جلسه مشترک برای فروش آزاد تندر-90

حمیدرضا بهداد- این روزها بحث اتمام تعهدات تندر ۹۰ در کشور و اعلام فروش آزاد آن، به موضوعی چندگانه با اظهارنظرهایی متناقض از سوی مسوولان مربوطه تبدیل شده، این درحالی است که در مجموع هنوز نصف ثبت‌نام‌کنندگان این خودروی پرحاشیه موفق به دریافت آن نشده‌اند. در این میان ایران‌خودرو که تعهد تحویل ۵۰ هزار تندر ۹۰ را تا پایان سال گذشته تقبل کرده، بنابه گزارش‌های رسیده از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تاکنون تنها به ۶۰درصد از تعهداتش جامه عمل پوشانده و پارس‌خودرو نیز که ۲۵هزار ثبت‌نامی داشت ۹۰درصد ازتندر‌۹۰‌های مورد تعهد را تحویل ثبت‌نام‌کنندگان داده است. به گفته مسوولان پارس‌خودرو، تعهدات این شرکت تا حدود یک ماه دیگر به پایان می‌رسد. اما مسوولان ایران‌خودرو در این رابطه اظهارنظر‌های متفاوتی داشته و تاریخ‌های مختلفی را برای اتمام تعهدات تحویل تندر ۹۰ ارائه می‌کنند. مدیرعامل ایران‌خودرو، این مهم را به اواخر پاییز موکول کرده و محمدرضا معتمد جانشین معاون مدیرعامل در تولید تندر ۹۰، نیز احتمال کشیده شدن اتمام تعهدات این خودرو به متقاضیان را تا پایان سال‌جاری منتفی نمی‌داند. این درحالی است که علی اصغر سرائی‌نیا مدیرفروش و بازاریابی این شرکت روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از پایان مهرماه امسال به‌عنوان مقطع زمانی اتمام این تعهدات یاد کرد. وی گفت: باتوجه به میزان تولید فعلی ایران‌خودرو در زمینه تندر ۹۰، قطعا تا پایان مهر امسال تمامی تندر ۹۰های باقیمانده را به ثبت‌نام‌کنندگان تحویل خواهیم داد. وی افزود: البته برای این مهم نیازمند یاری قطعه‌سازان و شرکت رنو پارس هستیم و اگر آنها قطعات بیشتری را در اختیارمان قرار دهند، ما نیز تیراژ تولید خود را افزایش داده و در تحویل تندر ۹۰های باقیمانده سرعت عمل بیشتری خواهیم گرفت. گفته‌های سرائی‌نیا در شرایطی که اگر ایران‌خودرو بخواهد تعهدات تندر ۹۰ خود را تا پایان مهر امسال تمام کند باید باتوجه به ۷۵ روز باقیمانده تا آن تاریخ، روزانه ۳۰۰ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده و وقفه‌ای نیز در روند تولید پدید نیاید که با توجه به وضعیت فعلی تولید و همچنین نوسانات خاص تامین قطعات تندر-۹۰ تحقق این هدف اندکی بعید به نظر می‌رسد.

فروش آزاد تندر-۹۰ منطقی نیست

اما با توجه به استقبال مشتریان داخلی از تندر-۹۰ و همچنین افزایش قیمت آن خودروسازان داخلی مترصد آن هستند که هرچه زودتر نسبت به فروش آزاد این خودرو اقدام کنند که در این میان پارس‌خودرویی‌ها آتش‌شان ظاهرا تندتر است. این در شرایطی است که وزیر صنایع و معادن صراحتا به خودروسازان داخلی اعلام کرد تا اتمام تعهدات‌شان حق فروش آزاد تندر-۹۰ را نخواهند داشت. از سوی دیگر سرائی‌نیا در این زمینه تاکید کرد: فروش آزاد تندر-۹۰ در شرایط فعلی که هنوز تعهدات دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به اتمام نرسیده، کار اخلاقی نبوده و ما تا پایان تعهدات‌مان برنامه‌ای برای این کار نداریم. مدیر فروش ایران‌خودرو با بیان اینکه طی آینده نزدیک جلسه‌ای مشترک با حضور مسوولان سایپا در محل سازمان گسترش و با محوریت فروش آزاد تندر-۹۰ برگزار خواهد شد، اظهار داشت: طی این جلسه به جمع‌بندی نهایی رسیده و احتمالا تاریخ مشخصی را برای فروش آزاد این خودرو تعیین خواهیم کرد. این گفته سرائی‌نیا در حالی است که با توجه به آمار، مسلما تعهدات سایپا بسیار زودتر از ایران‌خودرو به پایان رسیده و بنابراین طبیعتا آنها می‌توانند نسبت به فروش آزاد تندر-۹۰ زودتر از این شرکت وارد عمل شده و شاید منتظر ایران‌‌خودرویی‌ها نمانند. سرائی‌نیا در این زمینه نیز گفت: بنده نمی‌دانم سایپا برای فروش آزاد تندر-۹۰ منتظر ما خواهد ماند یا نه، ولی اگر زودتر از ایران‌خودرو در این باب وارد عمل شود، معتقدم کار درستی را انجام نداده و منطقی نیست.

روزی دو هزار خودرو تحویل می‌دهیم

سرائی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما از روند تولید شرکت متبوعش نیز سخن گفت، این در حالی است که روند تولید طی سه چهار ماه اخیر دچار اختلال شده و تیراژها نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته بود.همچنین برخی مسوولان این شرکت همواره موضوع مذکور را طبیعی و خاص ماه‌های اولیه سال دانسته و قول جبران آن را طی ماه باقیمانده سال‌جاری داده‌اند. مدیر فروش ایران‌خودرو در این باب اظهار داشت: ما روزانه دو هزار دستگاه خودرو را تحویل مشتریان خود می‌دهیم و طبق آمار هم‌اکنون تولید فعلی شرکت در مقایسه با ماه‌های ابتدایی سال به شدت افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ایران‌خودرو تولید انبوه سمند سریر را نیز آغاز کرده و این خودرو را با قیمتی حدود ۲۴میلیون تومان به نمایندگی‌های خود عرضه کرده است.