گروه خودرو- خط تولید انبوه موتور تندر-۹۰ روز گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر صنایع و معادن در شرکت مگاموتور افتتاح شد.

این خط که قرار است با ظرفیت ۳۰۰هزار دستگاه در سال تولید و در سه نوبت کاری فعال باشد، به صورت بنزین سوز و دوگانه‌سوز عرضه خواهد شد. بنا به گفته دست‌اندرکاران تولید این موتور، با توجه به استانداردهای پیش‌بینی شده، موتور مذکور قابلیت صادرات به کشورهای منطقه از جمله روسیه، هند را دارد.

به گفته نجم‌الدین،‌ مدیرعامل شرکت مگاموتور در سال‌جاری ۶۰هزار دستگاه موتور تندر-۹۰ در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تولید خواهد شد. وی همچنین در مراسم روز گذشته پیش‌بینی کرده است که سال آینده تولید موتور مذکور با ۸۰درصد ساخت داخلی همراه خواهد بود. هم‌اکنون موتور مذکور با ۱۵درصد ساخت داخل تولید می‌شود.

موتور تندر-۹۰ محصول مشترک ایران‌خودرو و سایپا و رنو است که با سرمایه‌گذاری ۵۰-۵۰ شرکت‌های داخلی و رنو، تولید خواهد شد. این در حالی است که در مراسم روز گذشته هیچ مسوولی از شرکت ایران‌خودرو که طرف دیگر قرارداد تولید موتور تندر-۹۰ است، حضور نداشت.

براساس این گزارش، ۷۰درصد عملیات خط تولید این نوع موتورها به روش نیمه اتوماتیک، ۲۳درصد دستی و هفت درصد تمام خودکار صورت می‌گیرد.

این خط تولید دارای قابلیت سه مدل اصلی موتور در مجموع ۱۰ تیپ است که مشتریان آن شرکت سایپا (پارس‌خودرو) و ایران‌‌خودرو هستند.

پروژه تولید موتور تندر-۹۰ در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته موفق به اخذ تاییدیه از شرکت رنو شد و فروردین‌ماه گذشته به مرحله پیش‌تولید انبوه رسید.