فروش سایپا اینترنتی شد

عکس: حمید جانی‌پور

مژگان میرزایی - شرکت سایپا به منظور کنترل بازار خودرو، کاهش زمان فروش، حذف نارسایی و واسطه‌گری‌ها و همچنین تحویل به موقع خودرو، طرح فروش اینترنتی را روز گذشته طی مراسمی با حضور خبرنگاران آغاز کرد. بر اساس این طرح متقاضیان می‌توانند به سایت‌های www.iranecar.com وwww.saipagroup.ir مراجعه کرده و پس از انتخاب خودروی مورد نظر وارد سیستم خرید شرکت سایپا شوند. طرح بازار اینترنتی که به گفته مدیرعامل سایپا یکی از ۳۰ طرح ویژه این شرکت محسوب می‌شود، قرار است در چندین فاز مجزا اجرا شود. در فاز اول فروش به صورت نقدی خواهد بود. هرچند که تمامی محصولات این شرکت در فاز اول نمی‌گنجد. همچنین صدور پیش‌فاکتور که پیش از این توسط نمایندگی‌های مجاز سایپا انجام می‌شد در این فاز در بازار اینترنتی صورت می‌گیرد و در فاز بعدی، فروش به صورت تعهدی انجام می‌شود. با راه‌اندازی پایگاه مجازی خرید خودرو در سایپا، واحد فروش این شرکت ظرف مدت یک سال آینده حذف و واحد بازاریابی کلیه امور مربوط به فروش را انجام خواهد داد.

حذف دلال‌گری با فروش اینترنتی

اما دراین نوع از معامله الکترونیکی، فروشنده و خریدار در دو سوی فرایند قرار دارند و پیش‌نیاز انجام معامله آن است که هر دو طرف معامله امکان حضور در سیستم پرداخت الکترونیکی را داشته باشند. برای این منظور مشتری باید کارت بدهی و فروشنده می‌باید یک حساب بانکی مخصوص دریافت‌های الکترونیکی داشته باشند تا بتوانند عملیات خرید را انجام دهند.

فروش اینترنتی در چهار مرحله ثبت سفارش خرید، دریافت اطلاعات خریدار، پردازش پرداخت آنلاین و ثبت تراکنش مالی انجام می‌شود. در مرحله اول متقاضی وارد سایت شده و پس از انتخاب کالای مورد نظر وارد مرحله دوم خواهد ‌شد.

در این مرحله فروشنده اطلاعات مربوط به کارت اعتباری مشتری را از او درخواست می‌کند تا بتواند برای صدور صورتحساب و پرداخت پول از حساب مشتری اقدامات لازم را انجام دهد. در مرحله سوم هزینه خرید کالا از حساب متقاضی کسر و به حساب فروشنده واریز و مشتری وارد مرحله دریافت کالا می‌شود.

هرچند طرح فروش اینترنتی دارای مزایای بسیاری از جمله حذف دلال‌گری و کنترل بازار خودرو است، اما این طرح معایبی نیز همچون وجود مشکلات در زیرساخت‌های خرید اینترنتی، پرداخت آنلاین و محدودیت در سقف پرداخت الکترونیکی و عدم شفاف‌سازی مشتریان در زمینه مسائل حقوقی در پرداخت‌های الکترونیکی برخوردار است که این معایب، اجرای طرح را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

واحد فروش حذف می‌شود

نخستین بازار اینترنتی خرید خودرو قرار بود باحضور وزیر صنایع و معادن برگزار شود، اما محرابیان غایب اصلی این مراسم بود. بنابراین سایت مذکور باحضور احمد قلعه‌بانی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مهرداد بذرپاش مدیرعامل شرکت سایپا و برخی از نمایندگان مجلس افتتاح شد.

در این مراسم فرزادنشان، مدیر فروش شرکت سایپا درخصوص راه‌اندازی نخستین بازار اینترنتی خرید خودرو عنوان کرد: به استناد ماده ۷۲ قانون تجارت الکترونیک و ماده ۳۷ برنامه توسعه الکترونیک وزارت صنایع و معادن در چارچوب استانداردهای تجارت الکترونیک شرکت سایپا راه‌اندازی سایت فروش الکترونیکی کالا را در برنامه کاری خود قرار داد.

به‌گفته نشان، از جمله اهداف اولیه این طرح؛ محقق شدن دولت الکترونیک است و به لحاظ فروش نیز مزایایی هم برای مشتریان و هم برای شرکت سایپا دارد و از جمله این محاسن می‌توان به ایجاد شرایط یکسان و عادلانه برای خرید محصولات اشاره کرد. نشان معتقد است: صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش زمان و افزایش کیفیت فروش از مهمترین مزایای طرح فروش اینترنتی است.

