ایسنا - در راستای جایگزینی خودروهای فرسوده از ۲۳هزار پیش فاکتوری که سایپا تاکنون صادر کرده، بانک‌ها فقط وجه ۱۷هزار دستگاه خودرو را به حساب سایپا واریز کرده‌اند.

رضا تقوی رییس اداره جایگزینی خودروهای فرسوده سایپا - ضمن بیان این مطلب افزود: بنابراین برای ۶هزار پیش‌فاکتور صادر شده هنوز وجهی به حساب شرکت واریز نشده و با این‌که آمادگی تحویل این تعداد خودرو را داریم، این دیرکرد در پرداخت بانک‌ها برنامه تحویل خودرو شرکت را به‌هم زده است. وی درباره مشکلی که قبلا برای صدور تاییدیه ناجا وجود داشت و تاخیر آماده شدن آن تحویل خودرو را نیز به تاخیر می‌انداخت، گفت: این مشکل هم اینک تقریبا بر طرف شده است، ولی مشکلی که به تازگی به وجود آمده، در کندی پرداخت‌های بانک‌هاست. او همچنین درباره طرح توسعه ناوگان تاکسی‌رانی و سهم سایپا در این میان توضیح داد: حدود پنج هزار تاکسی در طرح توسعه تحویل داده‌ایم. در راستای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده نیز ۱۶۰۰ دستگاه تاکسی تحویل شده که طبق قرارداد کارها با تاکسی‌رانی در حال انجام است، ولی در این میان پیشرفت چشمگیری در خصوص تقاضا و تحویل نداشته‌ایم. تقوی با بیان اینکه سایپا در تحویل خودروهای جایگزین خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان عمومی به روز عمل می‌کند، افزود: به عنوان مثال برای خودروهای شخصی به طور متوسط روزی ۲۰۰ نفر برای تحویل خودرو به ما معرفی می‌شوند و این در حالی است که ظرفیت تحویل ما در این میان ۶۰۰ دستگاه است. البته روزانه ۵۰ دستگاه تاکسی نیز تحویل می‌دهیم که ظرفیت ما در این میان نیز ۲۰۰ دستگاه است. طبق آمار موجود، سایپا از برنامه بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی و خودروهای شخصی و از طرح جمع‌آوری خودروهای فرسوده در سال ۱۳۸۶ (طرح ۱۳۸۶) که از اسفند سال گذشته آغاز شده ۲۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو از ۱۰۵ هزار دستگاه برنامه‌ این سال را تحویل داده است.

بنا بر این گزارش تا کنون از برنامه تحویل ۷۰هزار خودرو شخصی ۱۷هزار دستگاه تحویل شده است. از برنامه تحویل ۳۰هزار تاکسی طرح توسعه نیز ۵هزار دستگاه و از برنامه تحویل پنج هزار دستگاه تاکسی جایگزین ۱۶۰۰ دستگاه تحویل شده است.