پیش‌فروش مرحله دوم تندر-90 آغاز شد

مژگان میرزایی - پیش‌فروش مرحله دوم خودروی تندر-۹۰ از دوشنبه هفته جاری در نمایندگی‌های مجاز شرکت پارس خودرو آغاز شد. به گفته معاونت فروش شرکت پارس‌خودرو با اتمام تعهدات این شرکت در قبال ثبت‌نام‌کنندگان، مرحله دوم پیش‌فروش هزار دستگاه خودروی تندر-۹۰ در نمایندگی‌های مجاز این شرکت آغاز شده تا متقاضیان با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز نسبت به ثبت‌نام این خودرو اقدام کنند.

براساس اطلاعیه درج شده در سایت شرکت پارس‌خودرو در مرحله دوم پیش‌فروش تندر۹۰ هر سه مدل E۱، E۰ و E۲ این خودرو با قیمت‌های ۷میلیون، ۷میلیون و ۵۰۰هزار و ۸میلیون تومان آغاز شده این در حالی است که قیمت نهایی این خودرو هنوز از سوی شورای سیاست‌گذاری خودرو اعلام نشده است.

عدم اعلام نرخ جدید از سوی شورای سیاست‌گذاری خودرو در حالی است که شرکت پارس‌خودرو آذرماه سال گذشته قیمت جدید تندر-۹۰ را به این شورا اعلام کرده، که با وجود گذشت ۱۰ماه از زمان اعلام این شرکت، شورای سیاستگذاری پاسخی به درخواست آن نداده و نرخ جدید این خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گفته مسوولان دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در حال حاضر خودروی تندر-۹۰ با حاشیه ضرر یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان مواجه است که به اعتقاد آنها برای برطرف شدن این ضرر، شورا باید با نرخ جدید این خودرو موافقت کند.

در مرحله اول پیش‌فروش خودروی تندر-۹۰ که اسفند ماه سال ۸۵ در دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو آغاز شد هر کدام از این شرکت‌ها به ترتیب متعهد به واگذاری ۷۵ و ۲۵هزار دستگاه خودروی تندر-۹۰ به ثبت‌نام‌کنندگان شدند که شرکت پارس خودرو با گذشت یکسال و نیم توانسته تعهدات خود را به اتمام رساند اما مسوولان شرکت ایران خودرو اتمام تعهدات این شرکت را طی چند ماه آینده وعده داده‌اند.

به گفته مدیریت فروش شرکت پارس‌خودرو تاخیرهای به وجود آمده در اجرای تعهدات این شرکت موجب شد که در مرحله اول بیش از سه‌هزار ثبت‌نام‌ کننده انصراف خود را اعلام کنند که بر اساس گفته‌ مسوولان شرکت ایران خودرو انصراف‌دهندگان این شرکت بیش از پارس خودرو بوده است.

مشکلات به وجود آمده در اجرای تعهدات موجب شد که شرکت پارس خودرو مرحله دوم پیش‌فروش را با تعداد بسیار محدودی، آغاز کند تا با مشکلات مرحله اول مواجه نشود.

واگذاری از آبان ماه

به گفته حامد بابایی، مدیر فروش شرکت پارس خودرو، گروه خودروسازی سایپا به مناسب میلاد امام حسن مجتبی و عید سعید فطر پیش فروش برخی از محصولات را آغاز کرده که تندر-۹۰ هم شامل این محصولات می‌شود. این در حالی است که آغاز مرحله دوم فروش تندر-۹۰ در ابتدا با مخالفت بسیار از سوی مسوولین وزارت صنایع و معادن همراه بود، به طوری که اتمام کلیه تعهدات مرحله اول، پیش شرط شروع مرحله دوم اعلام شد که این امر با مخالفت شرکت‌های خودروساز همراه شد زیرا خودروسازان معتقد بودند که با اتمام تعهدات برخی از مدل‌های تندر-۹۰ باید فروش مرحله بعدی آنها آغاز شود تا بازار متعادل شود اما وزارت صنایع و معادن اتمام کلیه تعهدات را مدنظر قرار داده بود و اجازه پیش فروش مجدد را به شرکت‌های خودروساز نمی‌داد به طوری که شرکت پارس خودرو با وجود آنکه بیش از سه ماه است که تعهدات مدل۰ E و E۱ آن به اتمام رسیده تاکنون موفق به دریافت مجوز برای مرحله دوم پیش‌فروش نشده است.

