گروه خودرو- قیمت واقعی خودروی ارزان در کشور چه میزان است؟ آیا تا به حال از زبان مسوول یا دست‌اندرکار فعالی از صنعت خودرو، تعریفی یا مرز مشخصی از قیمت خودروی ارزان شنیده شده؟ هر چند که علیرضا طهماسبی، وزیر سابق صنایع و معادن در دوره‌ای خاص از خودروسازها خواست که با توجه به توانایی در تولید و ارائه محصولاتی از این دست، تعریفی از خودرو ارزان ارائه کنند؛ اما تا به امروز صاحب‌نظری ویاخودروسازی حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده است. حال سه سال از دستور مستقیم احمدی‌نژاد به خودروسازها مبنی بر عرضه و تولید خودروی ارزان قیمت می‌گذرد.

این در شرایطی است که پروژه شرکت ایران‌خودرو و چری چین برای خودروی به اصطلاح ارزان معلق مانده و از سویی دیگر دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز آب پاکی را روی دست قشر متوسط جامعه ریخت که همچنان چشم انتظار عملی شدن دستور رییس‌جمهورشان هستند.

مظفر اعوانی، دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو طی هفته گذشته به صراحت اعلام کرد که امکان تولید خودروی ارزان قیمت وجود ندارد. وی همچنین عنوان کرد که خودروهای موجود در کشور که مشابه آن در کشورهای اروپایی وجود دارد، با قیمتی بیش از داخل به فروش می‌رسد؛ وی تلویحا به این نکته اشاره کرد که خودروهای تولید داخل نیز ارزان محسوب می‌شود، در صورتی‌که با خودروهای خارجی مقایسه شوند.

اما سخنان منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز که طی گفت‌وگویی با خبرگزاری برنا روز گذشته منتشر شد، قابل توجه است.

وی نیز با اشاره به عدم وجود تعریفی جامع از خودروی ارزان در کشور تصریح کرده است که قیمت خودروی ارزان باید براساس متوسط درآمد جامعه تعیین شود.

منطقی در ادامه اظهار داشته است که قیمت خودروی ارزان، متناسب با سطح درآمد جامعه از ۶میلیون تومان در سال گذشته به ۷ تا ۹میلیون تومان در سال‌جاری افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در شرایطی به اظهارنظر در این زمینه پرداخته است که شرکت چینی همکارش؛ یعنی چری که در تولید خودروی ارزان در جهان صاحب‌نام است، هم‌اکنون در حال تجدیدنظر در زمینه قراردادی است که با سخنرانی پراکنده و حاشیه‌سازی مسوولان صنعتی معلق مانده است.

حال مشخص نیست که منطقی براساس کدام قرارداد یا پروژه‌ای عنوان کرده که اگر خودروی ارزان هم تولید شود، دیگر ۶میلیون تومان قیمت ندارد، بلکه بین ۷ تا ۹میلیون تومان قیمت خواهد داشت.