خبرگزاری فارس- یک فعال بازار خودرو گفت: قیمت خودروهای وارداتی طی سال جاری با کاهش دو تا سه‌میلیون تومانی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شده‌است.

علی خسروانی اظهار داشت: تقاضای خرید خودروهای خارجی در کشور طی سال جاری ۳۰ تا ۴۰‌درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد:‌ بعضی از صادرکنندگان کالا هنگام صادرات محصول خود در ازای پول دریافتی به واردات خودرو اقدام می‌کنند که در حال حاضر بدلیل وجود برخی موانع در گشایش اسناد اعتباری و در نتیجه کاهش میزان صادرات، تعداد خودروهای وارداتی نیز کاهش یافته است.

به گفته وی صادرکنندگان بر اساس میزان صادرات محصول خود تا ۳۰‌درصد از معافیت گمرکی در واردات خودرو برخوردار می‌شوند که بدلیل کاهش حجم صادرات میزان این معافیت نیز کاهش یافته است. خسروانی با بیان اینکه کاهش واردات خودروهای خارجی بیشتر به خودروهای با قیمت بیش از ۴۰‌میلیون تومان اختصاص دارد گفت: ‌مورانو، سانتافه، سوناتا و آزرو از جمله خودروهایی هستند که با سیر نزولی واردات طی ماه‌های اخیر مواجه بوده‌اند. وی با اشاره به اینکه قیمت خودروهای وارداتی با مطرح شدن برخی بحث‌های سیاسی هر دفعه حدود پنج‌درصد کاهش می‌یابد تصریح کرد: به طور معمول هر سال از نیمه شهریور به بعد بازار خودروهای خارجی با کاهش تقاضا روبه‌رو می‌شود. وی در مورد میزان گرایش مردم به خرید خودروهای خارجی نیز گفت: بیشترین تقاضای خرید در بین خودروهای خارجی به سوناتا و سانتافه و در بین خودروهای داخلی به سمند «ال‌ایکس» اختصاص دارد.