ایسنا - هم‌اکنون به ازای هر ۱۰ نفر در ایران به طور میانگین یک خودرو وجود دارد.

محمد رضا نجفی‌منش،‌ دبیر انجمن قطعه‌سازان، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در کره جنوبی به ازای هر ۴ نفر، در انگلستان به ازای هر دو نفر، در آلمان به ازای هر ۱.۸ نفر، در ژاپن به ازای هر ۲/۲ نفر، در ایتالیا به ازای هر ۸/۱ نفر و در آمریکا به ازای هر ۲/۲ نفر یک خودرو وجود دارد، ولی میانگین جهانی برای این شاخص۱۰ نفر است و ما در نقطه‌ میانگین دنیا قرار داریم.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۸ خودروساز دولتی و خصوصی در ایران وجود دارد که در کنار آنها ۱۲۰۰ سازنده قطعات خودرو نیز مشغول فعالیت هستند و برای حدود ۵۰۰‌هزار نفر در این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

همچنین تولید خودرو در سال ۱۹۸۹ کمتر از ۲۵‌هزار دستگاه بود، ولی این رقم در سال ۲۰۰۷، ۴۴ برابر شد.

او در کنفرانس تبادل الکترونیکی اسناد تجاری با بیان این‌که هم اکنون در میان خودروسازان جهانی در رده ۱۶ قرار گرفته‌ایم، گفت: طی رتبه‌بندی انجام شده در سال ۲۰۰۷ کشورهای ژاپن، آمریکا، چین، آلمان، کره‌ جنوبی و اسپانیا مکان‌های اول تا ششم را در اختیار داشتند و ما نیز بعد از ایتالیا قرار داشتیم که با رشدی که در پیش داریم به رتبه‌ ۱۳ نیز خواهیم رسید.

وی افزود: ۹‌میلیون خودرو در کشور در حال حرکت هستند که ۲/۱۹درصد آنها بیش از ۲۰ سال عمر دارند، در حالی که متوسط عمر خودرو در دنیا حدود ۱۰ سال است.

نجفی‌منش در ادامه با تاکید بر این‌که بین ۷۵ تا ۸۵درصد ارزش یک خودرو را قطعه‌ساز ایجاد می‌کند، افزود: حضور پژو در ایران و همکاری آن با شرکت ایران خودرو باعث شد که سازنده‌های قطعات خودرو، خودشان را با استانداردهای جهانی تطبیق دهند که این کار با آمدن رنو تکمیل شد، زیرا شرکت پژو در ایران سرمایه‌گذاری نداشت و رنو با ۵۱درصد سرمایه‌گذاری به ایران آمد و حدود ۵۰ سازنده را انتخاب و بیش از ۲ سال با آنها کار کرد.

او تصریح کرد: در حال حاضر رقابت شدیدی در سطح دنیا در خصوص صنعت خودرو وجود دارد که در این میان ما باید سیستم‌های مجهزی برای انبارداری انتخاب کنیم و سعی کنیم که کالا در انبار کمتر مانده و بلافاصله خودروساز بتواند از آنها استفاده کند.

به گفته وی در حال حاضر موجودی انبار کالای نیسان حدود ۲ ساعت است، در حالی که موجودی انبارهای ما زیاد بوده و هزینه‌های زیادی را نیز از این بابت می‌پردازیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در پایان با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در داخل اظهار کرد: این صنعت یکی از پرفروش‌ترین بخش‌های صنایع داخلی است که در ۱۰ سال گذشته حدود ۳/۲۱درصد رشد داشته که این رشد سه برابر متوسط رشد بخش صنعت بوده است.