به‌گفته مدیرفروش شرکت سایپا، با اجرای این طرح مردم می‌توانند از درون منزل برای خرید خودروی موردنظر خود اقدام کنند و مشکلات قبلی را که در زمینه فروش محصولات بود، از این پس نخواهند داشت.

نشان در توضیح بیشتر این طرح، اظهار داشت: طرح فروش اینترنتی در سه مرحله انجام می‌شود مرحله اول مشتری خودروی موردنظر خود را انتخاب می‌کند و پس از آن وارد عملیات نمایندگی می‌شود و در مرحله نهایی عملیات فروش در واحد فروش صورت می‌پذیرد و در این مرحله خودروی موردنظر به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

به‌گفته نشان، با اجرای طرح فروش اینترنتی ظرف مدت یک‌سال واحد فروش شرکت سایپا حذف و تنها واحد بازاریابی در این شرکت فعالیت خواهد کرد و کلیه عملیات واحد فروش به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.

مدیرفروش اینترنتی محصولات سایپا از عدم ورود چک به واحد فروش طی شش‌ماه گذشته خبر داد و افزود: در شش‌ماه گذشته ورود چک به واحد فروش ممنوع اعلام شده بود و فروش‌ محصولات هم‌اکنون با حواله انجام می‌شود.

نشان از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در واحد فروش به‌حذف ارائه پیش‌فاکتور از سوی نمایندگی‌ها اشاره کرد و افزود: ارائه پیش فاکتور در ابتدا توسط نمایندگی‌ها و به صورت دستی انجام می‌شد که این امر مشکلات بسیاری را برای فروش به وجود می‌آورد به همین دلیل از ابتدای هفته گذشته ارائه پیش فاکتور به صورت دستی حذف شده و متقاضیان برای دریافت پیش فاکتور نیز می‌باید به سایت مراجعه کنند.

فاز اول فقط فروش نقدی

مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا نیز در این مراسم گفت: طرح بازار اینترنتی خودرو یکی از ۳۰ طرح ویژه شرکت سایپا محسوب می‌شود که به بهره‌برداری رسید.

به گفته بذرپاش در سال‌جاری موضوع ساماندهی شفاف بازار خرید و فروش خودرو یکی از دغدغه‌های وزارت صنایع و معادن محسوب می‌شد که با افتتاح بازار اینترنتی این مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی در خصوص اهداف اجرای طرح فروش اینترنتی خودرو نیز می‌گوید در این طرح بخش عظیمی از عملیات فروش برخی از انواع خودروها، بهینه می‌شود و مراحل فروش کاهش می‌‌یابد.

بذرپاش با بیان اینکه برخی نارسایی‌های فروش خودرو بخش مهمی از نارضایتی مشتریان بوده است، گفت: در بازار اینترنتی، انتخاب نوع خودرو و ثبت‌نام در فضای الکترونیک و در سریع‌ترین زمان انجام می‌شود و به این طریق نارضایتی مردم از فروش خودرو مرتفع خواهد شد.

به گفته بذرپاش فاز دوم فروش شرکت سایپا شامل ارائه کارت خودرو به خریداران است که این طرح یک پروتال جامع‌تری است که در برنامه چهارم تعریف شده است و این به آن معنی است که این کارت در طول مدت زمان محصول مانند یک شناسنامه همراه خودرو است و مشتری در تمام شرایط از وضعیت خودرو مطلع خواهد بود. بذرپاش در پایان این مراسم و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا تمام زیرساخت‌ها برای فروش اینترنتی فراهم شده یا خیر؟ عنوان کرد: اگر منظور از زیرساخت‌ها دسترسی تمام اقشار جامعه به اینترنت باشد که این امر تاکنون محقق نشده به همین دلیل و برای اینکه حقوق کلیه متقاضیان محصولات سایپا حفظ شود، در فاز اول سقفی در نظر گرفته شده و برخی محصولات را وارد سایت فروش اینترنتی کردیم که این امر در فازهای بعدی گسترش خواهد یافت.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این پرسش که آیا برای خرید، تسهیلاتی نیز در این طرح، درنظر گرفته شده یا خیر؟ می‌گوید: در فاز اول فروش محصولات به صورت نقدی انجام می‌شود و در‌حال‌حاضر در حال توافق نهایی با برخی بانک‌ها هستیم که بتوانیم فروش تعهدی و اقساطی را نیز از این طریق صورت دهیم.