گروه خودرو- پراید اندکی گران شد، پرشیا گران ماند و زانتیا کمی به شیب ارزانی نزدیک شد. این سه اتفاق مهم‌ترین رخدادهای هفته جاری در بازار خودروی کشور بود.

اما در بخش نسبتا عظیم دیگر این بازار اتفاق خاصی رخ نداده و آب از آب تکان نخورد.

این در حالی است که عرضه ۱۲۰۰ دستگاه زانتیا در قالب فروش فوری روند نزولی را در قیمت این خودرو پدید آورده و بهای آن را به ۳۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان در بازار رساند. هر چند که امید می‌رفت ایده فروش فوری سایپا، قیمت زانتیا را به زیر ۳۰میلیون نزول داده و به بهای کارخانه‌ای آن نزدیک کند اما به لحاظ آن که به ادعای خود مسوولان شرکت سایپا انبار این خودرو ته کشیده و هر آنچه زانتیا به تولید رسیده است، به بازار تزریق شده، بعید به نظر می‌رسد مشتریان داخلی در آینده نزدیک رنگ زانتیای زیر ۳۰میلیون را به چشم ببینند.

افزایش ۱۰۰هزار تومانی بهای پراید

این روزها حتی با عرضه بنزین آزاد نیز پراید بنزین سوز مشتریانش را حفظ کرده و هنوز هم به عنوان ارزان‌قیمت‌ترین خودروی تولید داخل فروش خوبی دارد به خصوص آن که در اوضاع سهمیه‌بندی بنزین و بنزین آزاد لیتری ۴۰۰ تومان، پراید کمتر از بیشتر خودروهای داخلی می‌سوزاند به نحوی که این دو خصلت پراید برای مشتریان داخلی، بی‌کیفیتی آن را توجیه کرده و به دست فراموشی می‌سپارد.

هم‌اکنون این محصول استراتژیک سایپا در مدل بنزین سوز با افزایش بهای حدودا ۱۰۰هزار تومانی روبه‌رو شده و قیمت آن در بازار داخل به ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است.

در حالی که بهای نوع دوگانه سوز آن که این روزها با بی‌مهری نسبی مشتریان روبه‌روست در رقم ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان ثابت مانده است.

البته با توجه به آغاز نصب کمربند ایمنی و ترمز ABS روی پراید ۱۳۲ که در حال حاضر بهایی معادل ۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد، قیمت این خودرو از این پس با افزایشی چند صد هزار تومانی روبه‌رو خواهد شد.

روآ

پژو روآ رقیب دست و پا بسته پراید در بازار طی این هفته تغییر خاصی را در نمودار بهای خود تجربه نکرد. این خودرو که جزو ۱۱ اخراجی مد نظر سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در سال جاری است و اگر توافق‌های لازم میان سازمان مذکور و ایران‌خودرو صورت نگیرد، امکان توقف تولید آن بعید نیست، در‌حال‌حاضر ۸میلیون و ۸۵۰هزار تومان در نوع دوگانه‌سوز و ۸میلیون و ۲۵۰هزار تومان نیز در مدل بنزین‌سوز قیمت دارد.

۴۰۵ گران می‌شود

دیدن نام پژو ۴۰۵ در لیست ۱۱ خودروی مورد نظر سازمان بهینه‌سازی برای خروج از خط تولید، به خودی خود آنقدر برای ایران‌خودرو و مشتریان این شرکت شوک‌آور و عجیب است که از همین هفته آینده سیگنال‌های این شوک به جریان بازار نیز رسیده و موجبات گران شدن این خودروی پرفروش را فراهم آورده است، چرا که هم‌اکنون مسوولان ایران‌خودرو، عرضه ۴۰۵ را به بازار کم کرده‌اند و این اقدام یعنی ایجاد روند صعودی در بهای این خودروی ۳۰ ساله. این در حالی است که هم‌اکنون ۴۰۵ بنزین‌سوز بهایی برابر با ۱۴میلیون تومان دارد و مدل دوگانه‌سوز آن نیز با قیمت ۱۴میلیون و ۲۵۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود.

۲۰۶‌ها

خانواده ۲۰۶ها نیز در هفته جاری چندان دستخوش تغییرات قیمتی نشدند. به نحوی که مدل‌های مختلف آن اعم از صندوق‌دار و هاچ‌بک، رنج بهایی شبیه هفته‌های پیشین را تجربه کردند. در‌حال‌حاضر ۲۰۶ تیپ ۲، در بازار داخل ۱۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت داشته و تیپ ۶ دنده اتوماتیک آن نیز با بهای ۱۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که تیپ‌های ۳ و ۵ این خودرو هم‌اکنون در بازار داخل کمیاب و حتی نایاب است. از مدل‌های صندوق‌دار ۲۰۶ نیز مدل V۹ آن قیمتی معادل ۱۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد و V۲۰ آن با بهای ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار داخل معامله می‌شود. در حالی که بهای مدل‌های V۱ و V۸ این خودرو نیز به ترتیب دارای قیمتی برابر با ۱۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان و ۱۷میلیون تومان هستند.

نسیم در بازار تندر

هرچند که تندر-۹۰ قرار بود خودرویی زیر ۱۰میلیون تومان باشد و هم‌اکنون ساده‌ترین مدل آن حدود ۱۱میلیون تومان قیمت دارد، اما به هر حال پس از افزایش یکباره ۵۰۰هزار تومانی هر سه مدل تندر-۹۰، طی یکی دو روز اخیر اندکی نسیم ارزانی به بازار این خودرو وزیده و مدل‌های مختلف آن بین ۱۰۰ الی ۲۰۰هزار تومان ارزان شده‌اند. به نحوی که در حال حاضر، مدل E۱ آن بهایی معادل ۱۳میلیون تومان دارد و مدل E۲ فول تندر-۹۰ نیز، با قیمت ۱۴میلیون و نهصد هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود.

ELXا۲۲میلیونی

تاثیر کاهش تولید ایران‌خودرو طی فروردین امسال، به خوبی در روند صعودی قیمت برخی محصولات این شرکت به خصوص پژو پارس به خوبی قابل درک است. این خودرو که بسیار محبوب بوده و از فروش قابل توجهی بهره می‌برد، هم‌اکنون در مدل معمولی بنزین‌سوز ۱۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت دارد. این در حالی است که پژو پارس ELX بهایش در بازار به مرز ۲۲میلیون تومان نزدیک شده و هیچ بعید نیست قیمت آن طی روزهای آتی فراتر نیز رود.