دنیای اقتصاد - آرامش در بازار خودروی کشور که از دو هفته پیش آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و روند فزاینده سه، چهار ماه قبل تقریبا متوقف شده است. تنها خودرویی که با افزایش قیمت در هفته اخیر مواجه بود، خودروی پراید هاچ‌بک بود که با افزایش رسمی 540 هزار تومانی مواجه شد.

نگاهی به بازار خودروی کشور
روزهای آرامش
گروه خودرو - به رغم آنکه طی یکی دو هفته اخیر بازار خودرو کشور در آرامش نسبی به سر می‌برد، شرکت سایپا در اقدامی، پراید هاچ‌بک را در نمایندگی‌های خود ۵۴۰هزار تومان گران کرد. این در حالی است که این خودرو پس از الزام دولت به خودروسازها مبنی بر تولید محصولات دوگانه سوز، تیراژی بسیار اندک داشته و عرضه آن به بازار بسیار محدود است.
در هر حال سایپایی‌ها با این اقدام سبب شده‌اند تا قیمت پراید هاچ‌بک در بازار به حدود 8میلیون و 500هزار تومان برسد. آن هم در شرایطی که سایر مدل‌های پراید دارای ثباتی نسبی در بازار هستند. به نحوی که هم اکنون پراید بنزینی با رنگ متالیک قیمتی معادل 8میلیون و 200هزار تومان را دارا است و نوع دوگانه‌سوز آن نیز با قیمت 8میلیون و 350هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پراید 132هم در حال حاضر با قیمت 8میلیون و 600هزار تومان به فروش می‌رسد.

بازار سرد روآ
بیشتر مسوولان ایران خودرو به ضرردهی تولیدپژو روآ اذعان دارند به طوری که تیراژ این خودرو را که روزگاری با سوارکردن موتور بهینه شده پیکان روی اتاق پژو جایگزین پیکان از رده خارج شده می‌دانستند، طی ماه‌های اخیر کاهش داده‌اند که البته این کاهش تولید تاثیر خاصی در قیمت پژو روآ نگذاشته است. به نحوی که هم اکنون مدل بنزین‌سوز آن با قیمت ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و پژو روآ دوگانه‌سوز نیز قیمتی برابر با ۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان را داراست. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت همچنان از سردی بازار این محصول می‌گویند.

ثبات بازار پژو پارس و ۴۰۵
بازار پژو 405 و پژو پارس هم دو هفته‌ای است که آرام بوده و قیمت‌ها در آن بالا و پایین نمی‌شود. در حال حاضر پژو 405 بنزینی با قیمت 14میلیون و 800هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل دوگانه‌سوز آن نیز قیمتی برابر با 15میلیون تومان را در بازار دارا است. این در حالی است که پژو پارس بنزین سوز معمولی در حال حاضر با قیمت 18میلیون و 500هزار تومان به فروش می‌رسد و نوع ELX آن نیز قیمتی برابر با 21میلیون و 500هزار تومان دارد. بنابر گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، قرار است پژو 405 و پژو پارس فعلی در آینده نه چندان دور از خط تولید خارج شده و مدل‌های جدیدتر آنها به تولید برسد. همچنین طی سال آینده مدل دیزلی پژو 405 نیز وارد بازار خواهد شد.

تندر-90 E2 گران ماند
هرچند هفته گذشته تندر-۹۰ E۲ به یکباره حدود ۳۰۰هزار تومان گران شد، اما طی هفته جاری قیمت آن ثابت ماند. به نحوی که هم‌اکنون این مدل از تندر-۹۰ با قیمت ۱۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود.
E2 مدل فول تندر-90 به حساب می‌آید که دارای دو ایربگ (کیسه هوا) بوده و از ترمز ABS بهره می‌برد و بیشتر متقاضیان تندر-90 در ایران، خواهان این مدل هستند. این در حالی است که مدل E1 این خودرو که دارای ترمز ABS و ایربگ سمت راننده است هم‌اکنون با قیمت 13میلیون و 500هزار تومان به فروش می‌رسد.مدل E0 نیز که به لحاظ امکانات و آپشن‌های اندکش، به پیکان معروف بوده و ساده‌ترین مدل تندر-90 به حساب می‌آید، در حال حاضر قیمتی برابر با 10میلیون و 700هزار تومان را دارا است.

بازار مونتاژی‌ها
روند نزولی قیمت ماکسیما در بازار نیز متوقف شده است. این را برخی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند. ماکسیما که قیمت آن در اثر قطع سهمیه سوختش از اول تیرماه جاری کاهش یافت هم‌اکنون در مدل اتوماتیک با قیمت ۴۰میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد و مدل دنده‌ای آن نیز قیمتی برابر با ۳۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان را دارا است. این در حالی است که زانتیا دیگر محصول مونتاژی داخل طی یک ماه اخیر آرامش نسبی را تجربه کرده و هم‌اکنون نیز با قیمت ۳۰ میلیون‌و۲۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. ریو هم که محصولی مونتاژی به حساب می‌آید فعلا باثبات قیمت رو‌به‌رو بوده و قیمتی برابر با ۱۳ میلیون‌و۹۰۰ هزار تومان دارد.

پارس‌خودرو مورانو را ارزان کرد
ظاهرا اختلاف شدید قیمتی میان نیسان مورانوهای وارداتی پارس‌خودرو با مورانوهای وارداتی توسط بخش خصوصی سبب شده تا این شرکت قیمت این محصول شاسی بلند را حدود یک میلیون و 600 هزار تومان ارزان کند. به نحوی که هم‌اکنون قیمت مورانوهای پارس‌خودرو در بازار به 73 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. این در شرایطی است که مورانوهای وارداتی توسط بخش خصوصی که ظاهرا فاقد گارانتی هستند، در‌حال‌حاضر با قیمت 68 میلیون تومان به فروش می‌رسند. مورانو محصول شاسی بلند شرکت نیسان به حساب می‌آید که با وجود گذشت تنها سه ماه از ورود آن به کشور استقبال مناسبی از آن به عمل آمده است.

مگان
مگان‌های تولیدی پارس‌خودرو هنوز به بازار نیامده‌، اما وارداتی‌ها این محصول هم‌اکنون در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک در بازار به فروش می‌رسند. این خودرو که محصول روز شرکت رنو به حساب می‌آید، هم‌اکنون در مدل دنده‌ای با قیمت ۳۰ میلیون‌و۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود در حالی که مگان اتوماتیک قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را دارا است. نکته حائز اهمیت اینکه مگان‌های وارداتی از دریافت سهمیه سوخت محروم‌اند اما مگان‌‌های مونتاژی در پارس‌خودرو می‌توانند همچنان بنزین یارانه‌ای دریافت کنند.