گروه خودرو- بر اساس توافقی که میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و خودروسازان صورت گرفته، این شرکت متعهد به پرداخت تمام هزینه‌های ساخت خودروهای دیزلی و تامین سوخت مورد نیاز این خودروها بر اساس استاندارد جهانی شده است. رفع ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای سواری دیزلی در حالی پس از ۴۰سال اواخر فروردین ماه سال جاری از سوی وزرای کارگروه ستاد تبصره ۱۳ به واحدهای ذی‌ربط ابلاغ شد که برای تولید این خودروها نیز همچون خودروهای دوگانه‌سوز بسترسازی مناسبی فراهم نشده به طوری که هم اکنون پالایشگاه‌های کشور قادر به تولید نفت و گاز (گازوئیل) استاندارد نبوده و شرکت‌های خودروساز نیز به دلیل فراهم نبودن شرایط تاکنون تمایلی برای تولید انبوه این نوع خودروها از خود نشان نداده‌اند.

اما با توجه به توافق صورت گرفته میان شرکت پخش و پالایش و شرکت‌های خودروساز این امید وجود دارد که تولید این خودروها در آینده نزدیک گسترش یابد و گازوئیل نیز مانند بنزین و CNG وارد سبد سوختی کشور شود. از سوی دیگر چندی پیش مهرداد بذرپاش مدیرعامل شرکت سایپا تولید خودروهای دیزلی را منوط به تامین گازوئیلی استاندارد از سوی دولت اعلام کرد و اظهار داشته بود در صورت تامین گازوئیل با استاندارد جهانی شرکت‌های خودروساز در زمینه تولید خودروهای دیزلی سرمایه‌گذاری کلان صورت خواهند داد. این گفته بذرپاش در حالی است که با توجه به ممنوعیت ۴۰ ساله شماره‌گذاری خودروهای دیزلی طبیعتا شرایط تولید این نوع خودروها در کشور هم‌اکنون فراهم نبوده و باید دید با توجه به توافق صورت گرفته میان شرکت پخش و پالایش و شرکت‌های خودروساز برای تامین گازوئیل با استاندارد جهانی آیا این شرکت‌ها از لحاظ فنی توان تولید این گونه خودروها را در کشور دارند یا خیر؟

به گفته برخی کارشناسان روی آوردن به تولید خودروهای دیزلی در شرایطی که هم اکنون اکثر کشورها به سمت استفاده از این سوخت در حال حرکت هستند موجب می‌شود که خودروسازان بتوانند بازار صادراتی خود را توسعه دهند. هم‌اکنون نیمی از خودروهای عرضه شده در اروپا دیزلی بوده که این رقم در کشور فرانسه به ۷۰درصد می‌رسد.