یکشنبه گذشته طی مراسمی اولین کارخانه تولید اتوبوس دوکابین در کشور توسط خودروساز خصوصی ارگ دیزل در منطقه ارگ جدید شهرستان بم افتتاح شد. در این مراسم که احمد قلعه‌بانی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز حضور داشت، مدیرعامل ارگ دیزل به بیان برنامه‌های این شرکت برای تولید اتوبوس در کشور پرداخت. احمد نیام گفت: طبق قراردادی که با وزارت کشور بسته‌ایم باید ۶۵۰ دستگاه اتوبوس را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تحویل دهیم که ۳۵۰ دستگاه آن، دوکابین بوده و مابقی تعهدات را نیز اتوبوس‌های تک‌کابین تشکیل می‌دهد.

اظهارات نیام در شرایطی است که هم‌اکنون به‌رغم وعده‌های مسوولان مبنی بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، چندان برنامه‌های وعده داده شده، رنگ واقعیت به خود نگرفته و کارشناسان دلیل این امر را در عدم هماهنگی میان وزارت کشور و خودروسازان می‌دانند. به نحوی که این وزارت به ظاهر تمایل و اراده چندانی از خود برای عقد قرارداد تولید اتوبوس نشان نداده و خودروسازان نیز بیشتر تولیدات خود را به صادرات اختصاص می‌دهند. این در شرایطی است که مدیرعامل ارگ دیزل با اینکه در انجام تعهدات خود نسبت به تحویل اتوبوس‌های مورد تعهد بدقولی کرده‌ایم، گفت: قرار بود طبق مذاکراتمان با وزارت کشور بخشی از ۶۵۰ اتوبوس مورد تعهد را از طریق واردات تامین کرده و همزمان نسبت به احداث کارخانه نیز اقدام کنیم که متاسفانه به خاطر به وجود آمدن یک‌سری مشکلات، نتوانستیم واردات را انجام دهیم.وی ادامه داد: برای تولید اتوبوس در داخل ابتدا با شرکت مجارستانی ایکاروس وارد مذاکره شده و حتی قراردادی را نیز در این زمینه منعقد کردیم؛ اما در ادامه به دلیل یک سری محدودیت‌های به وجود آمده، این قرارداد به حالت تعلیق درآمد و ما مجبور شدیم به سراغ شرکت ایکارباس صربستان برویم.

نیام افزود: طبق قرارداد با این شرکت قرار است ۳۵۰ دستگاه اتوبوس به کشور وارد شود که در‌حال‌حاضر ۵۰ دستگاه آن وارد شده و ۳۰ دستگاه دیگر نیز در حال ورود است. نیام همچنین در مورد ظرفیت نهایی تولید کارخانه گفت: ۶هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس ظرفیت نهایی تولید در کارخانه ارگ‌دیزل است که البته برای خط‌شاسی و اسکلت می‌توانیم یا هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین تولید کنیم یا اینکه ۳هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین را به تولید برسانیم. وی همچنین در مورد فازهای تولید این اتوبوس تصریح کرد: در فاز اول ۱۲۰ دستگاه اتوبوس دوکابین به صورت SKD وارد شد که درصد خودکفایی در این مرحله ۱۹درصد بود و در فاز دوم نیز خط رنگ آن نصب و آماده بهره‌برداری شد و میزان خودکفایی به ۴۵درصد افزایش یافت. مدیرعامل ارگ‌دیزل تاکید کرد: هدف ما رسیدن به مرز ۷۰درصد خودکفایی در تولید این اتوبوس‌ها است.نیام همچنین درباره برنامه شرکت متبوعش مبنی بر طراحی اتوبوس گفت: از شش ماه پیش فعالیت‌های مربوط به طراحی اتوبوس در ارگ دیزل را آغاز کرده‌ایم و تا ۱۸ ماه آینده اتوبوس‌های دوکابین با برند ایرانی را به بازار عرضه خواهیم کرد. وی درباره میزان سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه اظهار داشت: حدود ۱۷میلیارد تومان هزینه ثابت برای احداث کارخانه مذکور سرمایه‌گذاری شده و علاوه بر آن نیز، ۲۵میلیون یورو گشایش LC داشته‌ایم. نیام با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه مانند سوریه، لبنان و افغانستان متقاضی خرید اتوبوس‌های تولیدی ارگ دیزل هستند، گفت: تا پایان سال‌جاری حداقل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس را به وزارت کشور تحویل خواهیم داد.