افزایش 5/1 میلیون تومانی تندر 90 از سوی خودرو سازها

گروه خودرو - در حالی که دو شرکت‌ایران‌خودرو و پارس‌خودرو طی دو ماه گذشته چنین وانمود می‌کردند که در انتظار تصمیم شورای سیاست‌گذاری خودرو برای افزایش قیمت تندر ۹۰هستند، ارائه فاکتورهای پیش‌فروش مرحله دوم این خودرو از سوی مشتریان، نشان‌دهنده آن است که دو خودروساز مذکور پیش از اعلام نظر این شورا اقدام به افزایش بهای تندر -۹۰ تا سقف یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان کرده‌اند. هرچند تولیدکنندگان خودروی تندر -۹۰ از سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر ضرر مالی ناشی از تولید این خودرو فرانسوی را به گوش مسوولان وزارت صنایع و معادن رسانده بودند و حتی قیمت پیشنهادی خود را به‌طور مکتوب به شورای سیاست‌گذاری خودرو، ارسال کردند، اما این شورا بنا به تعهدی که وزیر صنایع و معادن به آن پایبند است (عدم افزایش قیمت خودرو) تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای به گلایه خودروسازها نداده است. دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو درپی افزایش قیمت یورو و همچنین طولانی شدن روند تولید تندر -۹۰، اعلام کردند که در ازای تولید هر تندر، به میزان یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان ضرر می‌کنند.

آنها با تاکید بر پروسه طولانی تولید و همچنین ناتوانی قطعه‌سازان و شرکت رنو در تامین قطعات و معطلی خط تولید، عنوان می‌کنند که تولید تندر -۹۰ به خصوص برای شرکت ایران‌خودرو صرفه اقتصادی نداشته، مگر آنکه در قیمت این خودرو تجدیدنظر شود.

اما آنچه پیش از این به طور مکرر در مطبوعات منعکس می‌شد از سویی گلایه‌مندی خودروساز‌ها از وضعیت موجود بود و از سوی دیگر عدم رضایت شورای سیاستگذاری مبنی بر افزایش قیمت تندر ۹۰، حتی علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی عنوان کرده که تاکنون در شورای سیاستگذاری خودرو تصمیمی درخصوص افزایش قیمت تندر ۹۰ اتخاذ نشده است. اما صدور فاکتور‌های پیش‌‌فروش مرحله دوم این خودرو از سوی دو خودروساز، نشان‌دهنده آن است که دو شرکت مذکور ظاهرا کمی بی‌طاقت شده و قبل از اعلام بهای تندر ۹۰ از سوی شورای سیاستگذاری، اقدام به افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی این خودرو کرده‌اند.

حتی یکی از مدیران این شرکت‌ها چندی پیش عنوان کرد که اگر شورای سیاستگذاری در موعد تعیین شده باز هم از اعلام قیمت تندر ۹۰ سرباز زند، این شرکت به خواسته خود عمل می‌کند. که ظاهرا شرکت تولیدکننده حتی قبل از این اولتیماتوم نسبت به افزایش قیمت، اقدام کرده است.

همان‌گونه که دیگر شرکت خودروساز نیز چنین کرد. اما اظهارنظر روز گذشته وزیر صنایع در این هیاهوی بازار تندر ۹۰ جالب است چرا که وی عنوان کرده، «افزایش قیمت تندر ۹۰ تنها با تصمیم این وزارتخانه مجاز است و تاکنون تصمیمی درخصوص این افزایش گرفته نشده است.» وی حتی تاکید کرده که افزایش قیمت خودرو تندر ۹۰ بدون مجوز وزارت صنایع و معادن غیرقانونی است لذا در صورت تخطی شرکت‌های خودروساز با آنان برخورد خواهد شد.علی‌اکبر محرابیان همچنین گفته است که هر گونه افزایش قیمت تندر برای کسانی که در مراحل اول ثبت‌نام کرده‌اند، ممنوع و شرکت‌های خودروسازی باید براساس تعهد قبلی خود عمل کنند. اظهارنظر وزیر صنایع‌و‌معادن در شرایطی است که حتی خودروسازها نیز درخواست افزایش بهای تندر-۹۰ در مرحله اول پیش‌فروش را نداشته و تنها از شورای سیاستگذاری برای مرحله دوم، مجوز خواسته‌اند.

محرابیان در ادامه با اشاره به اینکه تندر-۹۰ دارای ویژگی‌های ایمنی مناسب است، اظهار داشته که با توجه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه ساخت خودرو و همچنین ترقی ارزش یورو امکان دارد شرکت‌های خودروسازی تقاضای افزایش تندر-۹۰ را داشته باشند.

وزیر صنایع‌و‌معادن باید به خوبی مطلع باشد که خودروسازها با قاطعیت درخواست افزایش قیمت تندر-۹۰ را به شورای سیاست‌گذاری داده‌اند و اما و اگر در درخواست آنها ندیده نشده است. در ادامه محرابیان با بیان اینکه آغاز دوره جدید ثبت‌نام تندر-۹۰ منوط به تصمیم این وزارتخانه است ادامه داده که«البته هر گونه درخواست شرکت‌های خودروسازی به معنای تغییر قیمت نیست و افزایش قیمت تندر-۹۰ به تصویب وزارت صنایع بستگی دارد. این اظهارنظر وزیر صنایع‌و‌معادن نیز در شرایطی است که شرکت پارس‌خودرو در تاریخ

۲۵ /۶ /۸۷ اقدام به پیش‌فروش مرحله دوم تندر-۹۰ با اعمال قیمت موردنظر خود کرده و شرکت ایران‌خودرو نیز در تاریخ ۳۰/ ۱۱/ ۱۳۸۶.

هرچند که وزیر صنایع و معادن نیز برای اعمال ثبات بازار خودرو تحت‌فشار است اما خودروسازها نیز به دنبال تحریم قطعات برخی از خودروهای تولیدی و همچنین رویارویی با مشکلاتی همچون گشایش اعتبار و افزایش قیمت مواد اولیه، به دنبال خواسته‌های خود هستند. در این بین شورای سیاست‌گذاری با علم به تمام مسائل و مشکلات وزارت صنایع در تثبیت قیمت خودرو، از سویی و مصائب مالی خودروسازها از سویی دیگر هنوز از اعلام قیمت تندر-۹۰ سرباز زده است. هرچند که روز گذشته شنیده شد که اعضای شورای سیاستگذاری خودرو به اتفاق، افزایش قیمت تندر-۹۰ را تصویب اما به دلیل عدم‌حضور همیشگی وزیر در این جلسه، تایید نهایی نشده است.