پس از پراید، زانتیای 5 ساله هم بهسازی می‌شود

مژگان میرزایی- طرح تعویض و جایگزینی خودروهای کارکرده با خودروهای نو به منظور ایجاد تقاضای بیشتر در بازار و به روز کردن این خودروها که از حدود دو سال گذشته در برنامه کاری شرکت سایپا قرار گرفته بود، طی سال جاری با قرار گرفتن تمام محصولات سایپا در این طرح از ابتدای تیر ماه دنبال می‌شود.

فاز صفر طرح جایگزینی خودروهای کارکرده با خودروهای نو برای اولین بار در سال ۸۵ توسط شرکت سایپا به مرحله اجرا درآمد. اما این طرح پس از مدتی، به دلیل بروز برخی تغییرات در نرخ بهره بانکی متوقف شد، تا اینکه در سال ۸۶، این شرکت اجرای فاز اول طرح را تنها برای پرایدهای کارکرده و با عمر بالای ۵ سال و کارکرد ۱۲۰هزارکیلومتر به مرحله اجرا درآورد. استقبال متقاضیان برای شرکت در طرح بهسازی موجب شد که طی سال جاری شرکت سایپا اقدام به گسترش این طرح کرده و علاوه بر حذف کارکرد خودرو، عمر پرایدهای کارکرده را نیز از ۵ سال به ۱۰ سال تغییر دهد. همچنین علاوه بر خودروی پراید این شرکت در سال جدید، نوسازی خودروهای ریو و زانتیا با عمر ۵ سال را نیز در دستور کار خود قرار داده و مالکان این نوع خودروها نیز می‌توانند در طرح جدید سایپا شرکت کنند.

بهسازی خودروها، صنعتی جدید

استفاده از خودروهای کارکرده بهسازی شده سال‌‌ها است که به عنوان صنعتی جدید و از جمله صنایع پایین‌دستی خودرو شناخته می‌شود و اکثر خودروسازان بزرگ به منظور ایجاد تقاضای بیشتر در بازار و به روز کردن محصولات تولیدی خود، خودروهای کارکرده با عمر بالای ۴ الی ۵ سال را با حداکثر ۶۰هزار مایل کارکرد جایگزین خودروهای صفر کیلومتر کرده و خودروهای کارکرده را نیز پس از بهسازی و تعویض قطعات معیوب در اختیار متقاضیان خاص این گونه خودروها قرار می‌دهند.

استفاده از خودروهای کارکرده در بیشتر کشورها هم‌اکنون رو به رشد است و بسیاری از متقاضیانی که قصد خرید خودروهای صفرکیلومتر را ندارند، متقاضی خرید خودروهای کارکرده هستند. به گفته شرقی، مدیر عامل شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا، استفاده از خودروهای کارکرده در دنیا رو به افزایش است به طوری که بین ۷ تا ۱۴درصد خودروهای در حال تردد در کشورهای پیشرفته را خودروهای بهسازی شده تشکیل می‌دهد.

به گفته شرقی در حال حاضر شرکت‌‌های فورد، جنرال‌موتورز و کرایسلر طرح بهسازی خودروهای کارکرده را به صورت جدی دنبال می‌کنند و خودروهای کارکرده پس از تست ۱۶۰ قطعه و بهسازی، مجددا وارد بازار می‌شوند.

جایگزینی خودروهای کارکرده با خودروهای نو در سایر کشورها موجب شده که سن خودرو در این کشورها حداکثر به ۵ سال برسد، این در حالی است که این رویه در ایران کاملا متفاوت بوده، به طوری که سن برخی خودروهای در حال تردد در ایران نزدیک به ۳۰سال برآورد می‌شود.

زانتیای پنج ساله بهسازی می‌شود

شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص طرح جدید بهسازی خودروهای کار کرده در شرکت سایپا گفت: ‌در این فاز شرکت سایپا فعالیت وسیعی را آغاز کرده و این شرکت اولین مرکز تهاتری خودرو در ایران را راه‌اندازی کرد. به طوری‌که در این فاز علاوه بر پرایدهای کارکرده که در فازهای قبلی نیز بهسازی می‌شدند، خودروهای ریو و زانتیا با عمر ۵سال نیز نوسازی خواهند شد.

