اولین خودروی ورزشی الکتریکی

مونا مشهدی رجبی - شرکت خودروسازی تسلا موتور که در نمایشگاه پاریس امسال اولین خودروی ورزشی الکتریکی را به نمایش گذاشته بود در اثر بحران‌های اقتصادی امروز دنیا، آسیب زیادی متحمل شده است. مشکلات این شرکت به اندازه‌ای است که احتمال تعطیلی یکی از کارخانه‌هایش واقع در ایالت میشیگان آمریکا می‌رود. تعطیل شدن کارخانه ایالت میشیگان به معنای بیکار شدن کارگران آن و به دنبال آن به تعویق افتادن عرضه مدل لوکس سدان این شرکت یعنی مدل S است. این شرکت جوان خودروسازی در سال ۲۰۰۳ میلادی در کالیفرنیای آمریکا راه‌اندازی شد و با سرمایه‌ای معادل ۵/۷ میلیون دلار آمریکا کار خود را آغاز کرد. اما هم اکنون میزان سرمایه موجود در این شرکت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است که برای بنیانگذاران این شرکت موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. بر طبق گزارش‌های موجود خودروی الکتریکی ورزشی تولیدی این شرکت که یکی از قدرتمندترین خودروهای الکتریکی جهان است تسلا رود استر(tesla roadster) نام دارد که به دلیل دارا بودن ویژگی‌های متمایزی نسبت به دیگر خودروهای موجود در بازار، قدرت ایجاد تغییرات بزرگ در اقتصاد شرکت تسلا موتور را دارد. دست‌اندرکارن تسلا موتور بر این باورند که این خودرو اقتصاد شرکت مذکور را نجات می‌دهد و تاثیر بحران‌های مالی دنیا روی اوضاع آن شرکت را کمتر می‌کند. این شرکت خودروسازی آمریکایی که از زمان تاسیس تاکنون چهار بار مدیر عامل آن تغییر کرده است هم‌اکنون توسط الون ماسک، یکی از بنیانگذاران این شرکت اداره می‌شود. ماسک برای تبدیل تسلا به یک شرکت خودروسازی قدرتمند در آمریکا و بالا بردن توان مالی آن در نظر دارد تمرکز بیشتری روی فروش خودروهای تسلا روداستر و تکنولوژی موتور باتری به دیگر شرکت‌های خودروسازی داشته باشد. ماسک بر این باور است روداستر می‌تواند اقتصاد شرکت تسلا را متحول کند زیرا نمونه بی‌نظیری از علم و تکنولوژی تازه است که توانایی زیادی در حرکت دارد. ماسک در وب سایت رسمی ‌شرکت می‌نویسد: «تسلا روداستر یک محصول بی‌نظیراست که تاکنون سفارش‌های زیادی برای آن دریافت کردیم. این خودروی کاملا الکتریکی ورزشی می‌تواند با سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و در کمتر از چهار ثانیه شتابی بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بگیرد. هزینه‌ای که برای تامین انرژی مورد نیاز این خودرو برای طی هر مایل برآورد شده معادل ۰۲/۰ دلار است و در سال ۲۰۰۶ میلادی مجله تایم از آن به عنوان بهترین اختراع جهان یاد کرد. فروش این محصول می‌تواند ظرف شش ماه تا ۹ ماه آینده جریان نقدینگی شرکت را مثبت کند و ما را از بحران نجات دهد.»

