گروه خودرو- گویا کم‌کم باید باور کرد گرانی در بازار خودرو کشور به اپیدمی تبدیل شده و هر چند روز یکبار این ویروس گریبان‌ یکی از محصولات داخلی را می‌گیرد. این در حالی است که این بار ویروس گرانی به خانواده سمند سرایت کرده است. خانواده‌ای که نام ملی را یدک کشیده و بازار آن این روزها با افزایش قیمت روبه‌رو است.

هم اکنون سمند معمولی با قیمت ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار داخلی خرید و فروش می‌شود و مدل LX آن نیز قیمتی برابر با ۱۵میلیون و ۹۰۰هزار تومان را دارا است. سورن مدل پیشرفته سمند نیز همچنان روزهای گرانی را پشت سر گذاشته و بازارش داغ است. به نحوی که با قیمت ۱۸میلیون و ۱۵۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. قرار است بنا به گفته ایران خودرویی‌ها اواسط تیر سال جاری فروش فوری سریر که به سمند لیموزین شهرت دارد نیز آغاز شده و تعداد محدودی از آن به بازار عرضه شود. این در شرایطی است که قیمت این خودرو در نمایندگی‌ها حدود ۲۴میلیون تومان بوده و احتمالا در بازار آزاد به ۲۸میلیون خواهد رسید.
تیپ 6 به جای تیپ 2
اما در حالی که طی یکی دو هفته اخیر انواع مدل‌های پژو ۲۰۶ گران شدند، به جز تیپ ۲ آن که ارزان شد، سایر مدل‌های این خودرو یا گران ماندند یا افزایش قیمتی دوباره را تجربه کردند. به نحوی که ۲۰۶ تیپ ۲ هم اکنون با کاهش ۳۰۰هزار تومانی قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان دارد. اما تیپ ۶ این خودرو با قیمت ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود که نشان از افزایش ۳۰۰هزار تومانی آن طی چند روز اخیر دارد. در میان مدل‌های صندوق‌دار پژو ۲۰۶ نیز مدل V۹ آن گران شده و قمیتش به ۱۹میلیون تومان رسید. برخی کارشناسان کاهش تولید پژو ۲۰۶ را طی دو ماه ابتدایی سال جاری، از دلایل اساسی گرانی در بازار این محصول پرفروش عنوان می‌کنند.
پراید در تیررس پولدارها
این را که یکی دو هفته‌ای می‌شود بازار پراید داغ شده و گرانی دامان آن را گرفته است برخی به قطع سهمیه سوخت خودروهای لوکس نسبت می‌دهند.
به اعتقاد آنها هم‌اکنون خودرو ارزان قیمتی مانند پراید به لحاظ آنکه 120لیتر در ماه بنزین سهمیه‌ای دارد شکار خوبی برای پولدارها به حساب می‌آید تا به واسطه کارت سوخت آن باز هم بنزین یارانه‌ای به باک خودرو لوکس‌شان تزریق کنند. هم‌اکنون پراید بنزین‌سوز قیمتی برابر با 8میلیون و 150هزار تومان دارد. در حالی که قیمت مدل 132 آن به 8میلیون و 600هزار تومان رسیده است.
انزوای روآ
با آنکه پژو روآ نیز خودرویی زیر 10میلیون تومان به حساب می‌آید اما هیچ‌گاه نتوانسته جایگاهی نظیر پراید را در بازار برای خود دست و پا کند و همواره به نوعی، قافیه فروش را به رقیب پرتیراژ خود باخته است به نحوی که هم‌اکنون نیز برخی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت از سردی بازار آن گفته و اذعان می‌کنند «کسی روآ نمی‌خرد» این در حالی است که تفاوت قیمت این خودرو با پراید در حال حاضر نسبتا ناچیز است.
روآی بنزین‌سوز هم‌اکنون قیمتی برابر با ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان را در بازار دارا است و مدل دوگانه‌سوز آن نیز با قیمت ۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.
بازار داغ تندر-90
بازار تندر-۹۰ فعلا داغ داغ است. درست مثل حاشیه‌هایش!
این خودرو که بیش از یک‌ سال از حضورش در خطوط تولید داخل می‌گذرد، هم‌اکنون نیز از وضعیت مناسبی در تولید و عرضه برخوردار نبوده و یکی از دلایل اساسی گرانی اخیر در بازار آن به همین موضوع کمبود عرضه مرتبط می‌شود.
تندر-۹۰ در حال حاضر با سه مدل E۰، E۱ و E۲ در بازار داخل موجود است. به نحوی که مدل E۰ بدون کولر آن قیمتی برابر با ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان دارد و E۱ نیز با قیمت ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد تندر-۹۰ E۲ نیز هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۵میلیون تومان را دارا است.