ایسنا- رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه تردد خودروهای نو فاقد پلاک در کشور اکیدا ممنوع است از برخورد با نمایندگی‌های فروش خودرو متخلف خبر داد و گفت: نمایندگی‌هایی که اقدام به فروش خودروهای بدون پلاک می‌کنند با هماهنگی کارخانه مربوطه پلمب می‌شوند.

سرهنگ غلامی با اشاره به اینکه ارائه هرگونه خدمات توسط پلیس به این خودروها در صورت بروز حوادث رانندگی با مشکل مواجه می‌شود، افزود: شهروندان به هیچ عنوان خودروهای بدون پلاک را تحویل نگیرند.

وی با اشاره به اینکه برگه‌های صادر شده توسط نمایندگی‌های خودروسازان برای خودروهای فاقد پلاک، وجاهت قانونی ندارد، تاکید کرد: این خودروها به هیچ وجه اجازه تردد ندارند و ماموران راهور در صورت مشاهده نسبت به توقیف این خودروها اقدام می‌کنند.

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که خودروهای یادشده تنها به عنوان خودروهای امانی و نمونه از سوی خودروسازان در اختیار نمایندگی‌ها قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه می‌توانند مراتب را از طریق شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ اطلاع دهند. رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به شماره‌گذاری بیش از یک میلیون دستگاه خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: آمارها نشان می‌دهد بیشترین خودروهای شماره‌گذاری شده وارداتی در این مدت از کره جنوبی، ژاپن، چین و مالزی به کشور وارد شده‌اند. وی به آمار شماره‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: ‌از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۷۶ هزار خودروی نوشماره، ۳۹۶ هزار تعویض پلاک و ۳۲۹ هزار نقل و انتقال در کشور صورت گرفته است که بدین ترتیب در بخش نوشماره ۳ درصد، تعویض پلاک ۱۶ و نقل و انتقال ۳۱ درصد رشد داشته‌ایم و در مجموع شماره‌گذاری در کشور نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است.

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا بیشترین خودروهای شماره گذاری شده تولید داخل را به ترتیب با ۱۰۱ هزار و ۴۵۲ دستگاه متعلق به سایپا، ۸۳ هزار و ۶۳۳ دستگاه ایران خودرو و ۴ هزار و ۶۷۸ دستگاه پارس خودرو عنوان کرد و گفت: همچنین در این مدت ۱۶هزار خودرو به کشور وارد شده و ۵۳۸ دستگاه تراکتور نیز شماره‌گذاری شده است. وی به وضعیت موتورسیکلت‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی موتورسیکلت‌ها گران بودن بیمه شخص ثالث است که با توجه به مذاکرات انجام شده با بیمه مرکزی مقرر شده است دفاتر بیمه در مراکز تعویض پلاک مستقر شوند و بیمه موتورسیکلت‌ها۶۰ درصد ارزان تر از حال حاضر برای یک سال تمام با همه تعهدات مدنی و یک دستگاه کلاه ایمنی رایگان به موتورسیکلت‌ها از اول مهرماه اجرایی می‌شود.

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا به آمار موتورسیکلت‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: از ۷ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور بیش از ۴ میلیون کارت سوخت گرفته و حدود ۲ میلیون موتورسیکلت نیز برای دریافت کارت سوخت مراجعه نکرده‌اند. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد بیش از یک میلیون موتورسیکلت فاقد پلاک هم‌ اکنون در کشور وجود دارد که باید هرچه سریعتر برای آنها فکری اساسی شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها در کشور افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیمه ارزان‌قیمت و نقل و انتقال ارزان برای موتورسیکلت‌ها دیده شده است که بدین ترتیب هزینه تعویض پلاک آنها ۷ هزار تومان در مراکز تعویض پلاک پیش‌بینی شده است. غلامی مرحله اول طرح تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها را موتورهای فاقد پلاک عنوان کرد.