اتمام تعهدات «گل» تا پایان سال جاری

گروه خودرو - «متقاضیان خودروی گل که از سال ۸۵ برای دریافت خودروی مذکور ثبت‌نام کردند، به طور حتم تا آخر سال «گل» ثبت‌نامی خود را تحویل می‌گیرند».

مازیار شوندی مدیرعامل شرکت خودروسازان بم در گفت‌وگو با خبرنگار ما در حالی از واگذاری گل‌های ثبت‌نامی متقاضیان سخن می‌گوید که این شرکت به تازگی تعهدات سال ۸۴ خود را به پایان رسانده است.

سال گذشته حدود ۵هزار و ۶۰۰ خودروی گل به متقاضیان تحویل داده شده که به گفته شوندی این واگذاری مربوط به تعهدات سال ۸۴ است.

آخرین اطلاعیه پیش فروش خودروی فولکس واگن مدل گل مربوط به مهر تا آبان ماه سال ۸۵ است که متقاضیان زیادی نیز برای دریافت این خودرو ثبت‌نام کردند.

شرکت خودروسازان بم در حالی ثبت نام سال ۸۵ را آغاز کرد که متقاضیان سال ۸۴ همچنان در انتظار خودروی ثبت‌نامی خود بودند. با این حال مدیرعامل خودروسازان بم عنوان می‌کند که با توجه به تاخیر در تحویل خودروی گل، از سال ۸۶ پیش فروش مجددی اعلام نکردیم تا تعهد بیشتری برای شرکت ایجاد نکنیم.وی ادامه می‌دهد که از اردیبهشت سال گذشته قرارداد پیش فروش خودروی فولکس واگن مدل گل را تمدید نکردیم.

خودروسازان بم که تنها نماینده شرکت خودروسازی فولکس واگن در ایران است و تنها خودروی گل را از این شرکت معتبر آلمانی تولید می‌کند، سال گذشته توانست حدود ۵هزار و ۶۰۰ خودروی گل را که در سال ۸۴ تعهد کرده بود به متقاضیان تحویل دهد. به گفته مدیرعامل این شرکت، در‌حال‌حاضر حدود ۱۵۰۰ دستگاه دیگر خودرو گل در تعهدات سال ۸۵ باقی مانده که وی ابراز امیدواری می‌کند تا پایان سال جاری بتواند نسبت به تعهدات سال گذشته عمل کند. هرچند که وی عنوان می‌کند که اگر هم تمامی تعهدات را نتوانیم عمل کنیم، لااقل ۹۵درصد آن را انجام خواهیم داد؛ اما به تعویق افتادن تعهدات به چه علت بوده است؟ مدیرعامل خودروسازان بم می‌گوید: تاخیر در تعهدات، چند دلیل عمده داشته که اصلی‌ترین آن مشکلات مربوط به گشایش اعتبار از طریق بانک‌ها بوده است. وی عنوان می‌کند که این شرکت طی سال‌های گذشته به راحتی از طریق بانک‌های ایرانی گشایش اعتبار می‌کرد و LC شرکت نیز مورد قبول طرف خارجی بود اما از شهریورماه سال گذشته تاکنون طرف خارجی بانک‌های ایرانی را نمی‌پذیرند. مدیرعامل خودروسازان بم همچنین تاکید می‌کند که هم‌اکنون ارتباطات جدیدی برقرار شده و این شرکت می‌تواند از طریق بانک‌های معتبر اروپایی LC باز کرده و بدین ترتیب مشکلات را حل و اقدام به تحویل خودروهای ثبت نامی کند.

شوندی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از وی پرسید آیا مشکل تامین قطعه نیز از دلایل تاخیر در تعهدات بوده یا خیر، اظهار داشت: مشکل عدم گشایش LC به طور حتم برواردات قطعه نیز تاثیرگذار است. وی ادامه می‌دهد: تاخیر در واردات یک قطعه ممکن است کل پروژه را تحت تاثیر قرار دهد.

تولید سدان فولکس واگن

خودروی گل تحت لیسانس شرکت فولکس واگن سال ۸۴ در چرخه تولید شرکت خودروسازان بم قرار گرفت.

قرار بر این بود که سالانه ۲۵هزار دستگاه از خودروی مذکور به تولید برسد. اما ظاهرا خودروسازان بم پس از گذشت حدودا سه سال از تولید خودروی مذکور تصمیم دارند که محصول دیگری از فولکس‌واگن را در خط تولید قرار دهند؛ به‌طوری‌که مدیرعامل آن می‌گوید: محصول جدیدی از فولکس‌واگن را که به احتمال زیاد سدان خواهد بود به بازار ایران عرضه خواهیم کرد. وی از معرفی محصول جدید فولکس‌واگن امتناع کرده و می‌گوید: برای مونتاژ محصول جدید در حال مذاکره هستیم تا آن را جایگزین گل کنیم که البته این کار پس از اتمام تعهدات صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که پرسید چرا این شرکت اقدام به واردات نسل دوم گل نمی‌کند، تاکید کرد که نسل بعدی گل در برزیل تولید می‌شود که این امر نیاز به سرمایه‌گذاری بالا در ایران دارد. اما با گذشت سه سال از فعالیت فولکس‌واگن در ایران این شرکت معتبر جهانی که در بیشتر کشورهای آسیایی فعالیت چشمگیری داشته، ظاهرا علاقه‌ای به بسط فعالیت‌های خود در کشورمان ندارد. هم‌اکنون بازار خودروی چین متعلق به شرکت فولکس‌واگن است. این در حالی است که فولکس واگن در ایران و پس از گذشت سه سال تنها با خودروی گل شناخته می‌شود.

شوندی در مورد فعالیت مجدد این شرکت در ایران می‌گوید: حضور فولکس‌واگن در ایران همانند پژو است. به طوری که شرکت پژو نیز سال ۷۹ با محصولات اندکی وارد ایران شد. این شرکت ابتدا، بازار ایران را سنجید و بعد فعالیت‌های خود را گسترده کرد. فولکس‌واگن نیز پس از ۳۰ سال دوباره وارد بازار ایران شده است.هم‌اکنون نیز در حال سنجیدن بازار کشورمان است. آنها نمی‌توانند بی‌برنامه وارد بازار ایران شوند، مردم هم انتظار ندارند که با گذشت سه سال، ۱۰۰هزار فولکس‌واگن در کشورمان تولید شود.