پاییز امسال، پایان تعهدات تندر 90 ایران‌خودرو

حمیدرضا بهداد

عکس: آکو سالمی

«اتمام تعهدات تندر ۹۰ ایران‌خودرو حداقل تا اواخر پاییز سال‌جاری طول خواهد کشید»

محمدرضا معتمد جانشین معاون مدیرعامل ایران‌خودرو در تولید تندر ۹۰ با بیان این مطلب گفت: باتوجه به روند فعلی تولید تندر ۹۰، اگر مشکل تازه‌ای پیش نیاید، تعهدات خود را تا اواخر پاییز امسال عملی خواهیم کرد.

وی که در کنفرانس خبری مسوولان تندر ۹۰ ایران‌خودرو با خبرنگاران، سخن می‌گفت ضمن اشاره به اینکه هنوز هم موضوع تامین قطعات، معضل اصلی تولید تندر است اظهار داشت: درحال حاضر هم در تامین قطعات CKD با مشکل مواجه هستیم و هم در قطعات تولید داخل؛ به‌طوری‌که تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند قطعات پرسی و ورق‌های فولادی را برای تولید بدنه در آن حد کمی و کیفی مدنظر ما تامین کنند. معتمد با بیان اینکه در زمینه قطعات تزیینی نیز با مشکل روبه‌رو هستیم ادامه داد: طبق قرارداد، رنو پارس مسوولیت تامین درصدی از قطعات تندر ۹۰ را برعهده گرفته، اما تاکنون نتوانسته است به نحو شایسته و در زمان معین تعهداتش را عملی کند.

اظهارات معتمد درحالی است که هم‌اکنون بیش از یک سال از آغاز تولید تندر ۹۰ در ایران می‌گذرد و قرار بود طبق وعده خودروسازان، ۸۰ هزار متقاضی این خودرو تا پایان سال گذشته تندر ۹۰ ثبت‌نامی خود را تحویل بگیرند اما تاکنون این وعده محقق نشده است.

معاون مدیرعامل ایران‌خودرو در تولید تندر ۹۰ در جلسه دیروز عنوان کرد، که اتمام تعهدات این شرکت حداقل تا پایان پاییز سال‌جاری طول خواهید کشید. معتمد در این زمینه توضیح داد: باتوجه به شرایط فعلی که روزانه ۱۸۰ دستگاه تندر ۹۰ به تولید می‌رسد، اگر مشکلات جدیدی پیش نیاید تعهدات خود را تا اواخر پاییز سال‌جاری به اتمام می‌رسانیم و اگر نه، این موضوع به زمستان نیز تعمیم داده می‌شود. این گفته معتمد درحالی است که مدیرعامل ایران‌خودرو چندی پیش از اتمام تعهدات تندر ۹۰ این شرکت تا پایان تابستان امسال خبر داده بود.

۸۵درصد تولید برای E۲

ایران‌خودرو و سایپا در مجموع از ۸۰ هزار متقاضی تندر ۹۰ ثبت‌نام به عمل آوردند و نکته جالب در این زمینه اینکه، بیشتر این متقاضیان خواستار خرید مدل E۲ (فول) تندر ۹۰ بوده و هستند، درحالی که برنامه‌ریزی کلی خودروسازان داخلی در جهت تولید مدل E۰ و E۱ این خودرو شکل گرفته بود. موضوعی که حسین فقیه معاون مدیرعامل در تولید تندر۹۰ از آن به عنوان اشتباهی تاثیرگذار در تولید و عرضه این خودرو یاد می‌کند و آن را به عدم شناخت از تغییر ذائقه مشتریان ایرانی مرتبط می‌داند. این در شرایطی است که به گفته امیدی مدیر مهندسی تندر۹۰ ایران‌خودرو هم‌اکنون ۸۵ درصد از تولید تندر۹۰ به مدل E۲ این خودرو مربوط می‌شود.

