گروه خودرو- بازار خودروهای تولید داخل طی هفته جاری تحت‌تاثیر گرانی یکباره پژو ۴۰۵ قرار گرفت. خودرو پیری که حدود ۳۰سال از تولد آن گذشته و هم‌اکنون در بازار ایران سیری صعودی را در قیمت طی می‌کند. به نحوی که در حال حاضر ۴۰۵ بنزین‌سوز با قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود این در شرایطی است که مدل دوگانه‌سوز این خودرو قیمتی معادل ۱۴میلیون و ۹۰۰هزار تومان را دارا است. ۴۰۵ به‌رغم قدیمی بودنش هنوز هم جزو محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو به حساب می‌آید که فروش بسیار خوبی را نیز در بازار دارد.

پژو ۲۰۶ها همچنان گران

حدود سه هفته‌ای از گرانی انواع مدل‌های پژو۲۰۶ در بازار می‌گذرد و به جز تیپ۲ آن که اندکی ارزان شد سایر مدل‌های این خودرو یا ثبات در گرانی را تجربه کردند و یا گران‌تر شدند. به نحوی که هم‌اکنون مدل صندوق‌دار V۹ آن با قیمت ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد و ۲۰۶ تیپ ۵ نیز قیمتی برابر با ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان را دارا است. این در شرایطی است که مدل تیپ۲ این خودرو هم‌اکنون با قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و ۲۰۶تیپ ۶ نیز که مدل اتوماتیک این خودرو به حساب می‌آید، قیمتی برابر با ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان را در بازار داخل دارا است. برخی کارشناسان گرانی اخیر در بازار پژو ۲۰۶ را به کاهش تولید آن طی ماه‌های اخیر مرتبط می‌دانند.

بوی گرانی در بازار سمند

از بازار سمند هم بوی گرانی به مشام می‌رسد و خبری هم از ارزان شدن سورن نیست. در حال حاضر سمند معمولی قیمتی برابر با ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان را دارا بوده ومدل LX آن نیز با قیمت ۱۵میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد.

این در حالی است که سورن نیز فعلا خیال ارزان شدن را نداشته و به‌رغم وعده مسوولان ایران‌خودرو هنوز روزهای گرانی را تجربه می‌کند به نحوی که هم‌اکنون با قیمت ۱۸میلیون و ۱۵۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود. از کاهش تولید سمند نیز به عنوان یکی از دلایل مهم گرانی اخیر در بازار آن یاد می‌کنند.

پراید، ارزان گران

پراید یکی دو هفته‌ای می‌شود که گران شده و ظاهرا قصد ارزان شدن را نیز ندارد. این خودرو که همواره به عنوان محصولی ارزان‌قیمت در بازار داخل شناخته می‌شود این روزها در مدل بنزین‌سوزش و با رنگ متالیک، قیمتی برابر با ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان را دارد و پراید دوگانه‌سوز هم با قیمت ۸میلیون و ۳۵۰‌هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. برخی کارشناسان، نزدیک شدن به زمان اوج مسافرت‌های تابستانی و همچنین حرکت مالکان خودروهای لوکس محروم از سهمیه بنزین به سمت خرید پراید را از عوامل مهم بازار گران این روزهای این خودرو می‌دانند. این در حالی است که پژو روآ، دیگر خودرو زیر ۱۰میلیون تومان تولید داخل با ثبات در قیمت رو‌به‌رو است. به نحوی که مدل بنزین‌سوز آن با قیمت۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و روآ دوگانه‌سوز هم قیمتی برابر با ۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان را دارا است. به گفته برخی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت روآ این روزها چندان با استقبال مشتریان رو‌به‌رو نیست.

پژو پارس

بازار پژو پارس هم مانند سایر محصولات ایران‌خودرو در حال حاضر داغ و گران است، این محصول که بسیار پرتیراژ و پرفروش به حساب می‌آید هم‌اکنون در مدل معمولی بنزین سوز ۱۸میلیون و ۵۵۰هزار تومان قیمت دارد و پژو پارس ELX نیز با قیمت ۲۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد.

شاسی بلندها

خودروهای شاسی‌بلند نیز در میان مشتریان داخلی جایگاه مناسبی را دارند. هم وارداتی‌ها و هم مونتاژی داخل این نوع خودروها توانسته‌اند با اقبال خرید در بازار کشور رو‌به‌رو شوند. در این میان سوزوکی گراند ویتارا که در سایت ایران‌خودرو مشهد مونتاژ می‌شود قیمتی معادل ۴۳میلیون تومان را دارا است. این در حالی است که رونیز محصول مونتاژی پارس‌خودرو با قیمت ۳۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد.