گروه خودرو- پلت فرم خودرو X۱۲ متعلق به ایران خودرو است. مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: همواره برخی کارشناسان می‌گویند که سمند چون روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ طراحی و تولید شده، پس محصولی ملی به حساب نمی‌آید که فکر می‌کنم با ورود X۱۲، بتوانیم ادعا کنیم که صاحب خودرویی ملی هستیم.

محمد زالی افزود: جزئیات طراحی و تولید خودرو X۱۲ هنوز جزو اطلاعات محرمانه ایران‌خودرو محسوب می‌شود، اما آنچه که پیش‌بینی شده، این است که باید پلت‌فرم آن متعلق به خودمان باشد.

اظهارات مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند پروژه X۱۲ همان پروژه NP (پیکان جدید) است که ایران خودرو قرار بود آن را به طراحی و تولید برساند، اما به دلایلی نامعلوم اجرایی نشد و حتی نمایندگان مجلس هفتم نیز در جریان گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به خاطر اجرایی نشدن پروژه NP، به ایران خودرو انتقاد کردند.

بعدها نیز شایعه‌هایی مبنی بر اینکه این شرکت اطلاعات NP را به چینی‌ها داده و قرار است این پروژه با نام جدید X۱۲ طراحی و تولید شود، سرزبان‌ها افتاد. زالی در این زمینه گفت: هم‌ اکنون مقاومت‌هایی در داخل وجود دارد که علاوه بر پلت‌فرم، طراحی بدنه و قوای محرکه X۱۲ نیز توسط خود ایران خودرو انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در عین حال مذاکراتی هم درباره همکاری چینی‌ها در اجرای پروژه X۱۲ انجام شده تاکید کرد: اواسط سال ۸۴ وزارت صنایع و معادن با این شرط که از موتور پایه گاز سوز EF۷ (ملی) ایران خودرو در خودرو X۱۲ استفاده شود با اجرای این پروژه موافقت کرد که البته به دلیل محرمانه بودن اطلاعات پروژه مذکور نمی‌توان اظهارنظر خاصی درباره آن کرد. زالی همچنین از قیمت خودرو X۱۲ ایران‌خودرو اظهار بی‌اطلاعی کرد. گفته‌های وی در شرایطی است که ایران خودرو قصد دارد بهمن ماه امسال از دومین خودرو ملی‌اش رونمایی کند.