معتمد نیز در زمینه تعداد تندر۹۰های تحویل داده شده از سوی ایران‌خودرو تصریح کرد: از ۵۰ هزار متقاضی که ثبت‌نام به عمل آوردیم، بیش از ۱۸ هزار نفر آنها تا به امروز تندر۹۰ شان را تحویل گرفته و یک هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز در انتظار دریافت خودروی مذکور قرار دارند. وی افزود: تاکنون حدود ۹ هزار دستگاه از دیگر محصولات خود را نیز به جای تندر۹۰ تحویل متقاضیان داده‌ایم و سه هزار نفر هم از دریافت این خودرو انصراف داده و ودیعه‌شان را به همراه خسارت تاخیر پس گرفته‌اند.

معتمد در ادامه با اشاره به اینکه طرح تبدیل تندر۹۰ به سایر محصولات ایران‌خودرو همچنان ادامه دارد تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری همزمان با تحویل تندر۹۰ خسارت دیرکرد آن را نیز پرداخته‌ایم.

نمی‌توانیم ۶۰ هزار تندر۹۰ تولید کنیم

ظاهرا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نظر داشته تا ایران‌خودرو طی سال جاری بین ۶۰ الی ۷۴ هزار دستگاه تندر۹۰ را به تولید برساند و این در شرایطی است که برنامه‌ریزی صورت گرفته روی سایت این سازمان از تولید ۴۰ هزار دستگاه تندر۹۰ برای ایران‌خودرو خبر می‌دهد. معتمد در این زمینه گفت: به دلیل آنکه ماه‌های ابتدایی سال جاری را که فرصت مناسبی برای بالا بردن تیراژ تولید بود از دست دادیم. رسیدن به تیراژ تولید ۶۰ هزار تندر۹۰، هم تا پایان امسال ناممکن است و تولید ما در این زمینه کمتر از این رقم خواهد بود. وی ادامه داد: هم‌اکنون روزی ۱۸۰ دستگاه تندر۹۰ در ایران خودرو به تولید می‌رسد که طی دو هفته آینده این میزان به ۳۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید!

R۹۰ در گمرک مانده است

ایران‌خودرو در همان اوایل تولید تندر۹۰ وعده تولید ون هفت نفره این خودرو را نیز به مشتریان داخلی داد، این در حالی است که تا به امروز خبری مبنی بر تولید و عرضه این محصول به بازار که به R۹۰ شهرت دارد نیست.

معتمد در این‌باره گفت: پروژه تولید R۹۰ در دو فاز میان رنو و ایران‌خودرو پیگیری می‌شود که فاز اول آن به صورت واردات این محصول (CBU) انجام می‌گیرد و فاز دوم نیز به تولید R۹۰ در ایران اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳۰۰ دستگاه R۹۰ به گمرک کشور رسیده است، تصریح کرد: متاسفانه با وجود گذشت مدت زمان زیادی از ورود این محصولات به گمرک، به دلیل یک‌سری مشکلات اسنادی میان ایران‌خودرو و رنو، هنوز موفق به ترخیص آنها نشده‌ایم، ولی امیدواریم تا دو سه هفته آینده مشکلات موجود را برطرف کنیم.

معتمد بدون اشاره به قیمت R۹۰ تاکید کرد: اگر بازار داخل از لحاظ استقبال مشتریان و همچنین قیمت، کشش مناسبی برای R۹۰ داشته باشد علاوه بر واردات ۴هزار دستگاهی این خودرو نسبت به تولید آن نیز در داخل اقدام خواهیم کرد.

R۹۰ از لحاظ ظاهر، جلوبندی شبیه به سواری تندر ۹۰ داشته و عقب آن نیز به ون‌های معمولی شبیه است.

می‌توانیم تندر ۹۰ با کیفیت تولید کنیم

چندی پیش برخی از مسوولان ایران‌خودرو مدعی شدند که در پی طرحی مشترک با پارس‌خودرو در صدد در دست گرفتن زنجیره تامین قطعات تندر ۹۰ هستند تا با حذف برخی نظارت‌ها یا به قول خود آنها دخالت‌های رنو پارس راه را برای تولید و عرضه هر چه بیشتر تندر۹۰ هموارتر کنند و حتی ظاهرا جلسات مذاکره‌ای نیز در این زمینه با مسوولان رنو پارس برگزار شده است.