بابایی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت صنایع با پیش‌فروش مرحله دوم تندر-۹۰ موافقت کرده است یا خیر، می‌گوید: براساس مقررات موجود، در صورتی که شرکت خودروساز بتواند ۹۰درصد از تعهدات خود را به اتمام برساند، می‌تواند مرحله دوم پیش‌فروش خود را آغاز کند شرکت پارس‌خودرو نیز از حدود یک ماه پیش ۹۰درصد از تعهدات خود را به اتمام رسانده که با توجه به این شرایط می‌تواند مرحله دوم پیش‌فروش را آغاز کند.

به گفته مدیر فروش شرکت پارس‌خودرو از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری واگذاری مرحله دوم خودرو تندر-۹۰ به ثبت‌نام‌کنندگان آغاز خواهد شد که امکان واگذاری سریع‌تر خودروها در صورت مراجعه به موقع مابقی ثبت‌نام کنندگان مرحله اول برای تکمیل موجودی و دریافت خودرو وجود دارد.

براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت پارس‌خودرو در حال حاضر نزدیک به هزار ثبت‌نام کننده هنوز خودروی خود را دریافت نکرده‌اند که اسامی آنها چندی پیش اعلام شد و این دسته از ثبت‌نام‌کنندگان برای تکمیل موجودی مراجعه تا بتوانند خودروی موردنظر خود را دریافت کنند.

مدیریت فروش پارس‌خودرو بهمن‌ماه را زمان اتمام تعهدات مرحله دوم پیش‌فروش اعلام کرد و افزود: با توجه به مشکلاتی که در مرحله اول پیش‌فروش به وجود آمد، در این مرحله شرکت پارس‌خودرو ۷۰درصد از تولیدات تندر-۹۰ را پیش‌فروش می‌کند تا در صورتی که مشکلی در روند تولید پیش آمد تاخیری در اجرای تعهدات به وجود نیاید.

وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از بروز مشکل را اعلام برنامه ماهانه دانست و عنوان کرد: علاوه بر پیش فروش ۷۰درصد از تولیدات، در این مرحله تمام برنامه‌ها را به صورت ماهانه اعلام می‌کنیم که این امر نیز در پیشرفت برنامه کمک می‌‌کند.

نرخ مصوب هنوز اعلام نشده است

اختلاف‌قیمت به وجود آمده میان کارخانه و بازار و فروش خودروی تندر ۹۰ با حاشیه ضرر یک‌میلیون تا یک میلیون و پانصدهزار تومان موجب شد که دو شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو خواستار تعیین نرخ جدید از سوی شورای سیاستگذاری برای این خودرو باشند به گفته مسوولان شرکت پارس خودرو در‌حال‌حاضر خودروی تندر ۹۰ با فاصله قیمتی حدود ۴ تا ۵میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که این امر موجب شده این خودرو بیشترین تفاوت را در بازار داشته باشد و برای برطرف کردن این مشکل باید قیمت کارخانه را به بازار نزدیک کرد تا هم مشکل حاشیه ضرر برطرف شود و هم بتوان تا حدودی بازار را کنترل کرد اما وزارت صنایع با توجه به اجرای طرح تثبیت قیمت‌ها هنوز با درخواست این دو شرکت موافقت نکرده است.

بابایی در پاسخ به این پرسش که تندر- ۹۰ با چه قیمتی در مرحله دوم به فروش می‌رسد می‌گوید: قیمت جدید باید از سوی کمیسیون قیمت‌گذاری وزارت صنایع و معادن به شرکت‌های خودروساز اعلام شود و هر قیمتی که آنها در نظر بگیرند ما ناچار به اعمال آن هستیم به گفته بابایی شرکت پارس خودرو چندی پیش مشکلات به وجود آمده در قیمت خودروی تندر- ۹۰ را به وزارت صنایع اعلام کرد و در انتظار نظر این وزارت خانه برای نرخ جدید است، اما هنوز این وزارت‌خانه قیمت جدید را به ما اعلام نکرده است.