خودروهای جدید در راهند
تصویری از پژوی 407 که به‌زودی راهی بازار می‌شود.

هشتمین نمایشگاه بین المللی خودرو در مشهد امروز به پایان می‌رسد
رونمایی از آپشن شده‌ها و فیس لیفت‌ها
حمیدرضا بهداد
هشتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد امروز به پایان می‌رسد.
نمایشگاهی که در فضایی بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد سه‌شنبه گذشته افتتاح شد و در آن بیش از ۱۶۰ شرکت داخلی و خارجی، دستاوردها و محصولات جدید و قدیم خود را در معرض دید عموم قرار دادند. این در حالی است که از جمع این ۱۶۰ شرکت ۲۴ خودروساز داخلی و خارجی بیشتر غرفه‌های نمایشگاه‌ مشهد را قبضه کرده و محصولات خود را به نمایش درآورده‌ بودند که در میان داخلی‌ها، غرفه ایران‌خودرو و بین خارجی‌ها، ب‌ام‌و‌ بازدیدکنندگان بیشتری را نسبت به سایر غرفه‌ها جذب کردند. البته سایپا دومین خودروساز بزرگ کشور و پارس‌خودرو زیرمجموعه این شرکت در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد، حضور نیافتند. ظاهرا سایپایی‌ها فضای بیشتری را برای عرضه محصولات‌شان می‌خواستند اما با مخالفت مسوولان نمایشگاه رو‌به‌رو شده بودند. این در حالی است که شنیده‌ها در حاشیه نمایشگاه هشتم از این موضوع به نحو دیگری حکایت داشت. آن طور که از شنیده‌ها برمی‌آمد فضای هشت ضلعی که در قلب نمایشگاه مشهد خودنمایی می‌کرد، مرکز ثقل اختلاف سایپا و مسوولان برگزارکننده بود. در واقع سایپایی‌ها چندین ماه پیش از مدیران نمایشگاه هشتم تقاضا می‌کنند تا فضای مذکور که همواره در اختیار ایران‌خودرو قرار داشته ا ین بار به سایپا تعلق گیرد و حتی موافقت‌های اولیه نیز در این زمینه حاصل می‌شود. اما یکی دو ماه مانده به برگزاری نمایشگاه، مسوولان برگزارکننده آن، از عدم واگذاری فضای هشت ضلعی مذکور به سایپا خبر می‌دهند چرا که ظاهرا ایران‌خودرو با این موضوع مخالفت و تهدید می‌کند که در این صورت، نمایشگاه مشهد را تحریم خواهد کرد. در نتیجه این کش‌وقوس سایپا نیز عطای حضور در نمایشگاه هشتم را به لقایش می‌بخشد. هشت ضلغی موردنظر را در نمایشگاه مشهد، چهار خودرو تندر-۹۰ R، بنز۲۸۰ E، پژو ۴۰۷ و سوزوکی گراند ویتارا اشغال کرده بودند. هرچند که داستان عدم حضور سایپا به حاشیه‌ای برای قبل از برگزاری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد تبدیل شد، اما خود نمایشگاه نیز خالی از حاشیه‌ها نبود. در هشتمین گردهمایی خودروها، ایران‌خودرو از سمند جوانان، ون تندر-۹۰ (R۹۰) و پژو ۴۰۷ رونمایی کرد. بی‌ام‌و، مدل کوپه ۲۰۰۹ خود را در معرض دید قرار داد، فیات با سی‌نا پای به آن گذاشت و هیوندای نیز سوناتای ۲۰۰۹ را به نمایش درآورد!
غرفه خودمانی
غرفه ایران‌خودرو شاید به دلیل آنکه محصولات عرضه شده در آن، خودمانی‌تر و ارزان‌تر بود، بسیار شلوغ به نظر می‌رسید. بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه جدای از خودروهای معروفش مانند پژو پارس، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و تندر-۹۰، چند محصول جدید را که بیشترشان یا آپشن شده محصولات قبلی به حساب می‌آمد و یا فیس‌لیفت شده آنها به نمایشگاه آورده بود.
در این بین پژو 407 که قرار است چند ماه دیگر مدل فیس‌لیفت 2009 آن مهمان خیابان‌های کشور شود بیش از سایر محصولات مورد بازدید قرار گرفت البته ون R90 (ون تندر-90) نیز در جریان رونمایی از آن، با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد. این محصول که برای خانواده‌های پرجمعیت محصولی مناسب به نظر می‌آید روی پلت‌فرم X90 شرکت رنو فرانسه ساخته ‌شده و چهار صندلی عقب آن قابل جمع شدن است. شنیده‌ها از قیمت 25 میلیون تومانی برای R90 حکایت می‌کند.
