گروه خودرو- خودروهای ژاپنی در کل طرفداران زیادی در بازار ایران دارند که در این بین تویوتا و نیسان جزو معتبرترین خودروسازهای دنیا به حساب می‌آیند. این در حالی است که بازار کشور هم‌اکنون برندهای مختلف این دو شرکت آسیایی را به خود می‌بیند که از بین آنها به سراغ ماکسیما و تویوتاکرولا ۲۰۰۸ رفته‌ایم. دو خودرویی که یکی از آنها مونتاژی است و دیگری وارداتی؛ اصلی‌ترین شباهت آنها نیز محرومیت‌شان از بنزین یارانه‌ای محسوب می‌شود و اینکه اگر می‌خواهید هر کدام از این دو چشم‌بادامی ژاپنی را سوار شوید باید یا سه خودرو فرسوده را از رده خارج کنید و یا معادل آن چهار و نیم میلیون تومان به ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت بپردازید. در باب مسائل فنی نیز باید گفت کرولایی که در بازار ایران موجود است، از موتوری ۱۸۰۰ سی‌سی سود می‌برد که توان تولید قدرتی برابر با ۱۳۲ اسب بخار را دارد در حالی که ماکسیما برند مونتاژی نیسان در پارس‌خودرو موتوری بسیار پرتوان با حجم سه هزار سی‌سی را دارا است و به واسطه آن ۲۲۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این محصول کم‌تیراژ در ایران، مصرف سوخت بالایی دارد به طوری که ماکسیما در سیکل شهری در هر صد کیلومتر ۱۶ لیتر بنزین می‌سوزاند البته این خودرو در بزرگراه، مصرفش نصف شده و به ۸ لیتر می‌رسد. این در شرایطی است که کرولا در بزرگراه، تنها، ۳/۷ لیتر بنزین را می‌بلعد.

برند تویوتا برای رسیدن به شتاب ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۹ ثانیه وقتتان را می‌گیرد در حالی که با ماکسیمای اتوماتیک ۲/۷ ثانیه طول می‌کشد تا به این شتاب برسید.

هم کرولا و هم ماکسیما از ایربگ (کیسه هوا) بهره می‌برند و صندلی‌ها و آینه‌هایشان، برقی است.

ماکسیما سیستم کنترل سرعت (کروز) ندارد اما کرولا، مجهز به این سیستم است. یکی از تفاوت‌های ظاهری این دو محصول، حجم و اندازه آنها است. به نحوی که ماکسیما جادارتر و حجیم‌تر از کرولا به نظر می‌رسد. برند نیسان در نوع معمولی و اتوماتیک در بازار ایران عرضه می‌شود، که نوع اتوماتیک آن، ۳۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان قیمت دارد و ماکسیمای دنده‌ای نیز چهار میلیون ارزان‌تر از مدل اتوماتیک است. کرولا نیز بسته به بهره‌گیری از آپشن‌های مختلف، با قیمتی بین ۳۹ تا ۴۱میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.