گروه خودرو - یک مقام مسوول در شرکت رنو پارس روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا در حالی دو شرکت تولید کننده تندر-۹۰ یعنی ایران‌خودرو و پارس‌خودرو را به عدم پرداخت به موقع سهم الشراکت متهم کرد که... مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا چندی پیش در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید موتور تندر-۹۰، عدم برنامه‌ریزی مناسب رنو پارس را از مشکلات اصلی تولید تندر-۹۰، خوانده و به این نکته اشاره کرده که مشکلات نقدینگی و تاخیر پرداخت خودروسازها بهانه است.

آنچه از دلایل تاخیر در تولید این خودرو از سوی تولیدکنندگان و برنامه‌ریزان شنیده می‌شود، مجموعه مسائل و مشکلاتی است که تاکنون توانسته مانع از روند معمول تولید خودروی مذکور شود به طوری که خودروسازها همچنان از تعهدات خود

عقب مانده‌اند.

اما عدم پرداخت به موقع سهم الشراکت، کمبود قطعات و مشکل در واردات مواد اولیه از جمله دلایلی خوانده می‌شود که از زمان ثبت‌نام متقاضیان تندر-۹۰ در اسفند ماه ۸۵ تا به امروز شنیده شده است.

هر چند برخی از این دلایل همچون عدم پرداخت سهم الشراکت از سوی خودروسازها تکذیب و یا عدم برنامه‌ریزی مناسب رنو پارس از سوی خودروسازها منتفی خوانده شده اما این دلایل همچنان بر زبان خودروسازها و یا شرکت رنو پارس برای توجیه عقب‌ماندگی‌ها، جاری است.

آنچه در این بین برای متقاضیان و یا ثبت‌نام‌کنندگان تندر-۹۰ که از سال ۸۵ تاکنون نتوانسته‌اند خودروی خود را دریافت کنند، جای سوال دارد، این است که دلایل تاخیر در تولید خوروی تندر-۹۰ که هفتگی از سوی شرکاء مطرح می‌شود چه زمانی به پایان می‌رسد، و متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان تا چه زمانی باید هزینه قوانین پیچیده گمرکی در ایران را که رنو پارس ادعای آن را دارد، و یا کمبود قطعه و عدم برنامه‌ریزی طرف فرانسوی را که خودروسازها به آن اعتقاد دارند، باید پرداخت کنند.

این که مقصر اصلی کیست به مشتری تندر-۹۰ برنمی‌گردد مقصر اصلی باید توسط نهادهای نظارتی پیگیری شود.