خبرگزاری موج- آلمان با وضع قوانین جدید فروش خودروهای سنگین به ایران و سوریه را فقط با کسب اجازه از مقامات، مجاز کرده است.

آلمانی‌ها معتقدند می‌توان از این وسایل نقلیه سنگین برای پرتاب موشک‌های کوتاه برد و میان برد استفاده کرد. طبق قانون جدیدی که دولت آنجلا مرکل آن را طرح کرده است، بازرگانان برای فروش خودروهای سه و چند محوره با وزنی بیش از ۲۰ تن به ایران و سوریه باید از مقامات مسوول اجازه کسب کنند.

طبق اطلاعاتی که در بولتن روزانه پارلمان این کشور آمده، سوریه و ایران از تجهیزات خودروهای سنگین در توسعه موشک‌های کوتاه و میان برد خود استفاده می‌کند.

اتحادیه اروپا سال پیش طبق تصمیم شورای امنیت سازمان ملل، صادرات تجهیزاتی که کاربردی دو منظوره دارند را به ایران متوقف کرد.

در واقع کشورهای اتحادیه اروپا بیم آن را دارند که این تجهیزات در صنایع نظامی ایران استفاده شود به همین دلیل برای صادرات این گونه تجهیزات اجازه و کسب مجوز از مقامات رسمی کشورهای متبوع الزامی شده است.

سخنگوی شرکت دایملر آلمان در گفت وگویی با خبرنگاران اعلام کرده است که این شرکت هیچ برنامه ای برای فروش خودروهای سنگین سه محوره به ایران ندارد.