از سوی دیگر در گوشه‌ای از ورودی غرفه ایران‌خودرو صدای بلند موسیقی، بازدیدکنندگان را به سمت خود می‌کشاند. موسیقی از باندهای سمند جوانان به گوش می‌رسید محصولی که در اساس همان سمند معمولی بود و از موتور ۱۸۰۰ سی‌سی زانتیا بهره می‌برد و ظاهر آن نسبتا جوان پسند جلوه می‌کرد، همچنین بدنه آن به نسبت سمندهای معمولی خوابیده‌تر نشان می‌داد. ایران خودرویی‌ها عرضه سمند جوانان را به سال بعد موکول کرده‌اند که البته قیمت آن هنوز مشخص نیست. در گوشه‌ای دیگر از غرفه ایران‌خودرو، سوزوکی، گراندویتارا نیز که به یک LCD در فضای پشتی‌اش مجهز بود، قرار داشت. این آپشن در صورت درخواست مشتری روی سوزوکی نصب می‌شود و ۶ تا ۷ میلیون تومان این محصول شاسی بلند را گران‌تر خواهد کرد. این خودرویی‌ها علاوه بر محصولات مذکور، پژو۲۰۶ صندوق‌دار ۲ V را نیز که از موتوری پایه گازسوز بهره می‌برد با خود به نمایشگاه هشتم آورده و آن‌را در غرفه محیط زیست خود نمایش دادند.
رنگ سبز این محصول نشان از سازگار بودنش با محیط زیست داشت.
عدم رونمایی از روآ جدید
قرار بود طی نمایشگاه مشهد، ایران‌خودرو از پژو روآ جدیدش با نام روآ سال نیز رونمایی کند که مدیرعامل این شرکت دستور لغو آن را داد و رونمایی از روآ جدید را به آینده موکول کرد. این در حالی است که این محصول از موتور پایه گازسوز OHVG ساخت شرکت پژو بهره می‌برد و اتاق 405 روی آن سوار است. آن طور که از شنیده‌ها برمی‌آید ایران خودرویی‌ها روآ سال را جایگزین روآ قدیمی در خطوط تولید خود کرده‌اند و قیمت آن که امسال به بازار می‌آید بالای 10میلیون تومان خواهد بود.
غرفه شلوغ BMW
می‌گویند این شگرد BMW است که در نمایشگاه‌های مختلف گاهی غرفه‌های خود را دیرتر از سایر غرفه‌ها افتتاح می‌کند و گاهی زودتر نیز خاتمه می‌دهد. BMW که برای اولین بار در نمایشگاه‌های خودروی کشور شرکت می‌کرد جدای از مدل‌های X3، کروکی 120i و همچنین مدل 320i خود، مدل کوپه 2009اش را نیز در نمایشگاه هشتم در معرض دید عموم قرار داد. این محصول جزو خودروهای سری BMW6 محسوب می‌شود که قیمتی حدود 80میلیون تومان دارد. ظاهر BMW کوپه نسبتا حجیم‌تر از دیگر مدل‌های همکلاس آن به نظر می‌رسید. البته در غرفه BMW که روز دوم نمایشگاه افتتاح شد، مدل کروکی 120i بیش از سایر محصولات مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت، این محصول با 165میلیون تومان قیمت گران‌ترین خودرو عرضه شده در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد بود. البته بازدیدکنندگان غرفه BMW، مدل X3 را نیز که بیش از یکسال از حضور آن در کشور می‌گذرد بسیار پسندیدند. خودرویی که 114میلیون تومان در مدل فول قیمت دارد.
سوناتا ۲۰۰۹ در نمایشگاه مشهد
شاید بتوان گفت که جالب‌ترین فضای نمایشگاه را غرفه هیوندای در اختیار گرفته بود. این غرفه در فضایی باز و غیر مسقف قرار گرفته و از روبه‌رو به تپه‌ای زیبا اشراف داشت. البته غرفه هیوندای تقریبا هیچ محصول جدیدی را به خود نمی‌دید و تنها بنا به گفته مسوولانش مدل 2009 سوناتا به عنوان خودرویی جدید در آن به نمایش درآمده بود. ظاهر این خودرو عاری از هرگونه تفاوت خاصی نسبت به سوناتای قبلی عرضه شده در بازار ایران به نظر می‌رسید. به جز سوناتا، مدل آزرا هیوندای هم به نمایشگاه مشهد آمده و در قلب غرفه دور خود می‌چرخید و بازدیدکنندگان بیشتری را در مقایسه با سایر مدل‌های غرفه هیوندای به خود می‌دید. البته در گوشه غرفه، سانتافه شاسی بلند با ظاهر نسبتا خشمگینی که داشت خودنمایی می‌کرد. کمی آن سو‌تر نیز هیوندای کوپه قرمز رنگی با سقف جمع شده‌اش به نمایش درآمده بود.