به گفته شرقی متقاضیان شرکت در این طرح می‌توانند در مقابل خودروهای کار کرده خود، انواع پراید، تندر-۹۰، رونیز، ماکسیما و زانتیای نو تحویل بگیرند.

گفته شرقی درخصوص قرار گرفتن تندر-۹۰ در طرح جدید بهسازی در حالی است که با وجود انجام تعهدات شرکت سایپا در دو مدل E۰ و E۱ وزیر صنایع و معادن از فروش آزاد یا پیش‌فروش این خودرو تا اتمام تعهدات شرکت‌های خودروساز جلوگیری کرده و فروش مجدد آن را به اتمام کلیه تعهدات شرکت‌های خودروساز موکول کرده است.

شرقی درخصوص شرایط خودروهایی که می‌توانند در طرح بهسازی خودروهای کارکرده شرکت کنند نیز اظهار داشت: در طرح قبلی عمر پرایدهای کارکرده ۵ سال در نظر گرفته شده بود و با کارکرد ۱۳۰هزار کیلومتر، اما در سال‌جاری عمر پراید را از ۵ سال به ۱۰ سال ارتقا دادیم و کارکرد خودرو را نیز به منظور گسترش طرح حذف کردیم. وی ادامه داد: در خصوص زانتیا نیز خودروهایی که از سال ۸۱ تا ۸۶ تولید شده‌اند، می‌توانند در طرح جدید شرکت کنند.

شرقی در ادامه افزود: خودرو زانتیا با عمر ۵ سال در صورتی می‌تواند در طرح شرکت کند که تصادف شدید نداشته باشد تا امکان بهسازی آن برای بازگشت به بازار فراهم باشد. در طرح بهسازی خودروهای کارکرده در سال گذشته ۴۰میلیون ریال تسهیلات از سوی بانک عامل و با نرخ ۱۲درصد و برای خودروهای کارکرده بهسازی شده نیز ۳۰میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده بود، اما به گفته شرقی در سال‌جاری و با ایجاد تنوع در طرح، تسهیلات دیگری در نظر گرفته نشده است به طوری که مالکان پرایدهای کارکرده می‌توانند با دریافت تسهیلات دو میلیون تومانی و ارائه سه فقره چک در ۱۸ ماه و بهره ۱۷درصد، خودروی کارکرده خود را با خودروی پراید صفر تعویض کنند. شرقی در ادامه می‌گوید: همچنین تسهیلات سه و شش میلیون تومانی نیز برای خودروها و براساس نرخ خودرو در نظر گرفته شده که این تسهیلات با سود ۱۳درصد به متقاضیان تعلق می‌گیرد با این تفاوت که متقاضیان این تسهیلات باید یک‌چهارم قیمت خودرو را در حساب بانکی خود داشته باشند تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا طرح جدید این شرکت اوایل تیرماه آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت و متقاضیان می‌توانند طی این مدت با مراجعه به سایت www.autosetco.com در طرح بهسازی خودروهای کارکرده شرکت کنند.

خرید خودروهای بهسازی شده در آینده نزدیک

شرقی در ادامه در پاسخ به این سوال که متقاضیان خودروهای بهسازی شده برای خرید این‌گونه خودروها باید به چه مراکزی مراجعه کنند اظهار داشت: شرکت ستکو در حال تهیه نرم‌افزاری برای فروش خودروهای بهسازی شده است تا به این طریق متقاضیان این خودروها بتوانند با مراجعه به این سایت اقدام به ثبت‌نام برای خرید خودروی مورد نظر خود کنند.

به گفته شرقی طرح بهسازی موجب افزایش کیفیت خودروهای کارکرده می‌شود به طوری که خودرو پس از چندین سال استفاده، از سوی کارشناسان فنی بازبینی شده و پس از انجام معاینات کامل مجددا وارد بازار خودرو می‌شود که این امر ارتقای خودروهای کارکرده داخلی را در پی دارد.

شرقی درخصوص تسهیلات درنظر گرفته شده برای خرید خودروهای بهسازی شده نیز عنوان کرد: به متقاضیان پرایدهای بهسازی شده تا سقف سه میلیون و برای خودروهای گران قیمت تا سقف ۶ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود.