲۹۲هزار یورو برآورد می‌شود.