ایلنا- خودروهای روا، وانت پیکان، مزدا و وانت نیسان قابلیت نصب ترمز ABS را ندارند.

احمد نعمت‌‏بخش، رییس انجمن خودروسازان با بیان این مطلب گفت: در آخرین جلسه‌‏ای که با مسوولان مدیریت مصرف سوخت و حمل و نقل و سازمان استاندارد داشتیم، بحث اجباری شدن نصب ترمز ABS بر روی خودروها مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه با توجه به اینکه برخی از خودروهای تولیدی داخل قابلیت نصب ترمز ABS را ندارند، مقرر شد تا این مصوبه از ابتدای برنامه پنجم اجرایی شود.

نعمت‌‏بخش با بیان این که این مصوبه منطقی نیست، ادامه داد: برخی از خودروهای تولیدی هنوز قابلیت نصب این ترمز را ندارند و مقرر شده است تا استدلال‌‏های لازم به ستاد ارائه شود تا تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ شود.

به گفته رییس انجمن خودروسازان، این مصوبه کارشناسی نشده است و باید بررسی‌‏های بیشتری بر روی آن انجام گیرد.

نعمت‌‏بخش خاطرنشان کرد: هنگامی که برنامه چهارم توسعه برخی استانداردها را برای خودرو تدوین کرده است، دیگر لازم نیست ستاد تصمیمات جدیدی را برای خودروسازان اتخاذ کند.

از سوی دیگر در هیچ کجای دنیا ترمز ABS به صورت اجباری نصب نمی‌‏شود و در حال حاضر نیز بر روی خودروهای سفارشی در حال نصب است.

رییس انجمن خودروسازان ادامه داد: با توجه به این که بنا به مصوبه شورای اقتصاد خودروهای روا، وانت پیکان، مزدا و وانت نیسان باید تا سال ۸۸ تولید شوند، این خودروها قابلیت نصب این ترمز را ندارند و نباید مصوبه‌‏ای گذاشت که خلاف مصوبه اقتصاد، برنامه چهارم و کمیته ناوگان استاندارد باشد.