گروه خودرو - صدور پیش‌فاکتور از سوی شرکت سایپا تا نیمه دوم شهریورماه متوقف شد.

فرزاد نشان مدیر فروش شرکت سایپا ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۷هزار پیش‌فاکتور از سوی نمایندگی‌های مجاز سایپا صادر شده که این امر افزایش تعهدات شرکت در قبال متقاضیان را در پی داشته است.

به گفته نشان شرکت سایپا به منظور اتمام تعهدات قبلی خود در قبال متقاضیان صدور پیش‌فاکتور را تا نیمه دوم شهریورماه متوقف کرده تا در این مدت بتواند تعهدات خود به متقاضیان را پاسخ داده و پس از آن اقدام به صدور پیش‌فاکتور جدید کند.

ظاهرا افزایش وام خودرو از سوی بانک‌ها و تعهدات معوقه در سال جاری موجب به وجود آمدن این مشکل شده، به طوری که شرکت‌های خودروساز برای کنترل فروش ناچار به توقف صدور پیش‌فاکتور شده‌اند. توقف صدور پیش‌فاکتور از سوی شرکت سایپا آن هم در فصلی که تقاضا برای خودرو با افزایش چشمگیری مواجه است موجب به وجود آمدن فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار شده به طوری که در‌حال‌حاضر پراید معمولی که از سوی نمایندگی‌ها با قیمتی برابر با ۷میلیون و ۷۷۰هزار تومان عرضه می‌شود در بازار با قیمتی بیش از ۸میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر خودروی ریو نیز که هفته گذشته و تنها چند روز با افزایش قیمت یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی را از سوی کارخانه روبرو بود با بازگشت به قیمت قبلی فاصله قیمتی یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی را در بازار تجربه کرد. در‌حال‌حاضر قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود ۱۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان است اما در بازار با قیمتی بیش از ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان معامله می‌شود. حال با توقف صدور پیش‌فاکتور از سوی شرکت سایپا که کاهش عرضه خودرو در بازار را در پی خواهد داشت بار دیگر باید در انتظار افزایش قیمت محصولات این شرکت در بازار باشیم.

از سوی دیگر همه‌ساله در فصل تابستان بازار خودرو با افزایش ۱۵درصدی تقاضا مواجه می‌شود که این امر به طور نسبی بر روی قیمت خودرو تاثیر داشته است، حال در صورتی که حجم افزایش تقاضا در سال جاری نیز مانند سال‌های گذشته در شهریورماه تکرار شود عدم صدور پیش‌فاکتور موجب می‌شود که تقاضای مازاد بدون پاسخ مانده و قیمت خودرو بیش از این با افزایش قیمت مواجه شود.