این در حالی است که بنا به گفته جانشین معاون مدیرعامل ایران‌خودرو در تولید تندر - ۹۰ این طرح هنوز در سطح طرح در وزارتخانه مانده و به‌رغم جلساتی نیز که با رنو پارس برگزار شده نتیجه خاصی به دست نیامده است.

معتمد در این زمینه تاکید کرد: طبق این طرح ما خواستار حذف برخی مشکلات اداری در تامین قطعات تندر۹۰ بوده و مسوولان رنو پارس نیز ظاهرا چندان مخالفتی با این موضوع ندارند.

اظهارات معتمد در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند به سرانجام رسیدن طرح پیشنهادی ایران‌خودرو و سایپا به معنای حذف رنو پارس از زنجیره تامین قطعات تندر۹۰ بوده و این موضوع به لحاظ آن که ممکن است نظارت رنو را بر قطعات تولیدی کمرنگ کند روی کیفیت تندر۹۰های تولیدی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

معتمد در این زمینه تاکید کرد: پذیرفته شدن پیشنهاد ما از سوی رنو پارس به معنای حذف این شرکت و از بین رفتن نظارت آن نبوده و کیفیت تندر۹۰ تولیدی نیز پایین نخواهد آمد چرا که ما هم‌اکنون پژو ۲۰۶ را نیز به همین نحو تولید می‌کنیم و این ۲۰۶‌های تولیدی از لحاظ کیفیت ضعیف‌تر از تولیدات خود پژو نیست.

وی ادامه داد: هر چند که ما نسبت به نحوه انتخاب قطعه‌سازان داخلی پروژه تندر۹۰ از سوی رنو انتقاد داریم اما در کل معتقدیم توانایی فنی و کیفی این قطعه‌سازان به حدی است که مشکلی برای کیفیت تندر ۹۰ به وجود نخواهد آمد و شاخص مبانی تولید ما از رومانی و الجزایر که آنها نیز تولیدکننده تندر ۹۰ به حساب می‌آیند بهتر است.

به ما بگویید، پیگیری می‌کنیم

چندی است که برخی مشتریان تندر۹۰ ایران‌خودرو نسبت به مصرف سوخت بالای این خودرو اعتراض داشته و مدعی‌اند تندر ۹۰ آنها مصرف سوختی در حدود ۱۱لیتر دارد، در حالی که تندر۹۰های پارس‌خودرو از مصرف سوخت طبیعی در حدود ۸لیتر برخوردار هستند.

امیدی در این زمینه تاکید کرد: مصرف سوخت تندر۹۰های تولیدی ایران‌خودرو مطابق با کاتالوگ و برچسب سوخت آن است و موتور این خودرو همانی است که روی تندر۹۰های پارس‌خودرو سوار شده است. به نحوی که اگر هر کدام از تولیدات ما مصرف سوختی بیش از معیار تعیین شده داشته باشند، اصلا اجازه تولید ندارند.

وی افزود: با این حال اگر مواردی در این زمینه پیش آمد به ما اطلاع دهید تا پیگیری کنیم.

امیدی همچنین تاکید کرد: تندر۹۰ جزو آن دسته از خودروهایی است که لزومی به استفاده از بنزین سوپر نداشته و می‌تواند از بنزین معمولی نیز برای سوخت‌گیری استفاده کند.

با پارس‌خودرو رفیقیم

اما در حالی که برخی مواقع بنا به آمار کیفی سازمان گسترش مباحثی مبنی بر تفاوت کیفیت تندر۹۰های ایران‌خودرو و پارس‌خودرو پیش می‌آید، معتمد ضمن رد این مباحث گفت: ما در تولید تندر۹۰ با پارس‌خودرو رقابت نداشته و رفیق هستیم و تفاوتی میان تندر۹۰های تولیدی‌‌مان با تندر۹۰های این شرکت وجود ندارد. هرچند که طبق آمار هفتگی کیفیت سازمان گسترش ممکن است برخی هفته‌ها تندر۹۰ ما بهتر باشد و برخی هفته‌ها تندر۹۰ آنها!