روابط‌عمومی ایران‌خودرو- ۶۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه کارخانه تولید سمند در بلاروس هزینه می‌شود. حبیب‌ا... محمدی، نماینده تام‌الاختیار مدیرعامل ایران‌خودرو در روسیه و بلاروس ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که حدود ۶۰میلیون دلار برای توسعه تولید در کارخانه یونیسون نزدیک مینسک- پایتخت بلاروس- که خودروهای سمند را مونتاژ می‌کند، سرمایه‌گذاری شود.

وی ادامه داد: این پروژه هم‌اکنون در انتظار ساخت سالن‌های بدنه و رنگ است و با راه‌اندازی آن تنوع مونتاژ مدل‌های مختلف خودرو در سایت بلاروس پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: محرابیان و وزیر صنایع و معادن در دیدار با همتای بلاروسی خود در چارچوب کمیسیون مشترک صنعت و معدن ضمن بازدید از کارخانه مونتاژ خودروی سمند در حومه مینسک در مصاحبه مطبوعاتی بر اراده مشترک توسعه تولید سمند در بلاروس تاکید کرد.

نماینده تام‌الاختیار مدیرعامل ایران‌خودرو در روسیه و بلاروس گفت: پیش‌بینی می‌شود این کارخانه تا سال ۲۰۱۰ به ظرفیت تعیین شده تولید برسد.

وی تاکید کرد: تولیدات این کارخانه با دریافت استاندارد ST۱ بدون پرداخت عوارض گمرکی در بسیاری از کشورهای CIS از طریق نمایندگی‌های ایران‌خودرو به فروش خواهد رسید و ارزش افزوده مناسبی برای ایران‌خودرو فراهم خواهد ساخت.

دولت بلاروس ۲۶درصد از سهام این کارخانه را در اختیار خواهد داشت. همچنین شرکت فلوکس (تولید‌کننده قطعات خودرویی) ۲۳درصد و یونیسون ۱۱درصد از سهام این کارخانه را در اختیاردارند، ایران نیز در حال خرید ۴۰درصد الباقی سهام می‌باشد.

در فوریه سال ۲۰۰۶ یونیسون و ایران‌خودرو قرارداد ۹ ساله‌ای را امضا کردند تا خودروی سمند در مدل‌های متنوع مونتاژ کنند.