گروه خودرو- ظاهرا تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای تندر-۹۰های پارس‌خودرو مراحل نهایی خود را می‌گذراند و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این محصول پرحاشیه بیش از یک‌ونیم میلیون تومان گران خواهد شد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: مسوولان پارس‌خودرو به دنبال افزایش هزینه‌های تولید تندر-۹۰، چندی پیش از وزارت صنایع و معادن خواستند تا مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای این محصول را صادر کند. وی افزود: ظاهرا وزارت نیز درخواست پارس‌خودرویی‌ها را اجابت کرده و قرار است در جریان فروش آزاد تندر-۹۰، قیمت کارخانه‌ای آن بیش از یک‌ونیم میلیون تومان گران شود. اظهارات این منبع آگاه در شرایطی است که وزارت صنایع در حال حاضر حامی شماره یک سیاست تثبیت قیمت‌ها در حوزه صنعت خودرو به حساب می‌آید و از سوی دیگر همواره با فروش آزاد تندر-۹۰ پارس‌خودرو، قبل از اتمام تعهدات مخالفت کرده است. البته مدیر فروش پارس‌خودرو هم چندی پیش از احتمال گران شدن تندر-۹۰ خبر داده و تحقق آن را منوط به موافقت وزارت صنایع و معادن خوانده بود.

این شرکت بنا به گفته مسوولانش، تعهدات تندر-۹۰ خود را طی شهریور امسال به پایان خواهد رساند و به همین خاطر قصد دارد در صورت صدور مجوز وزارتخانه، تندر-۹۰های تولیدی خود را پس از اتمام تعهدات به صورت آزاد روانه بازار کرده و به فروش برساند. هر چند که هنوز پاسخ مثبتی را در این زمینه دریافت نکرده است. بنابراین اگر وزارت صنایع اجازه فروش تندر-۹۰ را برای پارس‌خودرو صادر نکند، عملا افزایش قیمت کارخانه‌ای این محصول طی چند ماه آینده، سودی را نصیب این شرکت نخواهد کرد؛ چرا که اگر وزارت بر موضع خود یعنی، مخالفت با فروش آزاد تندر-۹۰ تا پایان تعهدات خودروسازان در باب این محصول پافشاری کند، پارس‌خودرو باید چندین ماه دیگر نیز برای این کار منتظر بماند، زیرا تعهدات تندر-۹۰ ایران‌خودرو هنوز به پایان نرسیده و ممکن است تا پایان مهر امسال نیز به طول بیانجامد. از سوی دیگر وزارت صنایع در چند مورد نشان داده که رغبتی به عقب‌نشینی از سیاست تثبیت قیمت‌های خود ندارد. زیرا همین هفته پیش بود که قیمت کارخانه‌ای ریو را که سایپا آن را بیش از یک‌میلیون تومان گران کرده بود به قیمت قبلی‌اش بازگرداند.