بنز کیا
کمی آن طرف‌تر از غرفه هیوندای، هموطن‌اش یعنی کیا نیز محصولات خود را به هشتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو آورده بود.
محصولی الگانس مانند در قلب این غرفه به دور خود می‌چرخید و روی کاتالوگ آن نوشته بود اپیروس؛ این خودرو که به نوعی جدیدترین محصول عرضه‌شده کیا به بازار ایران محسوب می‌شود پربیننده‌تر از محصولات ارائه‌شده دیگر کیا مانند، سراتو، اسپورتیج، کارنز و حتی سورنتو به نظر می‌آمد.
ظاهر اپیروس بسیار شبیه الگانس ولی کشیده‌تر از آن است. جدای از اپیروس، سورنتو هم بازدیدکنندگان زیادی را به خود می‌دید. مسوولان غرفه، این خودرو را روی سنگ‌هایی نسبتا حجیم قرار داده بودند گویی می‌خواستند، قدرت کشندگی بالای آن را به رخ بکشند، نکته جالب در بین محصول غرفه کیا، باک‌های پرحجم و البته مصرف سوخت بالای 10لیتر آنها بود. از سوی دیگر تمامی این خودروها به جز سراتو، شاسی‌بلند و یا هاچ‌بک به نظر می‌رسیدند ارزان‌ترین آنها سراتو با قیمت 28میلیون و 700هزار تومان و گران‌ترین‌شان نیز اپیروس اتوماتیک با قیمت‌ حدود 54میلیون تومان محسوب می‌شد.
دهن کجی به فیات
دلیلش شاید ناآشنایی بازدیدکنندگان و یا شاید هم تعداد اندک محصولات ارائه‌شده بود ولی به هر حال غرفه مشترک فیات و سانگ‌یونگ بسیار خلوت به نظر می‌رسید.
فیات، سی‌نا را به نمایشگاه هشتم آورد، وسانگ یونگ نیز کوراندوی جیپ مانندش را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد. سی‌نا که ظاهرش چندان جذاب نبود، خیلی روی خوش به خود نمی‌دید و استقبال زیادی از آن به عمل نیامد. این خودرو قیمتی حدود ۱۶میلیون تومان دارد و ظاهرا قرار ا ست چندی دیگر مهمان خیابان‌های کشور شود.
کوراندوی سانگ‌یونگ نیز که شاید بتوان به لحاظ ظاهرش، لقب جیپ را به آن داد در نمایشگاه مشهد چندان مورد استقبال قرار نگرفت.
لکسوس و گارانتی ۷ساله
موقعیت مکانی خاص غرفه لکسوس و همچنین مدل‌های جذاب و جدید ارائه شده در آن، موجبات استقبال بسیار چشمگیر بازدیدکنندگان را از این غرفه در نمایشگاه مشهد فراهم آورده بود. به نحوی که بازدیدکنندگان باید برای ورود راحت‌تر به سایر غرفه‌ها به نوعی از غرفه لکسوس عبور می‌کردند. مدل‌هایی نظیر ES350 و
۳۵۰ GS و RS۳۵۰ در این غرفه حضور داشتند. نکته بسیار جالب درباره محصولات لکسوس، گارانتی ۷ساله و ۵۰۰هزار کیلومتری آنها است. GS۴۳۰ ا۱۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد و RX۳۵۰ هم ۹۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌ارزد. ارزان‌ترین لکسوس به نمایش درآمده در نمایشگاه مشهد یعنی ES۳۵۰ نیز ۸۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت داشت.
زرنگی چری
گاهی اوقات باید به زرنگی و هوش چینی‌ها اعتراف کرد. این موضوع به خوبی در نمایشگاه مشهد حس می‌شد. چراکه شرکت چری این کشور غرفه خود را در فضای کناری غرفه لکسوس که بسیار پربازدیدکننده به شمار می‌رفت، برپا کرده و محصولاتی مانند ۱۵ A و ۱۱ B را به نمایش درآورده بود. محصول ۱۱ B چری استقبال مناسبی را به خود می‌دید و شاید دلیل آن به ظاهر کشیده و متفاوتش در مقایسه با سایر خودروهای چینی برمی‌گشت. البته ۱۵ A هم که هم‌اکنون توسط خودروسازی خصوصی در کشور مونتاژ می‌شود، اوضاع بدی را از لحاظ استقبال بازدیدکنندگان نداشت.


سمند جوانان


پژو ۴۰۷


ون R۹۰


اپیروس