گروه خودرو- سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روز گذشته برای اولین بار از زمان تشکیل شورای سیاست‌گذاری خودرو با ارسال نمابری به رسانه‌های خبری، گزارشی کوتاه از تصمیمات ماخوذه در دوازدهمین نشست این شورا منتشر کرد.

در این نشست ظاهرا مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی از کیفیت خودروهای تولیدی و مقایسه وضعیت بهبود آنها ارائه کرده است. براساس این گزارش، ارزیابی خودروها نشان می‌دهد که کیفیت خودروهای سبک و تجاری در سطح خیلی خوب در مقایسه با شهریور سال گذشته، ۸/۶ درصد بهبود داشته است.

کیفیت هشت مدل خودرو سنگین در همین سطح نیز در مقایسه با شهریور سال گذشته ۳/۳درصد با بهبود همراه بوده است. اگرچه در مقایسه با مرداد ماه گذشته به ترتیب ۸/۱ و ۷/۰ درصد رشد منفی داشته است.

خودروهای سبک و تجاری سطح خوب در مقایسه با شهریور سال گذشته ۵/۹ درصد بهبود کیفیت داشته‌اند که این روند در مقایسه با دوره قبل هم با ۱/۱ درصد ادامه یافت.

همچنین خودروهای سبک و تجاری در سطح قابل قبول۲ درصد بهبود نسبت به شهریور سال ۸۶ داشته‌اند.

خودروهای سنگین در این سطح نیز در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۵/۰ رشد منفی داشته‌اند اما در مقایسه با مرداد ماه گذشته ۲ درصد رشد بهبود کیفیت داشتند. شورای سیاستگذاری خودرو همچنین در این نشست از خودروسازان خواسته است که برنامه زمان‌بندی شده بهبود کیفیت تولیدات خود را به شورا ارائه کنند.شورای سیاستگذاری خودرو همچنین در این نشست بازنگری در جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودرو را پیشنهاد کرده است.

در این پیشنهاد مدت اعتبار استاندارد یورو ۳ از ۲ سال به چهار سال (ابتدای ۱۳۸۹ تا انتهای سال ۱۳۹۲) جهت تصویب به سازمان حفاظت محیط‌زیست و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال می‌شود.

شورای سیاستگذاری خودرو به ریاست وزیر صنایع و معادن و با حضور ۱۵ عضو از صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی و انجمن‌های خودروسازان و قطعه‌سازان هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.