مخالفت محرابیان با فروش آزاد تندر-90

گروه خودرو- شرکت پارس‌خودرو یکی از دو شرکت تولید‌کننده تندر-۹۰، در حالی از ابتدای سال جاری زمزمه فروش آزاد این خودرو را آغاز کرده که برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن دستور توقف هرگونه فروش آزاد و یا ثبت‌نام جدید خودروی مذکور را تا اتمام تعهدات قبلی داده است.

دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو اواخر سال ۸۵ با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های زیاد و توافق بر سر قرارداد الحاقیه بالاخره مجوز ثبت‌نام خودروی تندر-۹۰ را از وزارت صنایع و معادن اخذ کردند. شرکت‌های یاد شده در مجموع، متعهد به تولید و عرضه ۷۵هزار دستگاه تندر-۹۰ تا پایان سال ۸۶ بودند. بر این اساس ایران‌خودرو که بیشترین متقاضی این خودرو فرانسوی را داشت تعهد تولید ۵۰هزار و پارس‌خودرو نیز تعهد ۲۵هزار تندر-۹۰ را در دستور کار قرار دادند.

اما ظاهرا دو شرکت مذکور و حتی رنو فرانسه در محاسبات خود برای عرضه و تولید این خودرو دچار اشتباه شدند، چراکه آنها تصور می‌کردند که مدل‌های E۰ و E۱ به دلیل اینکه به لحاظ قیمتی در سطح پایین‌تری قرار دارند نسبت به مدل E۲ که فول‌ آپشن است و از قیمت بالاتری نیز برخوردار می‌باشد، با استقبال بیشتری از سوی مشتریان روبه‌رو شود. به همین منظور برنامه‌ریزی برای تولید بیشتر در مدل‌های E۰ و E۱ در دستور کار دو شرکت قرار گرفت. از سویی دیگر، مدل E۲ تندر-۹۰ که در مقایسه با دو مدل دیگر از آپشن‌های بیشتری برخوردار است با بدقولی شرکت رنو مبنی بر تامین قطعات مورد نیاز مواجه شدکه این مساله تاخیر در تعهدات ایران‌خودرو و سایپا را به دنبال داشت، به‌طوری‌که این دو شرکت، پس از گذشت یک‌سال و سه ماه هنوز نتوانسته‌اند پاسخگوی تعهدات خود در قبال ثبت‌نام‌کنندگان باشند.

اما تولید دو مدل E۰ و E۱ تندر ۹۰ در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو هم‌اکنون به سرعت در حال انجام است، این درحالی است که تعهدات پارس‌خودرو درقبال ثبت‌نام‌کنندگان دو مدل مذکور به اتمام رسیده و این شرکت عنوان می‌کند که خودروهای تولیدی دو مدل تندر ۹۰ در پارکینگ‌های پارس‌خودرو در حال خاک خوردن است. اما شرکت ایران‌خودرو که متقاضی و ثبت نامی بیشتری نسبت به پارس‌خودرو دارد ظاهرا هنوز نتوانسته به تعهدات خود حتی در مورد دو مدل E۰ و E۱ به طور کامل پاسخگو باشد.

حال این سوال مطرح است که تکلیف خودروهایی که در پارکینگ پارس‌خودرو جا خوش کرده و متقاضی زیادی نیز در بازار خودرو کشورمان دارد چیست؟

مهرداد بذرپاش مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو، دی ماه سال گذشته خبر از فروش آزاد تندر ۹۰ در دو مدل E۰ و E۱ داده بود، این در حالی است که مدیرفروش این شرکت اوایل اردیبهشت سالجاری خبر قطعی فروش خودروی یادشده را تا اواسط این ماه داد. هرچند این خبر با واکنش منفی متقاضیانی که هنوز در انتظار دریافت خودروی ثبت‌نامی خود بودند مواجه شد، اما بازار خودرو که در اوایل سال جاری با عدم تعادل در عرضه و تقاضا به سر می‌برد، به خوبی می‌توانست پذیرای خودروهای خاک‌خورده تندر۹۰ در پارکینگ پارس‌خودرو باشد. اما چنین نشد و از وعده بذرپاش نیز هنوز خبر نیست.

اظهارنظر مسیح مشهدی تفرشی، فردی که بعد از بذرپاش بر صندلی مدیرعاملی شرکت پارس‌خودرو جلوس کرد نیز شنیدنی است. تفرشی با ارائه آماری در مورد تولید تندر۹۰ در شرکت تحت تابعه‌اش عنوان کرد که تولید این خودرو از رشد ۶۰۴ درصدی برخوردار شده و فروش پارس‌خودرو نیز به واسطه تندر ۹۰، به میزان ۱۴۶ درصد افزایش یافته است. وی همچنین تاکید کرد که تمام تعهدات پارس‌خودرو در خصوص E۰ و E۱ به پایان رسیده است. ظاهرا فروش آزاد تندر ۹۰ با مخالفت علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن روبه رو است، چرا که وزیر صنایع بر اتمام تعهدات دو شرکت قبل از فروش آزاد تاکید کرده است. هر چند که شورای سیاستگذاری خودرو نیز هنوز در مورد نرخ جدید این خودرو اعلام نظر نکرده و با نرخ ارائه شده از سوی پارس‌خودرو نیز مخالفت کرده است. بنابراین فروش آزاد تندر ۹۰ با قطعیت اتمام تعهدات دو شرکت عملی خواهد شد و این قطعیت نیز زمان مشخصی ندارد.

هم‌اکنون پارس‌خودرو از ۲۵ هزار متقاضی تندر۹۰، تعداد ۲۱هزار خودرو را تحویل داده و طبق گفته مدیران این شرکت تا اواسط شهریور ماه نیز مابقی تعهدات را عملی خواهد کرد.

طبق آمار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طی سال ۸۷ دو شرکت دست‌اندرکار تولید تندر ۹۰ قرار است که تعداد ۳۹ هزار و ۹۹۵ دستگاه از خودرو مذکور را تولیدکنند که تا پایان خردادماه به ۷۵ درصد از برنامه ارائه شده، دست پیدا کرده‌اند.