گذر خاطره‌ها از ایران

گروه خودرو- دیدن قدیمی‌‌ها و کلاسیک‌ها به طور حتم برای همه جذاب است. مخصوصا اینکه خودرویی کلاسیک باشد و با پای خودش به ایران بیاید.

دو سه روزی است که میزبان یادگارهای قدیمی و به‌یادماندنی‌ خودروسازان بزرگ دنیا هستیم. یادگارهایی که در قالب توری رالی مانند استارت‌شان را از کشور لاله‌های نارنجی آغاز کرده و ترمزشان را در دامنه بلندترین قله دنیا خواهند کشید.

پورشه، بنتلی، جگوار، فورد، بنز و ب‌ام‌و از جمله خودروسازانی هستند که محصولات قدیمی خود را به عضویت رالی هیمالیا در آورده و با گذرشان از هر کشوری، خاطراتی را شاید تلخ و شاید هم شیرین در ذهن بینندگان زنده می‌کنند. این رالی از کشور هلند آغاز شده و مسیر ایران نیز به درخواست خود رالی‌سواران انتخاب شده است.

آن طور که راننده انگلیسی یکی از خودروهای قدیمی این رالی، به خبرنگار ما گفت، طبیعت زیبا و تمدن چند هزار ساله ایران دلیل اصرار آنها برای گذر از سرزمین پارس بوده است. آنهایی که غروب سه‌شنبه گذشته به پیست اتومبیل‌رانی آزادی آمده بودند شاید هیچ گاه خاطره دیدن پورشه ‌چهل سال پیش، فورد بدون سقف حدودا چهارمتری، بنز دو نفره روباز و بنتلی سال ۱۹۲۶ میلادی را فراموش نکنند.

آن طوری که یکی از مسوولان این برنامه عنوان کرد، قدیمی‌ترین خودرو این رالی همان بنتلی ۸۰ سال پیش است و جدیدترین آنها پورشه ۱۹۷۴.