تنها مساله موجود در مورد خودروهای الکتریکی ورزشی تسلا قیمت بالای آن است. تسلا رود استر که نمای تازه‌ای از خودروهای ورزشی را به تصویر کشیده است با قیمت ۱۰۹ هزار دلار آمریکا به بازار مصرف عرضه می‌شود. مبلغی که پرداخت آن برای شمار زیادی از مردم جهان و علاقه‌مندان ورزش رالی امکان پذیر نیست .ولی گویا بازار هدف این شرکت خودروسازی به خوبی شناخته شده است و عرضه آن به بازار هدف با استقبال زیادی هم روبه‌رو بوده است. مدیر عامل تسلا موتور بعد از شنیدن انتقاد رسانه‌ها از قیمت بالای این خودرو از دریافت حجم بالای سفارش‌ها برای ساخت این خودرو خبر داد و پیش‌بینی کرد ورود انبوه آن به بازار مصرف اقتصاد شرکت را زیر و رو کند. اما با وجود به تعویق افتادن عرضه این محصول به بازار مصرف ممکن است برخی ‌از علاقه‌مندان خودروهای الکتریکی تولیدات دیگر شرکت‌ها که اغلب با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه می‌شوند را انتخاب و خریداری کنند. به‌خصوص که رشد قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ میلادی شمار زیادی از شرکت‌های خودروسازی جهان را بر آن داشت تا سرمایه‌گذاری خودرا در تولید خودروهای الکتریکی بیشتر کنند و هم‌اکنون اغلب شرکت‌های خودروسازی جهان از ارائه خودروی الکتریکی خود ظرف چند سال آینده خبر می‌دهند. یکی از تحلیل گران بازار خودرو معتقد است بازار تسلا رود استار به گونه‌ای که مدیران آن تصور می‌کنند نخواهد بود. تاخیر در عرضه آن به بازار سبب می‌شود تا جذابیت آن به عنوان اولین خودروی الکتریکی جهان از بین برود و بازار آن کوچک‌تر شود. ولی ماسک ضمن تکذیب این نظریه می‌گوید: «تاخیر در عرضه به بازار به معنای بررسی دقیق‌تر جوانب و ریزه‌کاری‌های خودرو است که می‌تواند موجب ارتقای کیفی شود. ما معتقدیم این تاخیر بازار مصرف ما را بزرگتر می‌کند. ضمن اینکه ما هنوز اولین شرکتی هستیم که خودروی الکتریکی برای مسابقات رالی را طراحی کردیم. رود استر اولین خودروی کاملا الکتریکی خواهد بود زیرا تولیدات موجود در بازار و حتی خودروهایی که در مورد آنها صحبت می‌شود اغلب هیبرید الکتریک و بنزین هستند.»

قیمت خودروی سدان مدل اس که یک خودروی بسیار لوکس است و قرار بود تا اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی به بازار عرضه شود ۶۰ هزار دلار اعلام شد. اما مشکلات اقتصادی تسلا موتور که نمایی از بحران اقتصادی غرب است موجب شد تا تولید این خودرو و عرضه آن به بازار مصرف به اواسط سال ۲۰۱۱ میلادی موکول شود. انتظار می‌رود خودروی مدل S تولیدی تسلا هم زمان با خودروی شورولت تولیدی جنرال موتورز به بازار عرضه شود با این تفاوت که جنرال موتورز خودروی ولت خود را با قیمت ۴۰ هزار دلار عرضه خواهد کرد که پرداخت آن برای شمار بیشتری از مردم جهان و به خصوص آمریکا که بازار مصرف اصلی این محصول است امکان‌پذیر است. شرکت تسلا موتور دفتری برای طراحی و مونتاژ قطعات خودرو در انگلیس دارد که بعد از عرضه تسلاروداستر به بازار مصرف این دفتر فعال خواهد شد. هم‌اکنون تولیدات این شرکت در کارخانه شرکت لوتوس کار، شرکت خودروسازی انگلیسی مونتاژ می‌شود. دفتری برای مونتاژ قطعات این خودرو در آسیا در تایوان راه‌اندازی شده است که قرار است تسلا رود استار و تسلا وایت استار (خودروی آینده این شرکت) در آن مونتاژ شود .این شرکت هم اکنون دو فروشگاه در آمریکا دارد که یکی در لس آنجلس است و در آوریل سال جاری راه‌اندازی شد و دیگری در منلو پارک کالیفرنیا است و در جولای سال ۲۰۰۸ میلادی کار خود را آغاز کرد.